Oppdatert 27. oktober, da streiken var en realitet.
Striden står om Teslas nei til kollektive avtaler, som Motor har skrevet før. Fagforeningen IF Metall har forsøkt å forhandle frem en slik avtale i Sverige i fem år, uten å lykkes – Tesla avviser.
Det første varselet dreide seg om cirka 120 medlemmer av IF Metall, alle tilknyttet service- og verkstedkjeden TM Sweden AB.
– De kan håndtere andre biler, men ikke Teslaer, sier Veli-Pekka Säikkälä i IF Metall til Carup.
Ifølge Dagens Arbete planlegger Tesla omfattende streikebryteri, det vil si at annet personell blir satt inn for å løse oppgavene som de streikende normalt ville ha utført.
Streikebryteri er ikke ulovlig, verken i Sverige eller i Norge, men er alminnelig ansett som uetisk.
Ifølge samme kilde har Tesla brukt uken til å kartlegge de ansatte, i praksis hvem som akter å streike, gjennom brev og telefonoppringinger. Fagforeningstilhørighet og -aktivitet er regnet som personsensitive opplysninger. En slik kartlegging er derfor ulovlig i henhold til GDPR – det vi kaller personvernforordningen i Norge.
Ingenting tyder på at Tesla vil gi seg. Selskapets svenske representanter har heller ikke myndighet til å inngå noen form for avtale.
Det er allerede varslet om en opptrapping. Den kan tre i kraft fra 3. november, melder Sveriges radio. I så fall vil 17 servicepunkter, med totalt 470 ansatte, få beskjed om å verken motta eller levere ut Teslaer.
De langsiktige konsekvensene er usikre. Men enkelte regner det som mulig at Tesla ender med å trekke seg ut av Sverige, helt og holdent.
Annonse
Dominoeffekt?
Internt i det svenske Tesla-servicesystemet er det ikke nødvendigvis optimisme som råder.
– Jeg har vanskelig for å tro at de vil endre syn på kollektivavtaler bare for lille Sverige. Tyskere, nordmenn og amerikanere vil jo ha det samme. Lar de oss gjøre dette, risikerer de en dominoeffekt, sier en anonym Tesla-mekaniker til Dagens Arbete.
Vedkommende gir også et eksempel på arbeidspresset:
– Vi har tre minutter på oss til å bytte en refleks. Det inkluderer å hente bilen på parkeringsplassen, kjøre inn i verkstedet, bytte delen og kjøre tilbake. Deretter må vi ta oss av papirarbeidet – som i seg selv tar seks minutter.
Mekanikeren forteller dessuten om den interne graderingen på arbeidsplassen, på en skala fra én til fem:
1 vil stort sett innebære at du ligger an til å få sparken. 2 betyr at du har mye å jobbe med. Allerede hakket over, 3, er et «superbra» nivå. Det er her man bør være. Forskjellen på 2 og 3 er stor. 4 er forbeholdt medarbeidere som utmerker seg i ekstrem grad, gjerne ved å jobbe betydelige mengder gratis overtid. Ulønnet ekstraarbeid blir nevnt som viktig av flere kilder – det er slik man blir forfremmet, sier mekanikeren.
For å få 5 «må du omtrent ha funnet opp en ny elbil», ifølge samme kilde.