Mazda har for tiden beskjedne salgstall i Norge. I fjor ble det registrert 1493 nye Mazdaer i Norge, noe som ga merket en 17. plass på statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Årsaken er langt på vei at de ikke har en elbil som treffer, og det er det lite den nye CX-80 kan gjøre med. CX-80 er en nær fem meter lang SUV, som kommer som ladehybrid eller med en seks sylindret dieselmotor.
CX-80 er storebroren til CX-60, og de er basert på samme plattform. CX-80 blir den romsligste modellen fra Mazda på det europeiske markedet.
Bilen har tre seterader og kan leveres med seks- eller sju seter. Seksseteren har kapteinstoler på andre seterad, som inkluderer separate armlener, justerbar ryggstøtte og både varme og ventilasjon i sitteputen.
Ladehybriden har en systemeffekt på 327 hestekrefter og et batteri på 17,8 kWt. Ifølge foreløpige tall gir dette en elektrisk rekkevidde på 60 km, et drivstofforbruk på 1,6 l/100 km og et CO2-utslipp på 36 g/km i WLTP-syklusen.
Dieselmotoren har seks sylindre, 254 hestekrefter og et 48V mild-hybrid system, mens forbruket er 5,7 til 5,8 l/100 km med et CO2-utslipp på 148-151 g/km.
Begge motoriseringene har firehjulstrekk, åttetrinns automatgir og kan trekke en henger på 2,5 tonn.
Den norske prisen blir tilgjengelig når endelig typegodkjenning foreligger. Importøren venter CX-80 til Norge til høsten, trolig i oktober.