LANG: Mazda6e er 492 centimeter lang, noe som burde borge for solid innvendig plass.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Endelig tilbake:
Stor bil med lav pris fra Mazda
Uten elbiler med skikkelig rekkevidde har Mazda manglet produkter som nordmenn vil ha de senere årene. Nå prøver de seg med en stor sedan, som mangler noe annet folk flest ønsker.
Mazda har hatt en litt merkelig inngang til elbilsjangeren. I 2020 kom de med den lekre kompaktbilen MX-30, som bare hadde ett problem: En rekkevidde som hadde passet til en bil som kom på markedet for drøyt ti år siden.
Mazda6e er en linjelekker sedan, på nær fem meter. Bilen er laget i samarbeid med Changan, og bygges på deres fabrikk i Kina.
Mazda6e blir tilgjengelig i to utstyrsversjoner, Takumi og Takumi Plus, og med to ulike batterier.
Når det gjelder batteriene har man et valg mellom bra ladefart eller lengst rekkevidde. Litt snodig, men det er altså slik at det ikke bare er ulik størrelse, men selve batteriene er av ulik type.
SEDAN: Mazda6e er en sedan, eller kanskje passe det enda bedre å kalle den en kombicoupe?Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Det mindre batteriet på 68,8 kWt er et lithium-jernfosfatbatteri med en ladefart på 165 kilowatt, hvor 10–80 prosent skal ta 24 minutter. Rekkevidden med dette batteriet er 479 kilometer (WLTP).
Long Range er utstyrt med 80 kWt NMC-batteri (nikkel-mangan-kobolt), men har en heller lunken ladefart på 90 kilowatt. Her skal det ta rundt 47 minutter å lade fra 10–80 prosent. Rekkevidden for dette batteriet ligger på 552 kilometer. Begge har en ombordlader på 11 kilowatt.
Annonse
Langt under 400.000
Det minste batteriet er sterkest, med sine 258 hestekrefter, som gir en null-til-hundre-tid på 7,6 sekunder. Long Range har 245 og er to tideler treigere fra null til hundre.
Begge kan dra en henger på 1500 kilo.
PLASS: Bagsjerommet er oppgitt til 330 liter, noe som ikke er all verden i så stor bil.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Mazda mener de byr på mye utstyr, uansett om man velger Takumi eller Takumi Plus.
Forskjellen skal være at Takumi Plus har et mer eksklusivt interiør i brunt Nappaskinn, skinntrukket ratt i to farger (brun/svart) samt elektrisk solskjerm til panoramaglasstaket. Takumi-modellen får innredning i beige eller svart kunstskinn.
Det som er litt leit for Mazda6e, bortsett fra at det er en sedan, er at bilen kun kommer med bakhjulsdrift. Det er neppe en vinnerformel i det norske bilmarkedet.
Samtidig så er prisen, sett opp mot hvor stor bilen er, ganske hyggelig.
Mazda6e starter på 358.300 kroner med det minste batteriet og 371.000 kroner med det største. Tillegget for Takumi Plus er 18.000 kroner.
Den norske importøren forventer å ha de første demobilene hos forhandler i månedsskfitet juli/august, mens de første kundebilene kommer mot slutten av august.