GI PLASS, DA …: Mazda kommer med sin andre elbil, 6e.
Foto: MAZDA
Nye Mazda 6e:
Japansk skjønnhet må bryne seg på norske krav
Ta deg en liten pause fra alt snakk om at det er det indre som teller. Mazdas nye 6e ser ut som en million – og koster en brøkdel. Dessverre er det bare halve historien.
OBERURSEL (Motor): For den andre halvdelen handler om at Mazda, som så mange andre japanske produsenter, danner baktropp i utviklingen av helelektriske biler.
Mazda 6e
- Elbil, 1-trinns automat, bakhjulsdrift. Pris ikke klar.
- E-Skyactiv EV: 68,8 kWt batteri, 190 kW/258 hk, 320 Nm. 479 km rekkevidde, forbruk 16,6 kWt/100 km, Ladefart: 200 kW. Ladetid 10-80 prosent: 22 minutter. 0-100 km/t: 7,6 sekunder. Toppfart: 170 km/t.
- E-Skyactiv EV Long Range: 80,0 kWt batteri, 180 kW/244 hk, 320 Nm. 552 km rekkevidde, forbruk 16,7 kWt/100 km, Ladefart: 80 kW. Ladetid 10-80 prosent: 45 minutter. 0-100 km/t: 7,8 sekunder. Toppfart: 170 km/t.
- Lengde/høyde/bredde/akselavstand: 4921/1485/1890/2895 mm.
- Hengervekt: 1500 kg (feste må ettermonteres). Bakkeklaring: 148 mm.
- Vekt (m sjåfør 75 kg): 2046/2050 kg. Nyttelast: 341/338 kg.
- Hjul: 245/45 R19.
- Konkurrenter: Tesla Model 3, Polestar 2, BMW i4, Nio ET5, Kia EV6.
Og sett gjennom norske glugger er spranget mellom våre preferanser og Mazdas produkter som en strikk dratt til bristepunktet.
6e sendes i krigen mot Tesla Model 3 uten firehjulsdrift, beskjedne 330 liter bagasjerom og behov for 45 minutter ved hurtigladestolpen for Long Range-utgaven.
Prisen er ikke klar, men som et varsel om hva som kreves: Det mest sammenliknbare Tesla-alternativet, med dobbel bagasjeplass og halvert ladetid, koster 354.000 kroner. Den norske 6e-prisen kommer i god tid før de første bilene ventes hit på sensommeren.
PS: Hvis du mener å ha sett denne bilen før, så kan det være riktig. Den har vært til salgs i Kina siden oktober som Mazda EZ-6 EV, der den har startpris på rundt 215.000 kroner.
Stasjonsvognplass?
6e blir vist frem for et europeisk publikum under bilutstillingen i Brussel fredag. Som den mindre MX-30 er den et herlig skue.
Mazda6 ble lansert første gang i 2002, dette er fjerde generasjon av mellomklasse-sedanen. Med batteriet i dørken er den tre cm høyere enn forrige generasjon – og fire cm høyere enn nevnte Model 3 og en BMW 3-serie.
– Den kombinerer et sedan-utseende med stasjonsvognplass, sier Uwe Mandel ved Mazda Europas utviklingsavdeling.
Vel… Det gjelder i noen grad for plassen inne i kupéen, der det er romslig. Men i baksetet betaler du for takhøyden med en setehøyde så lav at du skulle ønske du var kortbeint. Og bagasjeromsstørrelsen er nevnt. Det er en romslig frunk fremme (70 liter), men stasjonsvogn er rett og slett en dårlig assosiasjon.
Har du lest disse sakene fra Motor?
MX-5-slektning
Bilen er ennå ikke gjort tilgjengelig for testkjøring, så vi har ingen forutsetninger for å si noe om kjørekvaliteter. Normalt er det blant Mazdas sterke sider, og de nøler selv ikke med å trekke frem kjørefølelsen til MX-5 for den som trenger inspirasjon.
6e kommer med to batteripakker, men det er ikke så lett å si hvilken du bør velge.
Versjonen med 68,8 kWt-batteriet (lithium-jernfosfat) lader med makseffekt på 200 kW og lader i 10–80-prosent-intervallet på kvikke 22 minutter. Rekkevidden på denne er 479 km etter WLTP.
Long Range-versjonen har 80 kWt batteri (nikkel-magnesium-kobolt) og rekkevidde på 552 km. Her er imidlertid maks ladeeffekt på 80 kW og anslått tid ved hurtigladestolpen er hele 45 minutter.
Begge alternativene har WLTP-målt forbruk på vel 1,6 kWt/mil, motoreffekt på henholdsvis 190/258 og 180 kW/244 hk, akselerasjon på snaut åtte sekunder og toppfart på 170 km/t. Begge har makseffekt ved AC-lading på 11 kW. Og bakhjulsdrift.
Et annet lys
Slike tall imponerer ingen som leter etter det siste og spenstigste i elbilmarkedet. Men det finnes jo dem som velger biler med utseende som viktigste parameter.
Da fremstår Mazda 6e i et helt annet lys.
I profil dominerer to markante linjer – en aluminiumslinje nederst på sidepanelet og den andre i lakkfargen oppe under vinduene – som understøtter at dette er en bil med størrelse og pondus. 6e er 492 cm lang, har et nytt lysdesign med logoassosiasjoner i fronten og et bakparti som ingen lager finere enn Mazda.
Den kommer med 19-toms fem-eikede aluminiumshjul, designet for å bedre rekkevidden – uten at Mazda er spesifikk om hvor mye.
Og selv om dette er laaaangt unna en sportsbil, med akselerasjon på nesten åtte sekunder og 170 km/t i toppfart: Mazda pynter med en dynamisk spoiler på bagasjelokket som løfter seg når bilen passerer 90 km/t, og så senker seg igjen når du kommer under 50 km/t.
Les alle Motors biltester:
Smarte moduser
Mellom forsetene troner en høy og kraftig midtkonsoll. Dashbordet har fire horisonale luftekanaler; to under den store infotainment-skjermen (14,6 tommer), og en større i hver ytterkant. Det er også en 10,2-tommers skjerm med kjøreinformasjon bak rattet.
Vi fikk ikke presentert detaljene i de digitale funksjonene da vi fikk se bilen ved Mazdas europeiske forsknings- og utviklingssenter i Frankfurt i november, men Mazda trekker frem et 50-tommer stort head up-display med relevant kjøreinformasjon på frontruten. Skjermen skal ha snømodus, der tall, tegn og bokstaver skifter farge som gjør at de forblir godt synlige også når bakgrunnen er hvit.
Apropos modus: Den kommer med seks forhåndsinnstilte «smarte moduser», som håndterer blant annet temperatur, lys, lufting (med kjæledyr i bilen) og stengning av luker (ved vask).
PS: Mazda 6e bygges i Kina, ved en av samarbeidspartner Changans fabrikker i Nanjing.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: