UNDER PRESS: Carlos Tavares, sjef for Stellantis, må gjøre flere grep for å redde marginene og en voksende lagerbeholdning av nye biler.

Lavere margin:

Stellantis skrur ned forventningene

Bilgiganten Stellantis tar rev i seilene når det gjelder resultatet for 2024.

Publisert

Stellantis kutter i prognosene for fortjenestemarginen i 2024. Det begrunnes med høye kostnader for å fart i Jeep- og Dodge-virksomhetene i USA, kinesisk konkurranse og en global nedgang i bilindustrien, melder Automotive News.

Tidligere i år har selskapet sagt at de siktet mot en tosifret margin, men at de nå forventer at den ender på mellom 5,5 og 7 prosent.

Lavere produksjon

Noe av problemet er at forhandlerne brenner inne med for store varelagre, noe Stellantis jobber med å få ned.

Stellantis-konsernet består av en rekke bilmerker: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati Opel, Peugeot, Ram Trucks og Vauxhall.

Målet er å ha maksimalt 330.000 enheter på forhandlerlager innen utgangen av året, i stedet for innen første kvartal 2025.

Selskapet skal oppnå dette ved å produsere 200.000 færre kjøretøy i andre halvdel av året, mot 100.000 færre som tidligere har vært sagt. 

I tillegg skal det brukes «insentiver», hvilket trolig betyr kampanjeprising av produktene. Det jobbes også med å effektivisere produksjonen.

Konsernsjef Carlos Tavares er for tiden under hardt press. Investorer, forhandlere og fagforeninger har alle kritisert Tavares for fallende salg, en utdatert bilserie i USA og for stor lagerbeholdning.