Carlos Tavares, toppsjef i Stellantis-konsernet, tror på en ny vår for Jeep.
SNART UTE AV KONTRAKT: Konsernsjef Carlos Tavares i Stellantis har en kontrakt som løper ut i 2026, det er slett ikke sikkert den blir forlenget.

Styret er ikke fornøyd:

Stellantis vurderer ny sjef

Et av verdens største bilkonsern, med 14 merker i stallen, opplever sviktende salg i USA.

Publisert

Stellantis' styreleder John Elkann har startet jakten på en etterfølger til konsernsjef Carlos Tavares. Kontrakten til Tavares går ut tidlig i 2026, melder Automotive News.

Stellantis sier det er normalt å starte søket etter Tavares' etterfølger siden kontrakten utløper i januar 2026, og at det fortsatt er mulig at Tavares vil bli værende etter det.

Samtidig har presset på Tavares økt den siste tiden på grunn av Stellantis' svake resultater i USA, som er selskapets største marked.

Opprettet i 2021

Stellantis-konsernet består av en rekke bilmerker: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati Opel, Peugeot, Ram Trucks og Vauxhall.

Styret sier de skal ta med Tavares i prosessen, likevel skal Elkann i økende grad være misfornøyd med situasjonen i Nord-Amerika, ifølge kilder som har snakket med Automotive News. Salget har sunket i regionen og flere ledere har forlatt selskapet.

Les også: Stellantis-sjefen ut mot egen bransje

Rekordfall

Tavares, som er 66 år, har ledet Stellantis siden opprettelsen tidlig i 2021, og gjort selskapet til en av de mest lønnsomme gruppene i bransjen. Nylig har han vært under press for å rette opp bilprodusentens sviktende drift i Nord-Amerika, der rekordfall i salg og fortjeneste har ført til at aksjekursen har falt med mer enn en tredjedel i år.

I USA sliter Jeep- og Chrysler med at nye biler hoper seg opp på lager, kvalitetsproblemer og fallende markedsandel.

Tavares har innført en streng kostnadskuttlinje grunnet problemene i USA. I tillegg opplever selskapet svakere etterspørsel etter elbiler i Europa og økende konkurranse fra kinesiske konkurrenter.