ELBILER FØRST: I forslaget til nytt statsbudsjett røres ikke avgiftsnivået, det skal kun inflasjonsjusteres. Norges største bilimportør mener budsjettforslaget kan få fossilbilandelen opp i 10 til 20 prosent.

Statsbudsjettet:

Uenighet om budsjettet er bra for elbilene

Bilimportørenes Landsforening er ganske fornøyde med forslaget til nytt statsbudsjett, det er ikke Norges største bilimportfirma.

Publisert Sist oppdatert

Bilimportørenes Landsforening (BIL) er fornøyd med at forslaget fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet til nytt statsbudsjett ikke inneholder noen avgiftsøkninger på nye biler.

– Dette er i tråd med våre innspill, og helt nødvendig for å opprettholde farten i det grønne skiftet. Vi er glade for å ha blitt lyttet til, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for BIL, i en pressemelding.

Sensitivt marked

Andersen sier bilmarkedet er svært sensitivt for avgiftsendringer. Og trekker fram at andre land som har fjernet insentivene har fått en markant nedgang i salget.

– Derfor er vi glade for at regjeringen kun inflasjonsjusterer dagens avgifter, og med det gir forutsigbare rammer for medlemsbedriftene våre, og for bilkjøperne.

Andersen mener det er viktigere at vi får byttet ut eldre biler med nye sikrere, utslippsfrie biler, enn å se seg blind på 2025-målet. Men han etterlyser kraftigere insentiver når det gjelder nyttekjøretøy.

– Vi trenger kraftfulle insentiver på bruk, men ikke minst på kjøp. Her kan vi kopiere vår egen suksess fra personbilsiden og igjen ikle oss den gule ledertrøya, men det er dessverre ikke prioritert i neste års budsjett.

Noen som er mindre fornøyde er Norges største bilimportør,  Harald A. Møller AS. Selskapet etterlyser grep som sikrer videre elbilvekst.

– Regjeringens forslag til statsbudsjett kan leses som at man har gitt opp troen på at politikk fungerer, på skuldrene av all den politiske viljen som er investert på vei mot 2025-målet, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, i en pressemelding.

Åpner for fossilbiler 

Han mener avgiftssystemet, slik det fremstår nå, åpner for en fossilandel på 10 til 20 prosent. Ett av merkene i  Harald A. Møller AS' portefølje er Volkswagen, som fra 2024 kuttet ut å forhandle nye fossilbiler. Budsjettforslaget gjør at de åpner for å revurdere denne strategien.

– Om regjeringen er tilfreds med det, kan ikke vi sitte stille og se på at konkurrentene våre boltrer seg fritt i den delen av markedet, sier Hekneby.

Hekneby og Harald A. Møller sier de fester sin lit til SV:

– Signalene fra SV er positive, og vi håper de får gjennomslag for en mer offensiv elbilpolitikk, enn den regjeringen har presentert i sitt forslag til statsbudsjett i dag.