Hva gjør du når du kolliderer med mennesker som ikke kan
norsk, som knapt kan engelsk, og kommunikasjonen må skje med enstavelsesord og
tegnspråk?
Mandag 12. august kolliderte Arne Trolldalen (52) fra
Høyjord i Sandefjord med en bobil i en rundkjøring i Sem utenfor Tønsberg.
– Bobilen skulle rett frem, og jeg til venstre. Plutselig
så jeg bare en hvit vegg i det høyre vinduet mitt.
Trolldalen sto på hornet. Men det var ikke mulig å unngå kollisjonen
mellom bobilen og hans 20 år gamle Volvo V70. Heldigvis ble det ingen personskader.
Tegnspråk
Umiddelbart etter sammenstøtet gikk Trolldalen ut av
bilen sin og ryddet vekk bildeler.
Han har flere ganger vært vitne til nestenulykker i denne
rundkjøringen, som han daglig kjører i.
– Det er en liten rundkjøring. De som skal rett frem, har
derfor en tendens til å kutte av i rundkjøringen. Det var også det som skjedde
her.
Han trodde det skulle gå greit å fylle ut
skademeldingsskjemaet, og at den andre sjåføren ville ta på seg skylden.
Men der tok han feil.
– Det var en norskregistrert bobil. Men ut av bobilen kom
det seks spanjoler. Tre voksne og tre barn.
Ingen av de voksne snakket hverken norsk eller engelsk.
Det eldste barnet, en 10-åring, snakket bare litt engelsk.
– Jeg måtte derfor snakke via ham, og med tegnspråk,
forteller Arne Trolldalen.
Annonse
Advarer
NAF advarer for konsekvensene når man kolliderer med
utlendinger, spesielt når også kjøretøyet er utenlandsregistrert.
Jo fjernere land, jo vanskeligere kan det være.
– Vår erfaring er at det svært ofte tar lenger tid å få
avsluttet en skadesak når skaden er forårsaket av utenlandsk kjøretøy, sier den
erfarne bilrettsadvokaten Vigdis Svennungsen i NAF Advokat, som er NAFs
advokatkontor.
– Det kan også være vanskeligere å få dekket de tapene
man har krav på å få dekket. Spesielt utfordrende er dette i personskadesaker
hvor erstatningsbeløpene kan bli store.
Hun understreker viktigheten av å holde hodet klart og
gjøre de riktige tingene etter et sammenstøt.
– Uansett hvem man kolliderer med, er det viktig å sikre
bevis, og få navn og kontaktinformasjon til vitner. Hvis motparten ikke snakker
et språk man forstår, bruk oversettelsesprogrammer, og lag tegninger som begge
kan være enige om. Skriv alltid skademelding, sier Svennungsen.
Etter sammenstøtet i rundkjøringen i Vestfold, viste det
seg raskt at den spanske sjåføren overhodet ikke ville ta på seg skylden for kollisjonen,
forteller Arne Trolldalen.
– Spanjolen nektet å ta på seg skylda. Han mente det var
min feil.
Utfyllingen av skadeskjemaet tok derfor tid. Svært lang
tid.
Skademeldingsskjemaene er alltid like og står på språket
hvor bilen er registrert. Men siden det var en norskregistrert bobil, som
spanjolene hadde leid i Norge av en annen spanjol, var deres
skademeldingsskjema naturlig nok på norsk.
– Det ble derfor ekstremt tungvint, forteller Trolldalen.
Spanjolene i bobilen brukte Googles oversettingsverktøy
for å forstå skjemaet, mens Trolldalen snakket på telefon med spanjolen som leide ut
bobilen.
– Vi brukte nesten tre timer bare på
skademeldingsskjemaet.
Han syns det var en ubehagelig opplevelse.
– I den situasjonen var jeg glad for at jeg er en mann,
og at jeg er godt kjent der det skjedde.
Politiet ville ikke komme, siden det ikke oppsto
personskader, forteller han.
Trolldalen har forsikring i If Skadeforsikring. Pressesjef
i If, Sigmund Clementz, mener det ved slike hendelser uansett er viktig å
forsøke å få politiet til å komme.
– Politiet kan få roet gemyttene, forsøke å bidra til
bedre kommunikasjon, og til riktig utfylling av skadeskjemaet.
Dette skjemaet er svært viktig, påpeker Clementz.
– Detaljene der kan bidra til å kaste lys over
skyldspørsmålet, selv om partene kanskje oppgir ulike opplysninger.
Bilder er også viktig.
– Oversiktsbilder fra forskjellige vinkler kan gi et
inntrykk av hva som har skjedd og forholdene ellers. Få med eventuelle
bremsespor, veimerking og skilt.
Sigmund Clementz minner dessuten om hvor nyttig
dashbordkamera kan være i slike tilfeller.
– Video derfra kan være med på å dokumentere hva som
egentlig har skjedd. En del nye biler har også kameraer bygd inn ulike steder i
karosseriet, som kan ha blitt aktivert ved et sammenstøt.
– Store skader
Til tross for at kollisjonen skjedde i lav hastighet,
anslagsvis i 15 km/t ifølge Arne Trolldalen, ble det ganske store skader på
hans bil.
– Bobilen trykket inn forskjermen og rev av hele
plastikkdekselet som dekker fronten på min Volvo. Den ene hovedlykta ble knust,
og felgen ble skrapet opp. Etter kollisjonen er det en subbelyd når jeg kjører.
Jeg tror det er noe galt med bremsene, sier Trolldalen, som er bilkyndig – og
som skrur på flere biler.
– Bilen var ikke kjørbar etterpå. Jeg har derfor ikke
brukt den. Nå står den på tomta hjemme. Jeg tror den blir kondemnert.
Annonse
Mange uker
Etter kollisjonen fikk Trolldalen kontakt med en
skadebehandler i If. Det ble opprettet skadesak, og Trolldalen regnet med at
han raskt ville høre fra dem igjen, slik at han kunne få reparert bilen.
Gode råd når du kolliderer
Dokumentér mest mulig.
Ta bilder av kjøretøyene og åstedet, både nærbilder og
oversiktsbilder fra ulike vinkler. Få med bremsespor, veimerking og skilt.
Husk også å ta bilde av registreringsnummeret til
motparten, og av førerkortet til føreren.
Snakk med vitner. Få deres versjon, og deres navn og kontaktinformasjon.
Be politiet komme, spesielt hvis det blir anspent og
opphetet, og hvis dere er uenige om skyld. Politiet kan bidra til å roe
situasjonen og bedre kommunikasjonen.
Fyll ut skadeskjema. Helst sammen. Ikke underskriv på noe
du er uenig i.
Sjekk om bilene har dashbordkamera med bilder som kan
hentes ut.
PS! Det felles europeiske skademeldingsskjemaet er likt i
alle europeiske land. Feltene er like, og teksten er den samme.
Men det han trodde skulle ta dager, tok uker.
Én måned og én dag etter kollisjonen, fikk Trolldalen
endelig vite at If anså ham som uskyldig, og at de mener det andre
forsikringsselskapet skal dekke skaden.
– Det synes jeg tok hårreisende lang tid, sier han.
Men det skulle ta enda flere uker før det andre
forsikringsselskapet, Storebrand, kom til samme konklusjon.
Nesten syv uker etter kollisjonen, fredag 4. oktober,
fikk Trolldalen epost om at Storebrand på vegne av sin forsikringstaker har
godtatt skyld.
– Ikke uvanlig
Det ville trolig tatt enda lengre tid dersom det andre
forsikringsselskapet var utenlandsk, påpeker NAF.
– Alle selskaper i EU/EØS skal ha lokale
skaderepresentanter i Norge. Men skaderepresentantene vil vente på avklaring og
tilbakemelding fra selskapet de representerer, før de bekrefter ansvar eller
erstatningsutbetalinger. Mange selskaper i en del andre land har svært lang
svartid, spesielt for erstatningsutbetalinger, forteller senioradvokat Vigdis
Svennungsen i NAF.
– Hva synes du om tiden denne saken har tatt, og om
saksbehandlingen?
– Det er nok dessverre ikke helt uvanlig at det tar to måneder
å få avklart skyldspørsmålet etter et sammenstøt. Spesielt dersom partene ikke
er enige om hva som skjedde eller hvem som hadde ansvaret.
Annonse
Ansvarsforsikring
Arne Trolldalen har bare ansvarsforsikring og lurer på
om det er nettopp det som gjør at skyldfordeling og skadeoppgjør har tatt så
lang tid.
Det er det.
– Det vil ta litt lengre tid før man får bekreftet at
utbedring kan settes i gang når man har ansvarsforsikring. Hvis man ikke har
full kaskoforsikring, må man forholde seg til motpartens selskap, og vente til
de har akseptert ansvar, sier Vigdis Svennungsen i NAF.
If Skadeforsikring forteller at de i denne saken måtte
bruke tid på å innhente mer informasjon fra sin forsikringskunde. Det tok tid.
Det gjorde også kommunikasjonen mellom de to forsikringsselskapene.
Også Sigmund Clementz i If påpeker ulempene ved bare å ha
ansvarsforsikring.
– Hadde Trolldalen hatt kaskodekning, ville
skyldspørsmålet spilt en mer underordnet rolle. Da ville han hatt dekning av
sine skader, uansett om han eller motparten var skyld i ulykken. Da ville han
ikke måtte forholde seg til det andre forsikringsselskapet.
Det tar også lengre tid når man kolliderer i ferietidene.
Spesielt midt i fellesferien tar skadebehandlingen tid.
Lykkelig slutt
Mange historier har en god slutt. Også denne.
Nesten nøyaktig to måneder etter kollisjonen er det endelig en fornøyd Arne Trolldalen vi snakker med på telefonen.
– I dag har jeg fått oppgjøret på konto. Jeg er også
fornøyd med summen, forteller han, før han legger til: