MED SKILT: 30.000 kjøretøy er avregistrert og mangler forsikring, selv om de har skiltene på. Bildet er fra en tilfeldig parkeringsplass.

Trøbbel nesten daglig:

Ofte i ulykker: Titusener av avregistrerte biler på veiene 

Cirka 30.000 kjøretøy ferdes i trafikken med registrerings­skilt, men uten at kjøretøyene er registrert, og uten forsikring.

Publisert Sist oppdatert

– Utviklingen er svært bekymringsfull, sier direktør Roger Stenseth i Trafikkforsikringsforeningen (TFF).

Foreningen håndterer ulykker og uhell med blant annet uforsikrede kjøretøy. De registrerer nå en stor økning i antallet uforsikrede og avregistrerte kjøretøy i trafikken.

– Vi anslår at det nå kan være ca. 30.000 kjøretøy som kjører rundt på norske veier med registreringsskilt, men som er avregistrert og uforsikret, sier Roger Stenseth.

Det er en økning på ca. 20 prosent fra i fjor.

De avregistrerte og uforsikrede kjøretøyene ser ut som alle andre biler. Kjøretøyene har nemlig påsatt registreringsskiltene. Eierne har avregistrert dem uten å levere inn skiltene til trafikkstasjonen, slik det nå er anledning til.

Uheldig konsekvens

Årsaken til det store antallet avregistrerte og uforsikrede kjøretøy i trafikken, er ifølge Trafikkforsikrings­foreningen en uheldig konsekvens av den nye fleksible ordningen for sesongkjøretøy, som ble innført høsten 2022, for to år siden.

Ordningen gjør at man selv kan av- og påregistrere kjøretøy digitalt fra egen mobil eller egen maskin, uten at man må levere inn skiltene på trafikkstasjonen.

– Undergraver

Ifølge Trafikkforsikringsforeningen er det ikke eiere av disse sesongkjøretøyene, men eiere av andre kjøretøy som misbruker ordningen for å spare penger på å kjøre rundt uten lovpålagt ansvarsforsikring og uten å betale lovpålagt trafikkforsikringsavgift.

– Det er en del som bevisst avregistrerer for å spare penger. Vi har hørt om tilfeller hvor eiere som er vinket inn til kontroll, påregistrerer bilen mens de venter i kontroll­køen. Dette undergraver hele systemet, og er baksiden av medaljen, sier direktør Roger Stenseth i Trafikkforsikrings­foreningen.

Etterlyser tiltak

Trafikkforsikringsforeningen etterlyser nå tiltak fra myndighetene, med økte kontroller langs veiene.

Men det vil ikke Statens vegvesen gjøre. I hvert fall ikke ennå.

– Vi er klar over at det skjer misbruk av denne løsningen, og vi vurderer tiltak. Men det er for tidlig å komme med konkrete tiltak nå, skriver seksjonssjef Heidi Øwre i Statens vegvesen i en epost til Motor.

I eposten bekrefter hun at utekontrollørene til vegvesenet har avslørt misbruk, og observert sjåfører som registrerer kjøretøyene sine etter at de er kalt inn til kontroll, mens de venter i kontrollkøen.

Når Motor spør vegvesenet hvorfor de mener det er for tidlig å innføre tiltak nå, svarer juridisk seniorrådgiver Aleksander Bergli Eriksen at de vil analysere utviklingen og «dykke litt ned i tallene».

(artikkelen fortsetter under annonse og faktaboks)

Slik har Trafikkforsikringsforeningen (TFF) kommet frem til antallet uforsikrede og uregistrerte kjøretøy:

  • Fra årsskiftet og ut september i år var det 400 ulykker hvor et uforsikret kjøretøy har vært involvert. 217 av disse var kjøretøy som både var avregistrert og uforsikret, mens de resterende 183 kjøretøyene var registrerte kjøretøy uten lovpålagt ansvarsforsikring.
  • Tall fra TFF viser at det nå er ca. 24.700 kjøretøy som er registrert, men som ikke har den lovpålagte ansvarsforsikringen på kjøretøyet. Dermed betaler eierne heller ikke lovpålagt trafikkforsikringsavgift.
  • Dette tallet oppdateres kontinuerlig, og står på sidene til TFF.
  • Når disse ca. 24.700 kjøretøyene står for under halvparten av uhellene med uforsikrede kjøretøy, og de avregistrerte og uforsikrede står for over halvparten av uhellene, anslår TFF at det er ca. 30.000 kjøretøy som både er uforsikret og som er avregistrert.
  • Ca. 12.400 av de 24.700 registrerte og uforsikrede er personbiler. Trafikkforsikringsforeningen anslår at det dermed er ca. 15.000 personbiler som kjører på veiene med registreringsskilt, men som er både avregistrert og uforsikret.
  • De øvrige ca. 15.000 kjøretøyene er mopeder, motorsykler, snøskutere, traktorer, varebiler og tunge kjøretøy.
  • TFF understreker at antallene er anslag.
  • Det er også en økning i andelen avregistrerte og uforsikrede fra 2023, som var første hele år med den nye ordningen. På samme tid i 2023 var det 242 tilfeller av skader med registrerte kjøretøy, og 180 tilfeller med avregistrerte kjøretøy.
  • Økningen med uforsikrede og avregistrerte kjøretøy er på ca. 20 prosent fra 2023 til 2024.
  • Trafikkforsikringsforeningen tror ikke at alle som kjører rundt i trafikken med uforsikrede og uregistrerte kjøretøy gjør det bevisst.
  • De tror det også er en del kjøretøy som brukes ubevisst ved en feiltakelse, fordi eieren har glemt seg, eller det er slektninger eller andre som bare skal låne kjøretøyet, uten at de er kjent med at bilen er uforsikret og ikke registrert.

Vurderer tiltak

Blant tiltakene Statens vegvesen vurderer, er både strengere sanksjoner, flere målrettede kontroller, og kampanjer i mediene om viktigheten av å ikke bruke avregistrerte kjøretøy.

– Men noen tiltak krever endring i lov eller forskrift og må dermed ut på høring før de kan tre i kraft. Derfor kan vi ikke si konkret hva som vil gjøres. Tiltak må også hele tiden prioriteres opp mot Statens vegvesens andre oppgaver, skriver juridisk seniorrådgiver Aleksander Bergli Eriksen i en epost.

De rekordmange kjøretøyene i trafikken som ikke er registrert og forsikret, påfører alle andre økte kostnader.

– For alle lovlydige blir forsikringene dyrere, sier Roger Stenseth i Trafikkforsikringsforeningen.

Reaksjoner

Det er ulovlig å kjøre rundt både med avregistrerte kjøretøy og uforsikrede kjøretøy. Men straffen er forskjellig, og lavere dersom du kjører både avregistrert og uforsikret.

Dersom du ikke forsikrer et kjøretøy som er registrert, utløses det automatisk et gebyr. Gebyret er på 150 kroner per dag for de fleste kjøretøy, inkludert personbiler og varebiler. Alle satsene og øvrig informasjon finner du her, på sidene til Trafikkforsikringsforeningen.

Stoppes du med et registrert, men uforsikret kjøretøy, får du i tillegg en bot, og du blir politianmeldt.

Stoppes du med et avregistrert kjøretøy, får du et kun et gebyr på 5000 kroner.

Men i begge tilfeller må du betale for skader du påfører andre biler, eller andres eiendom.

– På kort sikt kan myndighetene gi reaksjoner tilsvarende det uforsikrede biler som er registrert får, foreslår Roger Stenseth i Trafikkforsikringsforeningen.