MED SKILT: 30.000 kjøretøy er avregistrert og mangler forsikring, selv om de har skiltene på. Bildet er fra en tilfeldig parkeringsplass.
Foto: GEIR RØED
Trøbbel nesten daglig:
Ofte i ulykker: Titusener av avregistrerte biler på veiene
Cirka 30.000 kjøretøy ferdes i trafikken med registreringsskilt, men uten at kjøretøyene er registrert, og uten forsikring.
– Utviklingen er svært bekymringsfull, sier direktør
Roger Stenseth i Trafikkforsikringsforeningen (TFF).
Foreningen håndterer ulykker og uhell med blant annet
uforsikrede kjøretøy. De registrerer nå en stor økning i antallet uforsikrede
og avregistrerte kjøretøy i trafikken.
– Vi anslår at det nå kan være ca. 30.000 kjøretøy som
kjører rundt på norske veier med registreringsskilt, men som er avregistrert og
uforsikret, sier Roger Stenseth.
Det er en økning på ca. 20 prosent fra i fjor.
De avregistrerte og uforsikrede kjøretøyene ser ut som
alle andre biler. Kjøretøyene har nemlig påsatt registreringsskiltene. Eierne
har avregistrert dem uten å levere inn skiltene til trafikkstasjonen, slik det
nå er anledning til.
Uheldig konsekvens
Årsaken til det store antallet avregistrerte og
uforsikrede kjøretøy i trafikken, er ifølge Trafikkforsikringsforeningen en uheldig
konsekvens av den nye fleksible ordningen for sesongkjøretøy, som ble innført
høsten 2022, for to år siden.
Ordningen gjør at man selv kan av- og påregistrere
kjøretøy digitalt fra egen mobil eller egen maskin, uten at man må levere inn
skiltene på trafikkstasjonen.
– Undergraver
Ifølge Trafikkforsikringsforeningen er det ikke eiere av disse
sesongkjøretøyene, men eiere av andre kjøretøy som misbruker ordningen for å
spare penger på å kjøre rundt uten lovpålagt ansvarsforsikring og uten å
betale lovpålagt trafikkforsikringsavgift.
– Det er en del som bevisst avregistrerer for å spare
penger. Vi har hørt om tilfeller hvor eiere som er vinket inn til kontroll,
påregistrerer bilen mens de venter i kontrollkøen. Dette undergraver hele
systemet, og er baksiden av medaljen, sier direktør Roger Stenseth i
Trafikkforsikringsforeningen.
Etterlyser tiltak
Trafikkforsikringsforeningen etterlyser nå tiltak fra
myndighetene, med økte kontroller langs veiene.
Men det vil ikke Statens vegvesen gjøre. I hvert fall
ikke ennå.
– Vi er klar over at det skjer misbruk av denne
løsningen, og vi vurderer tiltak. Men det er for tidlig å komme med konkrete
tiltak nå, skriver seksjonssjef Heidi Øwre i Statens vegvesen i en epost til
Motor.
I eposten bekrefter hun at utekontrollørene til
vegvesenet har avslørt misbruk, og observert sjåfører som registrerer
kjøretøyene sine etter at de er kalt inn til kontroll, mens de venter i
kontrollkøen.
Når Motor spør vegvesenet hvorfor de mener det er for
tidlig å innføre tiltak nå, svarer juridisk
seniorrådgiver Aleksander Bergli Eriksen at de vil analysere utviklingen og
«dykke litt ned i tallene».
(artikkelen fortsetter under annonse og faktaboks)
Slik har Trafikkforsikringsforeningen (TFF) kommet frem til antallet uforsikrede og uregistrerte kjøretøy:
- Fra årsskiftet og ut september i år var det 400 ulykker
hvor et uforsikret kjøretøy har vært involvert. 217 av disse var kjøretøy som
både var avregistrert og uforsikret, mens de resterende 183 kjøretøyene var
registrerte kjøretøy uten lovpålagt ansvarsforsikring.
- Tall fra TFF viser at det nå er ca. 24.700 kjøretøy som
er registrert, men som ikke har den lovpålagte ansvarsforsikringen på
kjøretøyet. Dermed betaler eierne heller ikke lovpålagt
trafikkforsikringsavgift.
- Dette tallet oppdateres kontinuerlig, og står på sidene til TFF.
- Når disse ca. 24.700 kjøretøyene står for under
halvparten av uhellene med uforsikrede kjøretøy, og de avregistrerte og
uforsikrede står for over halvparten av uhellene, anslår TFF at det er ca.
30.000 kjøretøy som både er uforsikret og som er avregistrert.
- Ca. 12.400 av de 24.700 registrerte og uforsikrede er
personbiler. Trafikkforsikringsforeningen anslår at det dermed er ca. 15.000
personbiler som kjører på veiene med registreringsskilt, men som er både
avregistrert og uforsikret.
- De øvrige ca. 15.000 kjøretøyene er mopeder, motorsykler,
snøskutere, traktorer, varebiler og tunge kjøretøy.
- TFF understreker at antallene er anslag.
- Det er også en økning i andelen avregistrerte og
uforsikrede fra 2023, som var første hele år med den nye ordningen. På samme
tid i 2023 var det 242 tilfeller av skader med registrerte kjøretøy, og 180
tilfeller med avregistrerte kjøretøy.
- Økningen med uforsikrede og avregistrerte kjøretøy er på
ca. 20 prosent fra 2023 til 2024.
- Trafikkforsikringsforeningen tror ikke at alle som kjører
rundt i trafikken med uforsikrede og uregistrerte kjøretøy gjør det bevisst.
- De tror det også er en del kjøretøy som brukes ubevisst
ved en feiltakelse, fordi eieren har glemt seg, eller det er slektninger eller
andre som bare skal låne kjøretøyet, uten at de er kjent med at bilen er
uforsikret og ikke registrert.
Vurderer tiltak
Blant tiltakene Statens vegvesen vurderer, er både
strengere sanksjoner, flere målrettede kontroller, og kampanjer i mediene om
viktigheten av å ikke bruke avregistrerte kjøretøy.
– Men noen tiltak krever endring i lov eller forskrift og
må dermed ut på høring før de kan tre i kraft. Derfor kan vi ikke si konkret
hva som vil gjøres. Tiltak må også hele tiden prioriteres opp mot Statens
vegvesens andre oppgaver, skriver juridisk seniorrådgiver Aleksander Bergli
Eriksen i en epost.
De rekordmange kjøretøyene i trafikken som ikke er
registrert og forsikret, påfører alle andre økte kostnader.
– For alle lovlydige blir forsikringene dyrere, sier
Roger Stenseth i Trafikkforsikringsforeningen.
Reaksjoner
Det er ulovlig å kjøre rundt både med avregistrerte
kjøretøy og uforsikrede kjøretøy. Men straffen er forskjellig, og lavere dersom
du kjører både avregistrert og uforsikret.
Dersom du ikke forsikrer et kjøretøy som er registrert,
utløses det automatisk et gebyr. Gebyret er på 150 kroner per dag for de fleste
kjøretøy, inkludert personbiler og varebiler. Alle satsene og øvrig informasjon
finner du her, på
sidene til Trafikkforsikringsforeningen.
Stoppes du med et registrert, men uforsikret kjøretøy, får
du i tillegg en bot, og du blir politianmeldt.
Stoppes du med et avregistrert kjøretøy, får du et kun et
gebyr på 5000 kroner.
Men i begge tilfeller må du betale for skader du påfører
andre biler, eller andres eiendom.
– På kort sikt kan myndighetene gi reaksjoner tilsvarende
det uforsikrede biler som er registrert får, foreslår Roger Stenseth i
Trafikkforsikringsforeningen.