FORTVILER: Taina Bjerkholt la ikke merke til de lave fakturaene som havnet i nettbanken. Til daglig sykler hun mest.
FORTVILER: Taina Bjerkholt la ikke merke til de lave fakturaene som havnet i nettbanken. Til daglig sykler hun mest.

Bomselskapet nekter å droppe kravene:

Solgte bilen i 2018, men bomkravene strømmer på

– Jeg kan ikke forstå hva jeg kunne gjort for at det skulle bli rett, sier Taina Bjerkholt.

Publisert Sist oppdatert

I august 2018 solgte Lillestrøm-kvinnen Taina Bjerkholt familiens Skoda Superb.

Hun tok ut bompengebrikken av bilen, og meldte eierskiftet til Statens vegvesen. I tillegg sjekket hun på sine sider hos bompengeselskapet at kun den nye bilen, en BMW, er registrert på hennes bompengeavtale.

Likevel kom det jevnlige regninger på bompasseringer for Skodaen.

I begynnelsen var beløpene så små, på bare noen tiere og et par hundrelapper, at hun og samboeren ikke en gang la merke til dem.

Men da det tidligere i mars kom en regning på hele 921 kroner for 61 bompengepasseringer, stusset Bjerkholt over pengekravet.

144 passeringer

– Jeg så plutselig regningen i nettbanken. Siden vi nesten ikke har kjørt bilen vår i år, syntes jeg bompengekravet var veldig rart. Da jeg sjekket nøyere etter, så jeg at det gjaldt vår bil som jeg solgte sommeren 2018.

Hun har fått regninger på totalt 1951 kroner for 144 bompengepasseringer.

Passeringene er gjort av bilens nåværende eier, som kjører rundt uten bompengebrikke. Derfor går regningene til Taina Bjerkholt, fordi det er hun som har avtale med bompengeselskapet – og således er juridisk ansvarlig for bompengepasseringene, selv om det er flere år siden hun eide bilen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GAMMEL BIL: </span>I nesten tre år har Taina Bjerkholt fått regninger for denne Skodaen.
GAMMEL BIL: I nesten tre år har Taina Bjerkholt fått regninger for denne Skodaen.

Det viser seg nemlig at hun har to avtaler med bompengeselskapet Fremtind Service. Men bare den siste kommer opp når hun logger seg inn på bomselskapets sider.

Betaler tilbake

Bjerkholt trodde det ville bli lett å få refundert pengene.

Det er en rettskraftig tingrettsdom om at kunder som opprettet avtale med Fremtind Service (tidligere Fjellinjen) før 2018, slipper å betale for ny eiers passeringer.

Bjerkholt opprettet sin første avtale i 2010, og regnet med at hun skulle få refundert de knappe 2000 kronene

Motor har skrevet at Fremtind Service lovet å betale tilbake penger til kunder som har gått i den samme fella som unggutten Marcus Jøsang Møller, som Motor har skrevet flere artikler om.

– Godkjente

Men nei, Fremtind Service står på sitt – og nekter Bjerkholt refusjon av 1951 kroner.

– Taina opprettet avtalen på sin nye bil i september 2018. Da godkjente hun de nye avtalebetingelsene. De nye avtalebetingelsene gjelder både på hennes nye avtale og for avtalen til hennes solgte bil, som ikke ble avsluttet før nå i mars. Vi kan derfor ikke tilbakebetale passeringer som er knyttet til den solgte bilen til Taina, skriver kommunikasjonsansvarlig Tone Hansen Finstad i Fremtind Service i en epost til Motor.

Provosert

Taina Bjerkholt vedgår at hun helt har glemt at hun opprettet avtalen i 2010 med en helt annen epostadresse enn den hun bruker i dag.

Likevel blir hun provosert av at bomselskapet ikke vil gi seg.

– Jeg kan ikke forstå hva mer jeg kunne gjort for at det skulle bli riktig, sier hun.

Hun har klaget på den siste fakturaen på 921 kroner, og ikke betalt den – og tatt tvisten til Forbrukerrådet.