REFUNDERER: Flere bompengeselskaper refunderer nå penger til kunder som krever det.
REFUNDERER: Flere bompengeselskaper refunderer nå penger til kunder som krever det.

Etter rettskraftig dom:

Nå betaler bomselskapene endelig tilbake penger

Nå har bompengeselskapene begynt å betale tilbake penger til kundene sine etter en rettskraftig tingrettsdom. Slik kan du få refusjon, hvis du har solgt bil.

Publisert Sist oppdatert

I desember avsa Nedre Romerike tingrett en dom om at bompengeselskapet Fremtind Service (tidligere Fjellinjen) ikke informerte godt nok da de i 2018 endret avtalebetingelsene sine.

I januar ble det klart at bompengeselskapet ikke anker. Dermed er dommen rettskraftig.

Fikk tilbake 1400 kr

Et ukjent antall kunder har vært i samme situasjon som 21 år gamle Marcus Jøsang Møller, som vant over Fremtind Service etter at han først ble pålagt å betale flere tusen kroner for bompasseringer foretatt av ny eier på bilen han solgte.

Andre har betalt det som nå viser seg å være urettmessige krav. Men nå har både Fremtind Service og andre bompengeselskaper startet med å betale tilbake beløp til de som krever det.

– Fremtind Service var så arrogante mot meg. Men nå har jeg endelig fått refundert 1400 kroner ved å henvise til Motors artikler og tingrettsdommen, forteller Fredrik Kervel fornøyd i en epost til Motor.

50 refusjoner

Han er ikke alene.

Bare i januar og februar har bompengeselskapet Vegamot refundert for bompasseringer til totalt 50 bileiere, bekrefter administrerende direktør Marius Maske i en epost til Motor.

Vegamot er det regionale bompengeselskapet i Trøndelag.

Også de regionale bompengeselskapene Fremtind Service og Bompengeselskap Nord refunderer til kunder som krever det, opplyser de begge i eposter til Motor.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FIKK PENGER</span>: Fredrik Kervel fikk tilbake 1400 kroner.
FIKK PENGER: Fredrik Kervel fikk tilbake 1400 kroner.

– Informerer godt nok

Bompengeselskapet Ferde betaler foreløpig ikke tilbake, opplyser kommunikasjonsansvarlig Marit Husa til Motor.

Hun svarer ikke på spørsmål om hvorfor de ikke gjør det.

Bompengeselskapet Vegfinans, som er det femte av de fem regionale bompengeselskapene, mener de har informert kundene så godt at de ikke refunderer, skriver avdelingsleder Birgitte B. Johansen i en epost.

Slik går du frem

Det er kunder som har solgt bilen sin, men som glemte å varsle fra til bompengeselskapet, som kan kreve refusjon – dersom ny eier har passert bomstasjoner uten egen brikke.

Da sendes regningen til tidligere eier.

Inntil 2018 holdt det å ta ut bompengebrikken fra bilen og melde eierskifte til Statens Vegvesen.

Fra 2018 må du i tillegg varsle bompengeselskapet ditt. Derfor gjelder ikke refusjonsmuligheten nye kunder hos bompengeselskapene.

Etter at Motor har skrevet flere artikler om dette, har informasjonen fra bompengeselskapene blitt bedre. Blant annet har samferdselsminister Knut Arild Hareide tatt initiativ til en «pop up»-løsning for å advare bileierne.

Du kan enkelt sjekke hvilket bompengeselskap du har avtale med, og passeringene på din avtale, ved å logge deg inn på Autopass sine sider.