28. februar stengte Audis fabrikk i Brussel, et anlegg der det har vært produsert biler fra 1949.
Først var det i et samarbeid mellom Studebaker og Volkswagen, og fra midten av 1950-tallet ble fabrikken brukt til å bygge Bobler. I årene som fulgte har det blitt blitt bygget en rekke forskjellige modeller fra Volkswagen-gruppen der.
I 2007 tok Audi over anlegget. Og i 2018 startet produksjonen av Audis første elbil, e-tron SUV, i Brussel.
10. november 2021 passerte fabrikken åtte millioner produserte biler, siden starten, og året etter begynte produksjonen av Q8 e-tron, den oppdaterte versjonen av e-tron SUV. Q8 e-tron med det den siste modellen som anlegget produserte.
Audi begrunnet nedleggelsen med: «en global nedgang i kundeordrer i segmentet for elektriske luksusbiler. Dette påvirker modellene Q8 e-tron og Q8 Sportback e-tron, som ruller av produksjonslinjen i Brussel.»
PÅ TOPP I 2020: Det tilhører sjeldenhetene at en så stor og dyr bil som e-tron SUV topper salgslistene.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
– Det stemmer at produksjonen av Q8 e-tron er slutt. Audi e-tron var en av de første større familiebilene på fullelektrisk drivlinje, og Norges mest solgte bil i 2020, sier Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Q8 var den oppgraderte utgaven av e-tron SUV som var Norges mest solgte bil i 2020. Da ble det registrert 9183 nye e-tron SUV.
Annonse
Ingen oppfølger
I 2020 kostet modellen mellom 550.000 og 860.000 kroner, før ekstrautstyr.
Siden modellen ble introdusert i Norge helt mot slutten av 2018, er det registrert 24.980 nye e-tron SUV. Det gjør modellen til den fjerde mest populære siden starten og fram til i dag.
I tillegg ble det registrert 2253 Q8 e-tron etter at den oppgraderte versjonen ble lansert i 2022.
– På mange måter har denne modellen vært med på å definere elbilsuksessen i Norge. Modellen står seg fremdeles svært godt, samtidig som at det nå er det riktig å fokusere på neste generasjons elbiler fra Audi med blant annet Q6 e-tron og A6 e-tron, sier Winther.
Det er ikke meldt om noen oppfølger til Q8 e-tron.