NYOVERHALT: Rita og Trond Opstad kan se frem til mange flere turer i sin Mercedes.

Høye bildel-priser:

Slik unngikk Rita og Trond å vrake bilen

Da dieselpartikkelfilteret og EGR-ventilen gikk tett, ble Rita og Trond Opstad rådet til å vrake bilen. Men de fant en annen og mye bedre løsning.

Publisert

Dyre bildeler

– Det ene verkstedet sa til meg at det koster minst 37.500 kroner å skifte filteret og ventilen. De rådet oss derfor til å kondemnere bilen, forteller Trond Opstad i Horten.

Han og kona Rita har en 16 år gamle Mercedes-Benz B-klasse.

– Det er en nydelig bil. Den er fantastisk å kjøre, sier Opstad.

Men den brukes lite, kun på noen korte turer, og nesten alltid med kona bak rattet. Opstad har en annen bil som han bruker.

– Da jeg kjørte den en tur tidligere i vinter, kom det opp en gul varsellampe.

Han fikk brått motorstopp og måtte hentes av bergingsbil. Det skulle vise seg at dieselpartikkelfilteret var fullt.

– Det var potte tett, og EGR-ventilen sto bom fast.

Filteret liker nemlig ikke småkjøring og korte turer. Innimellom må bilen kjøres noen mil.

RENSER PARTIKKELFILTRE: Svein Kristiansen.

Koster titusener

Et nytt diesel­partikkel­filter koster til dels svært mye.

– Mange verksteder tar titusenlapper for å bytte dette, skriver bildelforhandleren «Bildeler» på sine nettsider.

– Regn med 20–30.000 kroner, skriver nettstedet Bilsmart, som bistår bileiere med verkstedvalg.

På noen bilmodeller kan det være enda dyrere. Siden Mercedesen ikke er verdt så veldig mange titusener, ble ekteparet Opstad rådet til å kondemnere bilen.

En EGR-ventil koster langt mindre, bare noen hundrelapper. Ventilen skal bidra til å redusere utslipp og forbedre drivstofføkonomien.

– Som nyoverhalt

Opstad ville ikke kondemnere. Han fant derfor frem til Vestfold Karbonrens, som renser dieselpartikkelfiltre.

– Jeg har hørt om dieselpartikkelfiltre som koster fra 15.000 kroner og opp mot 70.000 kroner på dyre biler, forteller Svein Kristiansen, innehaver av Vestfold Karbonrens.

Han tok inn bilen til Opstad, og tok 3498 kroner for å rense det.

– Nå er bilen klar for veldig mange nye kilometer, forteller Kristiansen.

– Hvordan renser du det?

– Med en kjemisk reaksjon, hvor jeg tilfører hydrogen og litt vanndamp. Etterpå blir de aller fleste dieselpartikkelfiltrene kurert.

– Så filteret er som nytt?

– Ikke helt som nytt, men som nyoverhalt.

RENSER: Slik ser det ut når dieselpartikkelfilteret renses.

– Ubegripelig bra

Trond Opstad er svært fornøyd

– Dette var helt ubegripelig bra. Bilen går som aldri før. Vi sparte mer enn 30.000 kroner. Om bilen hadde blitt kondemnert, måtte vi dessuten punget ut minst to–tre ganger så mye for en ny bruktbil, sier han, og legger til:

– Nå har vi også lært at bare korte turer ødelegger dieselpartikkelfilteret.

Svein Kristiansen har holdt på å rense dieselpartikkelfiltre i fem år, de tre siste årene med eget firma.

– Jeg er stolt av å drive med dette. Bileierne kan beholde bilene sine lenger. Dessuten blir bilene mye mer miljøvennlige etter en slik rens, fordi utslippene går ned. De fleste får også redusert dieselforbruket, sier han.