TREFFSIKKERT: Med stadig mer nullføre er det store penge- og miljøgevinster i å salte på riktig sted.

Bruker friksjonsdata:

Personbiler skal fortelle Mesta hvor det må saltes

I Norge brukes det årlig over 300.000 tonn veisalt, nå tar Mesta i bruk sanntidsdata for å sikre at saltet havner der det trengs.

Publisert Sist oppdatert

Mesta skal som første selskap ta i bruk sanntidsdata for å overvåke veistatus på norske veier.

Biler fra Volvo og Volkswagen har levert friksjonsdata i sanntid til styring av vinterdriften på 20 fylkes- og riksveier over hele landet.

– Saltbilen kan ikke være overalt hele tiden. Men trafikantenes biler er alltid på veien, og disse måler veigrepet slik bilen faktisk opplever det i sanntid, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad, i en pressemelding.

Hun mener det vil være et stort steg i arbeidet for en mer treffsikker og bærekraftig vinterdrift i Norge.

Mesta har kjøpt data fra 30.000 biler, som samlet leverer millioner med anonymiserte observasjoner om veien er glatt eller ikke hver dag.

– Ved hjelp av data fra værstasjoner, sensorer og kunstig intelligens har vi utvikla gode modeller for å forutsi hvor det blir glatt. Med bildataene tar vi nå store steg for å kunne se hvordan veien faktisk er,  sier Vigrestad.

Dermed skal de kunne salte mer der det er glatt – og unngå å salte der det ikke trengs.