MANGE RIPER: Det er lett å se ripene etter vaskeskadene, selv etter utbedringen i regi av forsikringsselskapet.

Lakken ble skadet i maskinvask:

Slik ser lakken ut ETTER reparasjonen

– Forsikringsselskapet mitt mener bilen nærmest ser ut som ny. Men ripene er godt synlige i sollys, sier Milan Zangana.

Publisert

I vinter var Milan Zangana og samboeren hans maksimalt uheldige da de vasket den splitter nye BMWen til nesten 600.000 kroner i maskinvasken på en servicestasjon:

Børstene hadde fryst til is i den strenge januarkulda.

Dermed ble det stygge riper på store deler av bilen. Lakken ble skadet for minst 180.000 kroner, ifølge forsikringsselskapet. De mente da at store deler av bilen må omlakkeres, i tillegg til at ruter, grill og lister må skiftes.

– Godt synlige

Men bilen ble aldri omlakkert.

– Verkstedet mente de hadde fått bilen fin igjen uten å lakkere om. De fjernet lakkforseglingen som var lagt oppå lakken og la på ny, forteller Milan Zangana fra Åros i Røyken.

Både verkstedet og forsikringsselskapets takstmann mente bilen var blitt «nærmest som ny», ifølge Zangana.

– Men ripene er godt synlige i sollys, noe jeg dokumenterte med bilder. Til og med saksbehandleren hos forsikringsselskapet, som fikk bildene, var enig i at ripene var godt synlige i sollys.

NAF reagerte

Lakken ble skadet fordi det 1verken kom vann eller såpe ut av vaskeanlegget. Børstene var dekket av is, og de slo mot bilen uten at samboeren til Milan Zangana greide å stanse maskinen.

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF reagerte kraftig da han så skadene etter den mislykkede vasken:

– Selv om bilen omlakkeres og repareres perfekt på forsikringsselskapets regning, vil bilen ha en verdiforringelse, sa Bergerud – som mente Zangana bør kunne kreve kompensasjon i tillegg til utbedring.

– Var lei

Først slo Zangana seg til ro med utbedringen. Han forteller at han også fikk 20.000 kroner i kompensasjon, i tillegg til utbedringen.

– Jeg var rimelig lei hele saken og sa meg villig til å droppe omlakkering mot den utbetalingen. Fra litt avstand ser bilen grei ut.

Men nå angrer han seg.

– Jeg ser jo helst at bilen blir utbedret slik at den blir som før vasken.

Vil revurdere

Motor har stilt flere spørsmål til Zanganas forsikringsselskap Fremtind. Dette er spørsmålene vi har sendt selskapet på epost:

  • Mener Fremtind dette er en fullgod reparasjon?
  • Mener Fremtind at kundene skal akseptere å få en bil tilbake etter reparasjon med synlige riper?
  • Vil Fremtind revurdere, og gjøre utbedringen på nytt?

Kommunikasjonsrådgiver Grete Trulsrud vil ikke svare på de to første spørsmålene. Men etter Motors henvendelse vil Fremtind gjøre en ny vurdering, og besiktige bilen på nytt.

– Vi vil alltid se på saker hvor kunden ikke er tilfreds med resultatet, skriver Trulsrud i en epost.

Vaskeuhellet med de frosne børstene har ført til at Zangana heretter dropper maskinvask.

– Nå vasker jeg bilen kun for hånd.