SKADET: Vaskebørstene har ripet opp den nye BMWen, som nå må omlakkeres.
SKADET: Vaskebørstene har ripet opp den nye BMWen, som nå må omlakkeres.

Vaskebørstene var fryst til is:

Splitter ny bil fikk lakken ødelagt i vaskehallen

– De frosne børstene slo mot lakken, forteller Milan Zangana. Den splitter nye bilen hans ble skadet for minst 180.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

I januar kjøpte han en splitter ny BMW X1 til nesten 600.000 kroner. To uker senere skulle bilen vaskes – av samboeren hans.

Hun kjørte inn i vaskehallen på servicestasjonen uten å legge merke til noe spesielt. Ikke før vasken var godt i gang.

– Da ringte hun meg i panikk og fortalte at det hverken kom vann eller såpe, og at børstene var dekket av is. Jeg kunne høre børstene slå mot bilen, forteller Milan Zangana.

180.000 kroner

Bilen ble full av stygge vaskeriper – langt verre enn de mange opplever å få av børstene i bilvaskemaskiner.

Store deler av bilen må nå omlakkeres. Ruter, grillen og utvendige lister må skiftes, ifølge den uheldige bileieren.

Han har fått beskjed fra forsikringsselskapet om at skadene beløper seg til minst 180.000 kroner.

– Det er jo en tredel av bilens verdi. Bilverkstedet sa til meg at det er en av de verste skadene de har sett etter en bilvask, sier Zangana.

Årsaken til skadene skal være at bilvaskemaskinen ved en feil hadde blitt utsatt for sterk kulde. Dermed hadde børstene fryst til is, vann og såpe kom ikke ut, og børstene med istapper slo med stor kraft mot bilen.

Servicestasjonen hadde ikke sjekket vaskeanlegget etter den kalde natten. Samboeren til Zangana ble ikke advart før hun kjørte inn og startet det hun trodde skulle bli en vanlig vask av familiens nye bil.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPPGITT:</span> «Glad i bilen? Vask den ofte», skriver servicestasjonen over vaskeanlegget. Milan Zangana er ikke fullt så glad etter vasken av den splitter nye BMWen.
OPPGITT: «Glad i bilen? Vask den ofte», skriver servicestasjonen over vaskeanlegget. Milan Zangana er ikke fullt så glad etter vasken av den splitter nye BMWen.

– Burde sjekket

Den deilige nybilfølelsen Zangana og samboeren hadde ble brått borte. Nå kjører de i flere uker rundt med en kraftig oppripet bil, før bilen har verkstedtime. Fordi skadene er så omfattende, og fordi bilen også ble lakkforseglet av Zangana før uhellet, tar utbedring og ny lakkforsegling ytterligere et par uker.

Zangana mener servicestasjonene må sjekke vaskeanleggene sine, spesielt etter en natt med mange minusgrader – som det var da samboeren hans skulle vaske bilen morgenen etter.

Beklager

Uhellet skjedde ved en YX-stasjon ved E18 på Oslo vest. Daglig leder Jeppe Storm sier at han beklager hendelsen.

Motor har spurt han hvorfor servicestasjonen ikke sjekker vaskeanlegget hver morgen. Det har han ikke svart på.

Zangana mener det ikke holder å få utbedret skaden på stasjonens ansvarsforsikring. Han mener bilen vil få et reelt verditap når den helt nye bilen må omlakkeres. Han har bedt stasjonen om kompensasjon.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">IKKE MØKKETE</span>: Ved første øyekast kan det se ut som bilen er skitten. Men det er stygge vaskeriper, som det koster minst 180.000 kroner å utbedre.
IKKE MØKKETE: Ved første øyekast kan det se ut som bilen er skitten. Men det er stygge vaskeriper, som det koster minst 180.000 kroner å utbedre.

– Bør kompenseres

Det er et krav teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF mener er berettiget.

– Selv om bilen omlakkeres og repareres perfekt på forsikringsselskapets regning, vil bilen ha en verdiforringelse. Når bilen skal selges, må Zangana opplyse om skaden. Det vil potensielle kjøpere naturlig nok reagere på. Hans bil vil derfor oppnå en lavere pris enn tilsvarende biler som ikke er omlakkert, sier Audun Bergerud.

– Hvor mye bør Zangana kreve i kompensasjon?

– Jeg vil anslå 15-20.000 kroner i en sak som dette, i tillegg til at utbedringen i sin helhet dekkes på servicestasjonens ansvarsforsikring.

Motor har spurt servicestasjonens daglige leder hva han tenker om en slik kompensasjon. Han svarer ikke på det, men han oppfordrer Zangana til å melde kravet til deres forsikringsselskap.