BØRSTEVASK: Her er børstene i full gang med å vaske en bil i et vaskehall.Foto: GEIR RØED
Kontroversielt bilvask-råd:
Advarer mot vaskehall med børster
Norges største bilimportører er krystallklar i sine vaskeråd: – Unngå i størst mulig grad vaskeanlegg, i hvert fall vask med børster, sier kommunikasjonssjef Morten Moum.
Men en av landets ledende bilimportører rykker nå ut med en advarende pekefinger.
– Maskinene har blitt mye bedre og mer skånsomme, og all vask er bedre enn ingen vask. Men vi anbefaler alle å styre unna maskinvask med børste så langt det lar seg gjøre, fordi det sliter veldig på lakken og fordi du ikke kommer til over alt, sier kommunikasjonssjef Morten Moum i Harald A. Møller.
Til nød kan man vaske bilen i maskinvask uten børster, mener Møller.
– Om du skal vaske bilen din i et vaskeanlegg, noe vi mener du i størst mulig grad bør unngå, anbefaler vi at du velger en børsteløs vask, sier Moum.
Forsikringsselskapet Gjensidige anslår at det årlig er 500-1000 biler som skades i landets vaskehaller.
Gjensidige alene har rundt 200 slike skadesaker årlig.
I vinter skrev Motor om Milan Zangana som opplevde å få skader for 180.000 kroner på den splitter nye bilen sin, etter å ha vasket den på en servicestasjon i Oslo.
Annonse
Vaskeriper
Harald A. Møller, som importerer både Volkswagen, Skoda, Audi og Seat til Norge, har lenge vært kritiske til vaskehaller og maskinvask av bil.
– Maskinvask kommer ikke til på steder som bak speil, nederst på støtfangere, rundt viskere, oppunder håndtaket på bakluken, ved skiltlys og i dørkarmer. Dessuten blir det fort vaskeriper og slitasje på lakken, noe som blir spesielt godt synlig i sola, sier Moum.
– Vasker du bilen for hånd med svamp og kvalitetsprodukter, er du skånsom mot lakken samtidig som du kommer til over alt. Vår anbefaling er derfor helt klart å vaske bilen for hånd. Det er heller aldri dumt å sette bort oppgaven til profesjonelle fagfolk av og til, for eksempel nå på våren.
Møller understreker at det ikke er for dårlig lakk som er årsaken til vaskerådene, ifølge Moum.
– Lakken som benyttes i dag er robust og laget for å tåle det som følger med et langt liv på veien. Likevel er det med lakken som med stort sett alt annet, godt vedlikehold er avgjørende og nøkkelen for å bevare den i god stand.