SKJEVSLITTE DEKK: NAF mener dette er unormalt etter en halv sesong.Foto: SVEIN JULTON
Skjev dekkslitasje:
Slik ser dekkene ut etter en halv sesong
Etter bare en halv sesong er de nye dekkene til Svein Julton slitt helt inn til corden. To ganger har han måttet skifte alle fire sommerdekkene på sin VW ID.4.
– Dette er noe mange opplever, og det er ikke normalt ved vanlig bruk av bilen, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
NAF får mange henvendelser fra bileiere som opplever at
dekkene er slitt skjevt, slik at det
både er blankslitt og synlig cord. En av dem er Svein Julton i Tinn i Telemark.
I april 2021 fikk han sin nye Volkswagen ID.4, med
splitter nye sommerdekk.
Men det tok ikke lang tid før dekkene måtte byttes ut med
et sett med nye dekk. Allerede i august samme år, fire måneder senere, måtte
han kjøpe nye sommerdekk.
De holdt i ett år, til september i fjor. Da var dekkene igjen
så skjevslitte at de igjen måtte skiftes. På to år har han dermed hatt tre sett
sommerdekk.
På innsiden
– Det har kostet meg totalt 25.000 kroner å kjøpe to nye
dekksett, forteller Julton.
Han har reklamert, og til slutt har han fått et sett nye
dekk gratis fra forhandleren Gumpens Auto på Notodden.
Dekkene slites ekstra mye på innsiden. Mest utsatt er
bakdekkene, spesielt på venstre side.
Julton har 21-toms sommerdekk, som er standard på
bilmodellen. Vinterdekkene slites på langt nær like mye. De er 19-tommere, men
har omtrent samme bredde.
– Jeg har kjørt bil i over 50 år, og aldri opplevd slik
slitasje før, sier Svein Julton.
NAF får mange henvendelser fra medlemmer som opplever det
samme som Julton. Årsakene til skjevslitte dekk kan være mange, ifølge teknisk
konsulent Audun Bergerud.
Han nevner følsomt og slitt hjuloppheng, feilinnstilling
fra fabrikken, feil bruk med kjøring i hull og på kanter, og brede dekk.
– Brede dekk får ofte mer skulderslitasje, sier Bergerud.
Sommerdekk er dessuten mer utsatt enn vinterdekk, fordi
vinterdekk har mykere gummi, som gjør at mindre avvik i hjulstilling ikke vil
føre til samme skjevslitasje som på sommerdekk.
Julton kjører mye. På to år har hans nye elbil fra
Volkswagen rullet 107.000 kilometer. Audun Bergerud i NAF mener slitasjen
likevel er unormal, forutsatt vanlig bruk av bilen.
Han har sett bilder av dekkene og slitasjen, og
resultatene av hjulkontroller som Julton har fått utført.
– Skjevslitasjen som man ser på bildene, er resultat av gjentatt
feil hjulstilling, konkluderer Bergerud, og fortsetter:
– Feil hjulstilling kan komme av slitasje etter kjøring i
hull og på kanter, eller feil innstilling fra fabrikk. Da vil skjevslitasjen
normalt vises tidlig.
Annonse
Aktiv kjøring
Motor har spurt både Jultons forhandler og
Volkswagen-importøren Møller om dekkslitasjen. Importøren svarer på vegne av begge.
Kommunikasjonssjef Lars Joakim Hanssen hos Møller Mobility Group hevder de får få klagesaker på
dekkslitasje. I Jultons tilfelle trekker han frem lang kjørelengde.
– Hvorfor leveres bilene med så brede dekk?
– Elbiler er tunge. Bredere dekk gir bedre
kjøreegenskaper og veigrep, sier Hanssen – som dessuten understreker at brede
dekk også er etterspurt av kundene.
– Hva er rådene deres til bileiere for å unngå
skjevsliting av dekk?
– Følg anbefalingene for lufttrykk. Hvordan og hvor du
kjører, påvirker dekkets levetid. Aktiv kjøring bidrar til økt slitasje.
Veistandarden spiller også inn.