– Dette fremstår som useriøst, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat.
Tidligere i år kjøpte Alf Edvard Helseth fra Hamar en ny Polestar, som han er svært godt fornøyd med.
Like godt fornøyd er han ikke med BCA, som Polestar Norge samarbeider med. BCA gir tilbud på Polestar-kundenes innbyttebiler.
Helseth hadde en 2013-modell Volvo XC60 som han skulle bytte inn. Først fikk han tilbud om 120.000 kroner i innbyttepris av BCA.
– Vårt team av bilspesialister har vurdert bilen til 120.000 kroner, står det i en e-post Helseth fikk tilsendt etter at han hadde gitt dem opplysninger om bilen.
Etter en såkalt fjerninspeksjon, det vil si en visning av bilen via mobiltelefonens kamera, ble innbytteprisen redusert til 105.000 kroner.
Tilbudet sto bare i 30 dager. Fordi Helseth ikke kunne få sin nye bil før om to–tre måneder, kunne han ikke takke ja til innbyttetilbudet.
To måneder senere tok han på ny kontakt. Nå var innbyttetilbudet redusert til 75.000 kroner.
Da Helseth ikke svarte på dette tilbudet, fikk han fem dager senere en ny e-post med et enda lavere innbyttetilbud – på 66.000 kroner.
Annonse
– Planlagt?
Alf Edvard Helseth føler seg useriøst behandlet av bruktbiloppkjøperen BCA, både på grunn av den kraftige prisreduksjonen, og fordi innbyttetilbudet bare varer i 30 dager.
Han påpeker at kilometerstanden i løpet av de fire og en halv månedene bare økte med 4000 kilometer. Dessuten hadde han i denne perioden hatt bilen på EU-kontroll, hvor merkeforhandleren godkjente bilen.
– Jeg har ikke belegg for dette. Men jeg tenker at det kan være planlagt å redusere prisen slik, fordi en del bilkjøpere like før levering ikke har noe annet alternativ, sier Helseth.
– Useriøst
Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, kritiserer fremgangsmåten.
– Det fremstår useriøst når de nesten halverer tilbudet sitt slik. Innbyttebilen taper seg ikke så mye i verdi på så kort tid.
Hun påpeker også at det er uvanlig at innbyttetilbud kun står i 30 dager, spesielt når den nye bilen først kan leveres om to–tre måneder.
– Det som er vanlig, er at man leverer innbyttebilen når man henter den nye. Det er jo det som ligger i begrepet «innbyttebil».
Svennungsen stiller spørsmål ved om BCA på denne måten presser kunden til å godta et svært dårlig tilbud.
– Dette er uansett ikke god kundebehandling, sier hun.
Annonse
Taus
Motor har både ringt, sendt e-post og sendt tekstmeldinger til Henrik Mohn, som er leder for det norske kontoret til BCA.
Vi har stilt ham disse spørsmålene:
Hvorfor ble de to kjøpstilbudene på 105.000 kroner og 75.000 kroner redusert?
Hvorfor gjelder kjøpstilbudet kun i 30 dager, når kunden får den nye bilen om to–tre måneder?
Hva synes du om det kunden sier om dere?
Hva synes du om kritikken fra NAF?
Mohn har ikke svart på Motors henvendelser.
Solgte privat
Etter at Alf Edvard Helseth fikk det siste tilbudet på 66.000 kroner, ga han opp og la ut en annonse på Finn. Da fikk han solgt bilen etter fire dager til 100.000 kroner til en annen privatperson.