LANG KAMP: To år tok det før Christer Hauknes fikk erstatning fra verkstedet som bare skulle skifte registerreimen på denne bilen.
LANG KAMP: To år tok det før Christer Hauknes fikk erstatning fra verkstedet som bare skulle skifte registerreimen på denne bilen.

Christer skulle skifte registerreimen:

Verkstedet ødela motoren, nektet å erstatte skaden

– Verkstedet kom med totalt grunnløse påstander. De iscenesatte bortforklaringer, mener NAFs advokat.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2019 leverte Christer Hauknes bilen sin hos Bosch Service-verkstedet Mobil i Mo i Rana, for å skifte registerreimen.

– Avtalen var at de skulle være ferdig til lunsj, forteller Hauknes.

– Men på slutten av dagen ringte de og sa de hadde problemer med å få bilen til å gå. Da jeg kom dit, så jeg tydelige merker på motoren, som om de hadde prøvd seg på en nødreparasjon.

Først nå, nesten to år senere, er det som skulle være et enkelt verkstedbesøk, omsider ferdig.

Ødela motoren

Det skulle vise seg at verkstedet trolig ved et uhell ødela motoren, slik at den havarerte. En NAF-rapport konkluderer med at verkstedet har satt sammen registerreimen feil. Da bilen ble startet, oppsto det store skader i motoren, og viktige deler ble ødelagt.

NAFs testestasjon i Mo i Rana skriver i rapporten sin at det må utføres omfattende arbeider, og at dyre og viktige deler må skiftes.

Nektet

Men verkstedet nektet for at de hadde ødelagt motoren. De hevder motoren var skadet før den ble levert. For å argumentere for sine påstander, laget verkstedet flere videoer som de sendte Hauknes og NAF.

Da reagerte senterleder Yngvar Stensland ved NAF i Mo i Rana.

– Jeg går langt i å påstå at påstandene om gammel skade er en lite gjennomtenkt bløff. Skadene på motoren har oppstått etter at mekanikeren har startet opp motoren etter byttet av registerreimen, skriver Stensland i sin rapport.

NAFs rapport konkluderer med at Hauknes ikke kunne kjørt til verkstedet med de store og omfattende motorskadene.

Taksert til 61.000 kroner

Bilen ble i måned etter måned stående på verkstedet, mens Christer Hauknes og NAF kranglet med Mobil. De er en del av Bosch Service-kjeden, som har 26 verksteder i Midt- og Nord-Norge.

Skaden på den da ni år gamle Skoda Octaviaen ble taksert til 61.000 kroner.

Etter hvert erkjente If, forsikringsselskapet til verkstedet, ansvar – og vedtok å betale ut 39.000 kroner i erstatning til Hauknes. Det resterende beløpet på 22.000 kroner utgjør egenandel og moms, som ikke dekkes av forsikringsselskapet.

Disse 22.000 kronene nektet imidlertid fortsatt verkstedet å betale, før de nå helt nylig plutselig snudde.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DOKUMENTASJON</span>: Dette bildet viser ifølge NAF skader på ventilløfteren til høyre i motoren. Ventilløfteren til venstre er uskadet.
DOKUMENTASJON: Dette bildet viser ifølge NAF skader på ventilløfteren til høyre i motoren. Ventilløfteren til venstre er uskadet.

Svarer ikke

Motor har sendt disse spørsmålene skriftlig til Bosch-verkstedet:

– Hvorfor avviste dere først ansvar?

– Hva mener dere kan ha skjedd med motoren?

– Hva synes dere om NAFs påstander om at dere bløffer?

– Hvorfor har dere til slutt valgt å snu, og betale ut hele beløpet?

I et svar fra styreleder Stian Bohlin i Mobil får vi ikke svar på spørsmålene. Bohlin skriver at verkstedet «beklager overfor Christer Hauknes at saken har dratt ut».

– Vi har samtidig benyttet anledningen til å oppdatere våre rutiner i oppdrag hvor det er indikasjon på at det har vært jobbet på kjøretøyet tidligere, skriver Bohlin.

Motor har sendt Stian Bohlin oppfølgingsspørsmål, hvor vi spør om verkstedet med denne uttalelsen fastholder at verkstedet er uten skyld.

Det har styrelederen valgt å ikke svare på.

– Gunnløse påstander

Christer Hauknes har fått bistand fra advokatfullmektig Audun de Flon i NAF Advokat. NAFs advokatkontor er involvert i en rekke konfliktsaker, men sjelden er de så overrasket over motparten som i denne saken.

De Flon mener verkstedets håndtering har vært «særdeles sendrektig», og at de har drevet en uthalingstaktikk.

– Påstandene til verkstedet har vært totalt grunnløse, i og med at bilen ble kjørt til verkstedet. Påstandene kan oppfattes som en iscenesettelse av bortforklaringer for en skade de selv må ha vært klart over at de sto for, sier De Flon til Motor.

Først da advokatfullmektigen truet med rettslige skritt, kom pengene fra verkstedet.

– Hadde ikke Hauknes stått på, med innhenting av dokumentasjon og bruk av advokat, hadde han neppe kommet noen vei, sier De Flon.

Brukt motor

Også Christer Hauknes er sjokkert over verkstedets opptreden.

– Feil skjer, men da må de være voksne nok til å si at de har tabbet seg ut. Da ville jeg anbefalt dem som verksted. Da hadde de vært skikkelige og reale folk. Men etter hvert som dette skred frem, og de løy til meg, mistet jeg all respekt, sier Hauknes, og legger til:

– Da bestemte jeg meg for at jeg heller ikke skulle gi meg!

Hauknes har nå kjøpt en brukt motor, og fått hjelp til å sette den inn i Skodaen, med ny registerreim.

– Jeg måtte jo kjøpe meg en annen bil, siden denne ble stående så lenge på verkstedet. Nå har en kamerat kjøpt den av meg. Men han vet om hva som har skjedd, altså.

Å påstå at andre lyver og bløffer, slik både NAF og kunden gjør om verkstedet, er sterke beskyldninger. Motor har derfor forelagt verkstedet alle uttalelsene til NAF og kunden.

Men verkstedet vil ikke svare på den sterke kritikken.

– Vi kan ikke se at det tjener saken å kommentere denne saken ytterligere, skriver styreleder Stian Bohlin i Mobil AS i en e-post.