BRUKTBIL: Fullmaktssalg er en av fire måter å selge bruktbil på. Men kanskje ikke den beste…

Mange selger bil gjennom mellommann:

Dette er fullmaktsalg

Når du selger bil gjennom en mellommann eller på fullmakt, beholder du alt ansvaret, samtidig som du må betale en avgift til mellommannen. Men det kan også føre til raskere salg enn om du skulle gjort det på egen hånd.

Publisert Sist oppdatert

Grovt sett finnes det fire måter for privatpersoner å selge en bil på:

  • På egenhånd.
  • Innbytte til forhandler ved kjøp av ny bil.
  • Salg til forhandler som selger bilen videre.
  • Fullmaktsalg eller mellommannssalg, der du som eier avtaler med et bilfirma at de skal markedsføre bilen for deg og hjelpe deg med salget, mot en avgift.

Les også: Styrkede rettigheter ved bruktbilkjøp

2000 biler

Nå er det ca. 70 000 brukte personbiler for salg i Norge på annonseportalen Finn, som er Norges dominerende nettsted for kjøp og salg av biler.

Finn har ikke oversikt over hvor mange biler som annonseres gjennom mellommenn.

– Informasjonen om denne salgsformen legges gjerne skriftlig i annonsene, og dermed er det vanskelig å trekke ut god statistikk, sier produktdirektør for motor i Finn, Eirik M. Håstein.

Det brukes flere begreper om salgsformen. Blant begrepene som brukes er kommisjonssalg, fullmaktsalg og «selges for kunde».

Når Motor søker på de forskjellige begrepene blant annonserte biler, får vi opp i underkant av 2000 annonser. Det kan tyde på at i underkant av tre prosent av bilene som er for salg selges gjennom mellommenn på fullmakt.

Men anslaget er usikkert. Det er ikke alle bilforhandlere som forteller i annonsene sine at det er et slikt salg og ikke et ordinært bilsalg.

Les også: Denne bilen er et lite stykke Norge

– Betaler for økt ansvar

NAF understreker at salg gjennom mellommann er en legitim og helt lovlig praksis. Men de anbefaler det ikke, fordi det koster penger, og gir økt ansvar for selgeren.

– Kjøpsloven regulerer salget dersom man selger bilen selv. Ved salg gjennom mellommann eller en fullmektig er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Da har kjøperen av bilen mye bedre rettigheter, som blant annet lengre reklamasjonsfrist, sier advokat Jens Christian Riege i NAF advokat.

Årsaken til at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder ved fullmaktsalg og lignende er at det i forbrukerkjøpslovens paragraf 1 heter at forbrukerkjøp er salg til en forbruker «når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet». I slikt salg er bilfirmaet selgerens representant.

NAF fraråder derfor salg gjennom mellommenn.

– Man betaler i realiteten flere tusen kroner i gebyr for å få økt juridisk ansvar, sier Riege.

Les også: Dette er viktig ved bruktbilsalg

– Får solgt hos oss

NAF erfarer at mange kjøpere ikke forstår at de kjøper av en mellommann.

– De tror de kjøper av en forhandler. Våre undersøkelser viser at når folk tror de kjøper av en forhandler, reklamerer de også oftere enn når de kjøper av en privatperson. Selgerne vil derfor oftere få reklamasjoner mot seg når man selger gjennom en mellommann, påpeker Riege.

Noen bileiere som velger å selge gjennom mellommenn har først forgjeves forsøkt å selge bilen selv.

– Da kommer de til oss – og får solgt, sier Tai Lam, daglig leder for Autoco Hamar, som er blant landets største på fullmaktsalg.

STORSELGER: Autoco Hamar er blant landets største på fullmaktsalg. De har til enhver tid over 300 biler for salg. Flesteparten av dem selges på fullmakt. Foto: Lina Schøyen

Han forteller at de gir kundene et valg.

– Vi kan enten kjøpe bilen av dem for 35-50 000 kroner under det de la den ut for. Da overtar vi alt ansvaret. Eller vi kan avtale å selge bilen gjennom fullmakt. Det koster mye mindre, samtidig som selgeren har alt ansvaret for bilens tilstand, sier Lam.

Les også: Disse fotoboksene tar fleste råkjørere

15-25 000 kroner

Lam vil ikke ut med hvor mye de tar i avgift fra selgerne. Motor har sett avtaler hvor de tar 15 000 kroner i avgift for å formidle en bil til drøyt 100 000 kroner.

Vi har også sett en kontrakt fra et konkurrerende firma hvor det tas 25 000 kroner i avgift for en bil til drøyt 400 000 kroner.

Tai Lam hevder at det ikke er denne avgiften de tjener pengene sine på.

– Vi tjener pengene våre hovedsakelig på innbyttebiler, men også på salg og formidling av lån, forsikring og bruktbilgarantier, sier Lam.

Les også: Klagene strømmer inn mot bruktbilselger

Ringer rundt

Selv om du ikke ønsker å selge bilen gjennom mellommann, risikerer du å bli kontaktet av flere slike bilfirmaer dersom du har bilen for salg på annonseportalene for bruktbiler.

Fullmaktsfirmaene driver i stor grad oppsøkende virksomhet overfor bilselgerne. De ringer rundt og tilbyr sine tjenester.

– NAFs råd da er å si nei, sier Jens Christian Riege i NAF Advokat.

Kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund mener salgsformen er lite utbredt hos deres medlemmer.

– Av og til kan salgsformen være nyttig, fordi man slipper å ha en bil stående. Ulempen kan være at selger er ansvarlig for kjøper.

– Hva er deres råd til forbrukerne?

– Vi vil ikke gi råd om dette – utover at kjøp og salg av biler må gjøres ordentlig og skriftlig.

– Er skillet til vanlig bilsalg tydelig nok?

– Det har vi ingen formening om, sier Steinsland.

ANNONSER: Finn.no er en viktig annonsekanal for mange bilselgere, også Autoco Hamar. Faksimile av annonse