SPOILER: Porsche Taycan Turbo GT har en nyutviklet frontspoiler med aeroblader som er unike for Taycan Turbo GT. Bak er det en adaptiv spoiler. Modellen med Weissach-pakken en fast bakre vinge med vingestøtter festet til karosseriet.Foto: PORSCHE
Mye futt:
Her er Porsches kraftigste gatebil noensinne
Porsches ingeniører har fintrimmet Taycan-modellen og serverer en utgave med over 1100 hestekrefter.
Porsche pleier å komme med en rekke varianter av 911-modellen, nå er de i gang med det samme når det gjelder Taycan.
Taycan Turbo GT er en slags monsterversjon av de ellers ganske så spreke Taycan-utgavene. Med maks boost har GT-versjonen 1108 hestekrefter tilgjegjenelig. Porsche sier dette er den kraftigste serieproduserte bilen de noensinne har laget.
I forlengelsen av dette gjør bilen null til hundre på 2,2 sekunder og har en toppfart på 305 kilometer i timen.
GT-versjonen med Weissach-pakke er ekstra spisset for banebruk, og kommer uten bakseter.
For å vise omverdenen at dette virkelig er hvasse saker har Porsche satt ny rekord rundt Weathertech Raceway Laguna Seca i California, for en elektrisk bil godkjent for vei, med 1:27.87 minutter
I tillegg har de selvsagt også sendt bilen rundt Nordsløyfa på Nürburgring. Her ble rundetiden 7:07.55 minutter.
Igjen rekord for en elektrisk gatebil, ifølge Porsche, og 26 sekunder kjappere enn forrige rekord satt med en Taycan Turbo S.
Begge rekordene ble satt av en utgave med Weissach-pakke.
– For å maksimere resultatene på bane, er det ikke nok å bare ha så mye kraft som mulig. Totalpakken med akselerasjon og bremsing, grep i svingene, aerodynamikk, stabilitet og finjustering må være riktig, sier Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge, i en pressemelding.
Et av knepene for å få til dette er «attack mode».
Når denne funksjonen aktiveres, får modellene tilgang til opptil 120 kW ekstra kraft i 10 sekunder.
«Attack mode» er basert på push-to-pass-funksjonen i de andre Taycan-modellene, men «attack mode» er optimalisert og utformet for kjøring på bane.
I tillegg er vekten, sammenlignet med en Taycan Turbo S, redusert med 75 kilo. Blant annet på grunn av ustrakt bruk av karbon.
Med Weissach-pakken er alt av utstyr som ikke er nødvendig for sportskjøring fjernet, noe som har senket vekten med ytterligere 70 kilo, sammenlignet med Taycan Turbo GT.
Annonse
Det blir dyrt
Girkassen er også forbedret, noe som muliggjør høyere dreiemomentverdier. Det maksimale dreiemomentet i begge modellene er opptil 1340 newtonmeter. Rekkevidden til Taycan Turbo GT-modellene er opptil 555 kilometer, ifølge WLTP-målinger.
Taycan Turbo GT er standardutstyrt med Porsches dynamics-pakke. Dette inkluderer Porsches Active Ride-fjæring med GT-tuning.
Prisen for Taycan Turbo GT starter på 2.604.541 kroner. Utgaven med Weissach-pakken er faktisk marginalt billigere, grunnet lavere vekt, og starter på 2.603.633 kroner. Begge versjonene er basert på den nye og oppgraderte Taycan.
De første bilene leveres til norske kunder våren 2024.