UHYRE POPULÆR I KINA: Bildet viser modellen SU7.
Foto: XIAOMI
Som varmt hvetebrød:
Salgssuksessen Xiaomi oppjusterer igjen
Bare et snaut år etter første avduking er kinesiske Xiaomi et merke med uvanlig kraftig vind i seilene.
Vi må nevne det igjen: Xiaomi er altså mest kjent for telefoner, smartklokker, støvsugere og tilsvarende produkter her til lands.
Deres første bil, SU7, ble først lansert i romjulen i fjor og levert til kunder i månedsskiftet mars/april.
Da fikk selskapet en del oppmerksomhet for mange kollisjoner, noe som ble tilskrevet gruppen som først fikk prøve seg – såkalte influensere.
Fords toppsjef Jim Farley erklærte nylig – oppsiktsvekkende nok – at det er en slik bil han kjører til daglig. Les mer om det lengre nede.
Nå har produsenten oppjustert forventningene for 2024 for tredje gang. 130.000 biler er det siste anslaget, skriver Reuters.
Samtidig meldte Xiaomi om et inntektshopp på over 30 prosent.
Ved fabrikkene har det vært nødvendig å innføre flere skift, for å levere mange nok biler. Huatai Securities anslår at produsenten vil passere 400.000 biler neste år.