Kjempesprik blant testbilene:
Så mye rekkevidde får du per krone
Budsjett-SUV-en Nissan Ariya og luksuriøse BMW i7 gikk begge 581 km i vår rekkeviddetest. Men prisen per kilometer rekkevidde er fire ganger så høy i en i7.
Dyre biler har oftest lengre rekkevidde – og billigbilene gir nesten uten unntak mer rekkevidde for hver krone.
Men hva kan den lese ut av årets resultatliste som vil ha mest rekkevidde for skillingen?
For MG4, testens billigste bil, gir prisen dividert på oppnådd rekkevidde en kilometer-kost på 787 kroner.
For BMW i7, testens dyreste, har den utgaven vi kjørte i testen, en pris per kilometer på 3383 kroner.
Mest lest på Motor.no:
Så mye for det selvsagte: Dyrest er dyrest, og det billigste koster minst. Men noen av bilene mellom topp og bunn kommer ekstra godt ut i en slik oppstilling:
Ti biler i testen koster mindre enn Nissan Ariya, men bare to av dem har lavere pris når den divideres med antall kjørte kilometer i testen.
Det var 12 kinesiske biler i testen, men bare én av dem er blant de 11 bilene hvor rekkevidde per kilometer koster mest.
Her er oversikten (pris på bilen med den utstyrsspesifikasjonen den hadde i testen):
Bil | Kilometer kjørt | Pris | Pr km |
BMW i7 (4WD) | 581 | 1 965 775 | 3383 |
Mercedes-Benz EQS SUV 580 (4WD) | 577 | 1 924 556 | 3335 |
Tesla Model X Plaid (4WD) | 546 | 1 466 740 | 2686 |
Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD) | 529 | 1 242 829 | 2349 |
Hongqi E-HS9 (4WD) | 500 | 999 999 | 2003 |
Volkswagen ID.Buzz (RWD) | 396 | 750 100 | 1894 |
Mercedes-Benz EQE 350 (4WD) | 578 | 1 034 969 | 1791 |
Kia EV6 GT (4WD) | 424 | 749 900 | 1769 |
Tesla Model S Long Range (4WD) | 672 | 1 147 752 | 1708 |
BMW iX1 xDrive30 (4WD) | 420 | 676 400 | 1610 |
Subaru Solterra (AWD) | 361 | 544 150 | 1507 |
Nio EL7 (4WD) | 444 | 669 000 | 1507 |
Voyah Free (4WD) | 510 | 763 800 | 1498 |
BYD Han (4WD) | 452 | 614 900 | 1360 |
Xpeng G9 (4WD) | 588 | 707 925 | 1204 |
Mercedes-Benz EQB 250 (FWD) | 460 | 549 938 | 1196 |
Toyota bZ4x (4WD) | 444 | 515 900 | 1162 |
Jeep Avenger (FWD) | 363 | 412 300 | 1136 |
BYD Atto 3 (FWD) | 364 | 399 900 | 1099 |
MG Marvel (RWD) | 397 | 434 890 | 1095 |
Nio ET7 (4WD) | 589 | 634 750 | 1078 |
Toyota bZ4x (FWD) | 434 | 461 500 | 1063 |
Polestar 2 (RWD) | 602 | 598 263 | 994 |
DS 3 E-Tense (FWD) | 383 | 380 300 | 993 |
Tesla Model Y Standard Range (RWD) | 449 | 441 844 | 984 |
Xpeng P7 (4WD) | 557 | 525 150 | 943 |
MG 5 (FWD) | 396 | 372 890 | 942 |
JAC e-JS4 (FWD) | 400 | 374 900 | 937 |
Hyundai Ioniq 6 (RWD) | 567 | 522 369 | 921 |
Nissan Ariya (2WD) | 581 | 485 800 | 836 |
Nio ET5 (4WD) | 541 | 438 250 | 810 |
MG 4 (RWD) | 440 | 346 300 | 787 |
Her er andre saker fra rekkeviddetesten:
Xpeng imponerte: Kinesere først og sist i rekkeviddetesten
Svært ujevne Toyota-resultater: «Glad for at vår viktigste modell gjør det så bra»
... og hovedsaken:
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?