KARLSTAD/STOCKHOLM/VISBY (Motor): Mens vi på ladestasjoner og ladestolper i Norge må hanskes med mange apper, ladebrikker og med for korte ladekabler, er det en annerledes verden på den andre siden av svenskegrensen.
Motors medarbeider har reist Sverige på langs, nesten så langt øst man kan komme i Sverige; 600 kilometer én vei helt til østsiden av Gotland, med en elbil med vanlig rekkevidde.
I Sverige er elbilsalget på bare en fjerdedel av i Norge. I fjor ble det solgt 57.000 elbiler i Sverige, mot 114.000 i Norge, hvor innbyggertallet er halvparten, ifølge Norsk elbilforening.
Her er tre konkrete eksempler på hvor enkelt det er å lade i Sverige:
Med parkeringsapp
1) I Karlstad i Värmland betaler man på de kommunale ladestolpene med appene Easypark eller Parkster, på akkurat samme måte som man betaler for parkering uten lading.
– Vi vil at det skal være enkelt og bekvemt. De fleste bilister har parkeringsapper på telefonen sin og er vant til denne betalingsmetoden. Det er derfor ingen forskjell på å betale for bare parkering eller både for parkering og lading, forteller administrerende direktør Susanne Edsgård i Karlstads Parkering.
Motor hadde problemer med å finne prisinformasjon på parkeringsplassene og i appen. Men på nettsidene informerer kommunen om at det koster tre kroner per kilowatt-time, pluss betaling for selve parkeringen.
De kommunale ladestolpene står over hele byen, og tilgjengeligheten har vært god alle de tre gangene Motor har besøkt Karlstad.
Likevel bygger Karlstads Parkering nå enda flere ladeplasser, ifølge Edsgård.
Annonse
Med kort
2) I Stockholm kan du på nesten alle de kommunale ladeplassene betale med kort, både med kredittkort og debetkort.
– Kan dere ikke betale med kort i Norge, spør Anne Lintala, kommunikasjonsansvarlig i Stockholm Parkering, når Motor ringer for å spørre om kortløsningen.
Hun spør videre:
– Hvordan betaler dere da, egentlig?
Motor har sjekket hvor utbredt kortbetaling er i Norge. Ifølge NAFs ladeekspert og elektroingeniør Jan Tore Gjøby er det bare én ladestasjon i Norge som utenom eventuelle prøveordninger andre steder tilbyr betaling med kort: Greenstation utenfor Bergen.
Gratis strøm
Tilbake til Stockholm:
På de aller fleste kommunale ladestolpene kan man betale med å tæppe kortet. Man behøver altså hverken å stikke det inn eller taste kode.
De få stedene man ikke kan tæppe, kan man bruke en av de største appene for parkering, som Easypark.
I kommunale parkeringshus og lignende er dessuten strømmen gratis. Man betaler kun for parkeringen, opplyser Lintala.
Da Motor parkerte for å lade sentralt på Östermalm, var vi de eneste som ladet. Alle de andre ladestolpene var ledige.
Likevel bygger Stockholm Parkering ut med ytterligere 1200 ladeplasser i løpet av året.
På de kommunale ladestolpene vi prøvde, kunne man både bruke egen kabel, og ladestasjonens kabel, som rulles inn og ut akkurat som vannslangen i vannslangetrommelen.
Det er kjempepraktisk.
Annonse
Hotell-lading
3) I Visby på Gotland, øya langt ut i Østersjøen, tilbyr det lokale Choice-hotellet lading og parkering til samme pris som bare parkering. I fire døgn parkerte Motor på en av ladeplassene, slik at vi var fulladet både før utflukter neste dag, og før hjemreise.
Kapasiteten var god da Motor ladet. Vi så bare to svenskregistrerte ladehybrider som ladet de samme dagene.
NAF og Elbilforeningen vil ha flere destinasjonsladere. Altså ladestolper på hoteller, ved fornøyelsesparker og på kjøpesentre. Hotellparkering med lading er fortsatt uvanlig, både i Sverige og Norge. Men på sommerens ferietur vil du trolig se flere destinasjonsladere enn i fjor.
Sverige er det landet flest nordmenn kjører bil til. Men noen våger seg også lengre, mye lengre, enn Sverige.
Motor har lest utallige historier om elbilsjåfører som legger i vei helt til Sør-Europa. Er du nysgjerrig på hvordan det går, finner du mange slike historier i brukerforumene i sosiale medier.