En bruktbilkjøper fra Bodø gikk skikkelig i
bruktbilfella:
Han kjøpte en 15 år gammel Toyota Hiace av
bruktbilforhandleren Rosenborg Motor i Trondheim for 124.000 kroner. I salgsannonsen
sto det at bilen nettopp var EU-godkjent, og at det er en «driftssikker varebil».
Men kort tid etter overtakelsen oppdaget bruktbilkjøperen
at bilen har store og alvorlige rustskader. Kontroller av bilen hos NAF og hos
merkeverkstedet Nordvik avdekket omfattende feil og mangler, med blant annet
rustskader i bærende konstruksjoner og på bremserør, samt på understellet.
– Trafikkfarlig
NAF beskrev rustskadene som så alvorlige at bilen er å
anse som trafikkfarlig, og at den ikke må brukes. Utbedring av rusten vil koste
mer enn kjøpesummen.
Merkeverkstedet påpekte at det er store rusthull, og at
bilen ikke skulle vært EU-godkjent.
– Den burde ikke vært godkjent med rust i bærende
konstruksjoner, skriver merkeverkstedet i en rapport.
Også verkstedet frarådet å bruke bilen. Bilkjøperen har
derfor måttet kjøpe seg en annen bil.
Annonse
Tvangsavviklet
EU-kontrollen ble utført av et nå tvangsavviklet
bilverksted i Trondheim, mens bilen var eid av innehaveren av dette verkstedet.
Statens vegvesen ble kjent med de alvorlige manglene på
den nylig EU-godkjente bilen, og bilens eierforhold. Vegvesenet ga verkstedet
advarsel for brudd på forskriften om periodisk kjøretøykontroll.
– Vi har grunn til å tro at kvaliteten på kontrollen er dårlig, fordi testrapporten fra NAF avdekker blant annet rustskader på bremserør og
karosseri, skriver Vegvesenet i et vedtak Motor har lest.
Men alvorlig rust og en ikke-reell EU-kontroll var ikke
de eneste problemene med Toyotaen.
Bruktbilkjøperen fikk heller ikke dokumentasjon på at
registerreimen var byttet, slik han ble lovet. Dessuten virket ikke håndbrekket
som det skulle, og de lovede piggdekkene fulgte ikke med.
Bilkjøperen krevde å få heve kjøpet, og i Forbrukerklageutvalget
fikk han medhold. Bilforhandleren ville ikke akseptere vedtaket, og gikk til tingretten.
Men også i tingretten har bilkjøperen fått medhold.
Salten og Lofoten tingrett viser til at selv om bilen var
15 år gammel da bruktbilkjøperen reklamerte, er feilene og skadene omfattende, alvorlige
og kostbare.
– Det fremstår som at EU-kontrollen ikke var reell,
skriver tingretten.
Tingretten har også konkludert med at
bruktbilforhandleren har gått til sak uten grunn. De viser blant annet til at
bruktbilfirmaet under rettssaken selv vedgikk at bilen ikke er driftssikker.
Annonse
Taus
Daglig leder Yasin Inal i Rosenborg Motor ønsker ikke å svare på spørsmål
fra Motor om dommen.
Bruktbilforhandleren hevdet i retten at bruktbilkjøpet ble
gjort med dem som mellommann, og at selgeren var en privatperson.
Tingretten
konkluderer med at bruktbilforhandleren er ansvarlig, og i dommen er det
bruktbilforhandleren som er dømt til å betale tilbake kjøpesum, renter og
erstatning – ikke privatpersonen.