– De hemmeligholdt tilstanden, sier Bob Roger Roth i Sandnes.
For to år siden kjøpte hans kone Camilla Urdal en 11 år
gammel Ford S-Max av en bruktbilforhandler i Førde. Hun ønsket seg en bil som
hun i nærmeste fremtid ikke måtte koste noe på.
Men bare 13 dager etter kjøpet knakk høyre bærearm på
grunn av rustskader.
– Kona mistet styringen da det skjedde. Men hun var
heldig, og det ble ingen ulykke, sier Roth.
KNAKK: Denne bærearmen knakk 13 dager etter kjøpet.
«Oppkjøperbil»
Rustskadene var tidligere blitt påvist av Møller Bil, som
i en skriftlig uttalelse påpekte at rustskadene er alvorlige og ikke vil
passere EU-kontroll. Møller solgte derfor innbyttebilen videre som en «oppkjøperbil»
for bare 10.000 kroner.
Bilen ble kjøpt av en biloppkjøper, som solgte bilen videre
til bruktbilforhandleren Motorarena i Førde. Da denne forhandleren eide bilen,
ble den EU-godkjent av et verksted utenfor Haugesund.
Urdal kjøpte bilen av Motorarena. Da hadde prisen steget
til hele 83.000 kroner, mer enn åtte ganger det Møller Bil solgte den for.
I salgsannonsen sto det at bilen var EU-godkjent. I salgskontrakten
skrev bruktbilforhandleren at bilen trenger antirustbehandling, og at det er
rust på bakstillingen. Forhandleren skrev også at bilmodellen og årgangen har
en svakhet.
Roth jobber selv på bilverksted. Han og kona forsto
informasjonen de fikk ved kjøpet dithen at det var kun overflaterust, og at
bilen kun trengte en enkel rustbehandling.
Etter at den ene bærerarmen knakk, innhentet ekteparet en
sakkyndig vurdering fra et annet bilverksted, som avdekket kraftige rustkader
både i gulvet i bagasjerommet og på bakre bærearmer.
– Rustskadene er unormalt kraftige i forhold til samme
type kjøretøy med tilsvarende årsmodell og kilometerstand, heter det i den
sakkyndige vurderingen.
Sakkyndige mener dessuten at rustangrepet startet flere
år tidligere.
– Rustskadene er mye kraftigere enn hva man kan forvente
med tanke på levetid og alder. Dette burde vært bemerket på periodisk kjøretøykontroll,
med krav om utbedring før det ble så svekket.
Sakkyndige mener også at toppakningen i motoren er defekt.
Også en stikkprøvekontroll som Statens vegvesen gjorde på
forespørsel fra ekteparet, viser at det var for mye rust til at bilen skulle
blitt EU-godkjent.
– EU-kontrollen ble ikke godt nok utført, skriver
vegvesenet i sin skriftlige rapport.
RUST: Slik så hjulopphenget ut.
Holdt tilbake
Da ekteparet reklamerte, sa bruktbilforhandleren at det
var opplyst tilstrekkelig i kjøpekontrakten. Dermed klaget paret til
forbrukermyndighetene. Nå har Forbrukerklageutvalget gitt paret fullt medhold i
at de skal få heve kjøpet – og få tilbake pengene sine.
– Med utgangspunkt i vurderingen fra det sakkyndige bilverkstedet
og uttalelsen fra Møller Bil, er det på det rene at bilen har kraftige
rustskader i gulvet, i bagasjerommet og på bakre bærearmer som kan tilbakeføres
til kjøpstidspunktet, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
De mener informasjonen om rusten fra selgers side har
vært «svært vag», og at forhandleren tilbakeholdt informasjon. Dessuten påpeker
de at også motorfeilene var til stede ved kjøpet.
– Bilen var i dårligere stand enn forventet, konkluderer
Forbrukerklageutvalget.
Annonse
Penger på vei
Ekteparet Urdal/Roth gikk til sak både mot
bruktbilforhandleren og oppkjøperfirmaet, fordi de mener begge visste om
rustskadene. De to firmaene er nå i fellesskap dømt til å betale tilbake kjøpesummen.
Ingen av de har svart på henvendelser fra forbrukermyndighetene.
Oppkjøperfirmaet har heller ikke besvart Motors spørsmål.
Bruktbilfirmaet Motorarena skriver i en epost at de ikke
vil svare på spørsmål, fordi vedtaket foreløpig ikke er rettskraftig. Men til ekteparet har Motorarena gitt beskjed om at både
de og oppkjøperfirmaet aksepterer vedtaket, og at pengene inkludert forsinkelsesrenter
er på vei til ekteparets konto.