USEDVANLIG: Rimac har trimmet den fra før av vilt kvikke Nevera- modellen, og nå nærmer null til hundre-tiden seg null.

Elektrisk hyperbil:

En av de råeste elbilene blir enda raskere

Ingen gatebiler akselererer raskere enn Rimac Nevera. Nå har selskapet laget en enda heftigere versjon.

Publisert

Rimac Nevera er kjent som noe av det aller raskeste med fire hjul og ett ratt. Nå har selskapet, etter ønsker fra kunder ifølge selskapet selv, laget en videreutviklet versjon.

Det har resultert i Nevera R.

Mate Rimac, grunnlegger av Rimac, sier at utgangspunktet i utviklingen av Nevera var at det skulle være en GT-bil, altså et kjøretøys som skulle være egnet til lange turer på vanlig vei.

– Men vi tilpasser oss kontinuerlig kundens ønsker, og mange ønsket en bil som virkelig fremhevet Neveras evne til å ta svinger, ved å utnytte all den avanserte teknologien om bord. Vi svarte med Nevera R, med DNA-et til den rekordbrytende Nevera, men lettere, raskere og mer fokusert.

Null til hundre nærmer seg null

Det skal blant annet ha resultert i skarpere kjøreegenskaper, en batteripakke som skal være enda mer egnet for ekstreme ytelser, mer hestekrefter og kraftigere bremser.

Med diverse tilpasninger har bilen fått 15 prosent bedre marktrykk, og aerodynamikken er forbedret 10 prosent sammenliknet med «standardutgaven».

Batteripakken er på 108 kWt og er utviklet av Rimac, men hvor kjapt den kan lades, eller hvor langt bilen kan gå mellom ladingene, kommer ikke fram i pressemeldingen.

Les også: Her kommer en ny, spinnvill sportsbil

Det er nok andre ting som er viktigere. Som at effekten er 2107 hestekrefter, noe som gir en toppfart på 412 km/t. Null til hundre skal ta 1,74 sekunder. En forbedring på 11 tideler, utrolig nok. Og når mange vanlige biler har nådd hundre, har Nevera R passert 300 km/t, det tar 8,66 sekunder fra stillestående.

Prisen er av en eller annen grunn ikke med i informasjonen, men Nevera uten «R» koster rundt 25 millioner kroner. 

Rimac sier produksjonen er begrenset til 40 eksemplarer.