Det vellykkede rekordforsøket fant sted i Papenburg i Tyskland, på en bane som må sies å være godt egnet til formålet, med sin enkle form og solide lengde: kun to svinger, skikkelig doserte, forbundet med snorrette strekninger på hele fire kilometer.
I en pressemelding som forståelig nok er ganske kry i tonen, beskriver Rimac hvordan testfører Miro Zrnčević kom ut av en sving i en fart på cirka 250 km/t, hvorpå alle kluter ble satt til – og den nye rekordnoteringen for serieproduserte elbiler ble nådd.
412 kilometer i timen er tallet eventuelle konkurrenter må strekke seg mot.
Rå akselerasjon
Kroatiske Rimac har eksistert siden 2009, mens denne modellen, Nevera, ble lansert i fjor. Bilen har 1914 hestekrefter og byr dermed på merkbar g-kraft. Den har så langt oppnådd blant annet disse akselerasjonstidene:
0–60 miles per time: 1,85 sekunder (satt i samme rekordforsøk)
Verdens raskeste serieproduserte bil er fortsatt Koenigsegg Agera RS. En bil av denne typen nådde en hastighet på 447,19 km/t i Nevada i USA den 4. november 2017.
Definisjonen på ordet «serieprodusert» er sånn omtrent at modellene skal være (masse-)produsert i like eksemplarer, det skal være lov å kjøre på vanlig vei med dem – og det skal være mulig å kjøpe bilene.
Det siste er naturligvis en sannhet med modifikasjoner, ikke bare på grunn av skyhøye priser, men også på grunn av tilgjengelighet. Nevnte Koenigsegg ble det bare laget 27 eksemplarer av. Nevera vil etter planen bli produsert i 150 eksemplarer, og nummer 1 ble levert så sent som i august i år. Denne bilen er heldigvis i trygge hender, tilhørende eks-racerkjøreren Nico Rosberg.
Her er videoen Rimac har laget for å feire begivenheten: