Toyotas manipulering av sikkerhetstester gjelder også modeller som er sertifisert i Europa, ifølge nye opplysninger. Én av modellene er særdeles velkjent for nordmenn.
Toyotas styreleder og tidligere toppsjef Akio Toyoda medga nylig at han frykter å få sparken, blant annet etter reaksjonene på hvordan han og selskapet har taklet avsløringene om juks med sikkerhetstester.
Nå har det japanske samferdselsdepartementet offentliggjort opplysninger som neppe vil gjøre de nærmeste månedene enklere for verken Toyoda eller selskapet som sådan:
Myndighetenes egne undersøkelser har nemlig avslørt at ytterligere syv modeller har vært jukset med, i «omfattende» grad.
Toyota ble rett og slett tatt på fersken i å fikle med biler før de ble sendt til sikkerhetstester.
Noen kjøretøy fikk forsterkninger på strategiske punkter, andre ble utstyrt med komponenter som var mer pålitelige enn originaldelene. Folk som kjøpte modellene, fikk med andre ord biler som var dårligere enn de testede.
Annonse
– Ingen sikkerhetsproblemer
Her må det likevel understrekes: Det finnes ikke opplysninger som tilsier at det er noen risiko ved å kjøre bilene Toyota har levert til kunder.
– Det er ingen sikkerhetsproblemer knyttet til denne forseelsen, og eiere av Toyota- og Lexus-biler trenger ikke å foreta seg noe, sier Toyotas norske informasjonssjef Espen Olsen til Motor.
Innledningsvis tydet alt på at juksekulturen bare handlet om Toyota-modellene som blir laget av Daihatsu. Sistnevnte produsent er heleid av Toyota og leverer biler med Toyota-, Subaru-, Mazda-, Perodua- og Daihatsu-logoer.
Etter de siste opplysningene, som antakelig stammer fra en razzia før sommeren, kan det likevel se ut som om Daihatsu-underbruket ikke var alene om å ta seg ureglementerte friheter.