OGSÅ PÅ LISTEN: Toyota RAV4 fotografert da den ble kåret til årets beste bilkjøp av Motor i 2020.

Testfusk-avsløring:

RAV4 i Europa omfattet av Toyotas sikkerhetsjuks

Toyotas manipulering av sikkerhetstester gjelder også modeller som er sertifisert i Europa, ifølge nye opplysninger. Én av modellene er særdeles velkjent for nordmenn.

Publisert Sist oppdatert

Toyotas styreleder og tidligere toppsjef Akio Toyoda medga nylig at han frykter å få sparken, blant annet etter reaksjonene på hvordan han og selskapet har taklet avsløringene om juks med sikkerhetstester.

Nå har det japanske samferdsels­departementet offentliggjort opplysninger som neppe vil gjøre de nærmeste månedene enklere for verken Toyoda eller selskapet som sådan: 

Myndighetenes egne undersøkelser har nemlig avslørt at ytterligere syv modeller har vært jukset med, i «omfattende» grad. 

Belgia og Storbritannia

På bakgrunn av dette er Toyota umiddelbart pålagt å foreta «drastiske endringer» for å sikre at sikkerhets­sertifiseringene utføres etter boka. 

Ingen av de syv modellene ble nevnt av Toyota etter selskapets egen gjennomgang. 

Dette er også første dokumentasjon av forgreninger til Europa. 

Seks av de syv, deriblant storselgeren RAV4, er sikkerhets­sertifisert i Belgia eller Storbritannia.

Enkelttilfeller av jukset ble første gang avslørt av varslere våren 2023, men nærmere jul samme år viste det seg at omfanget var mye større enn først antatt – så stort at skandalen var et faktum. 

Toyota ble rett og slett tatt på fersken i å fikle med biler før de ble sendt til sikkerhetstester. 

Noen kjøretøy fikk forsterkninger på strategiske punkter, andre ble utstyrt med komponenter som var mer pålitelige enn originaldelene. Folk som kjøpte modellene, fikk med andre ord biler som var dårligere enn de testede.

– Ingen sikkerhetsproblemer

Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota

Her må det likevel understrekes: Det finnes ikke opplysninger som tilsier at det er noen risiko ved å kjøre bilene Toyota har levert til kunder. 

– Det er ingen sikkerhetsproblemer knyttet til denne forseelsen, og eiere av Toyota- og Lexus-biler trenger ikke å foreta seg noe, sier Toyotas norske informasjonssjef Espen Olsen til Motor. 

Innledningsvis tydet alt på at jukse­kulturen bare handlet om Toyota-modellene som blir laget av Daihatsu. Sist­nevnte produsent er heleid av Toyota og leverer biler med Toyota-, Subaru-, Mazda-, Perodua- og Daihatsu-logoer.

Etter de siste opplysningene, som antakelig stammer fra en razzia før sommeren, kan det likevel se ut som om Daihatsu-underbruket ikke var alene om å ta seg ureglementerte friheter.

– Lover å forbedre oss

Fire av de syv modellene i den siste avsløringen blir fortsatt produsert. Dette er nevnte RAV4, Noah/Voxy, Harrier og Lexus LM.

De siste tre er tidligere varianter av Toyota Camry, Toyota Prius V/Alpha, og Lexus RX.

– Vi tar dette veldig seriøst og lover å forbedre oss, sier Toyota-toppsjef Koji Sato ifølge The Japan Times. 

– Vi kommer til å undersøke dette til bunns og sørge for å forhindre at det skjer igjen. Jeg har tidligere lovet at vi aldri skal lyve, vri på sannheten eller unnlate å ta ansvar, sa Akio Toyoda på en pressekonferanse i fjor vår – da de første tilfellene av juks ble kjent.


Kilder:
Carup: Sju modeller till dras in i Toyotas fuskskandal
Kyodo News: Toyota given 1st correction order amid vehicle certification scandal
Reuters: Japan orders 'drastic reforms' after new Toyota certification violations
The Japan Times: Toyota Motor receives correction order from transport ministry