For å ta det mange lurer på med en gang: Det skal mye til for at du behøver å være bekymret for Toyotaen utenfor huset ditt hjemme. Dette dreier seg om andre modeller.
Likevel er skandalen både drøy i gjerning og omfattende i volum.
Toyotas underbruk Daihatsu, som lager mange modeller for sin eier, har rett og slett jukset bevisst og systematisk.
Jukset har foregått ved at selskapet har installert bedre og tryggere deler, istedenfor originalkomponentene, når nye modeller er blitt sendt til sikkerhetstesting.
Noen enkelttilfeller ble avslørt av varslere allerede i månedsskiftet april–mai i år. Da handlet det om Toyota Yaris Ativ, Toyota Agya, malayiske Perodua Axia og en ikke navngitt modell.
Alle de fire bilene ble utstyrt med ekstra forsterkning ved fordørene i forkant av kollisjonstester – mens salgsmodellene aldri fikk den samme behandlingen.
Nå er Daihatsus modeller, hele utvalget, undersøkt av en uavhengig tredjepart.
Her er funnene:
● Det er identifisert totalt 174 feil, innenfor 25 testkategorier.
● Samtlige 64 modeller Daihatsu lager, er involvert.
● 22 av disse er Toyotaer.
Tross fordelingen ovenfor er Toyotaene likevel i flertall ute blant kundene, siden disse modellene er mest populære.
Annonse
For dårlige airbags
Skandalen har fått mye oppmerksomhet det siste døgnet, særlig i Asia. Eksemplet som nevnes hyppigst, handler om kollisjonsputer i Subaru Stella og Mazda Bongo, Toyotaene Pixis Joy og Town Ace, samt Daihatsuene Move, Cast og Grand Max.
Alle disse bilene hadde ett sett kollisjonsputer under testing, og et annet i bilene kunder har kjøpt.
Og mens andre juksekomponenter faktisk har vist seg å passere sikkerhetstesting i ettertid, har disse kommet til kort. Putene beskyttet passasjerene slik de skulle under sidekollisjoner, men i modellene Pixis Joy og Cast kan de være til hinder under påfølgende evakuering.
Daihatsu har stoppet all levering av samtlige modeller med umiddelbar virkning.
Mens avsløringen fra i våres skal ha omfattet rundt 88.000 solgte biler, flesteparten med Toyotas T i front, er det en helt annen skala nå. Både i salg og restopplag:
Fra 1. januar til og med oktober i år produserte selskapet 1,1 millioner biler. 660.000 ble solgt, ifølge CNBC. Dette utgjør 7 prosent av Toyotas totalsalg.
I en uttalelse sier Toyota at det vil kreve en total og tidkrevende omstrukturering å få Daihatsu på kjøl igjen.
● Toyota har vært eneeier av japanske Daihatsu siden 2016. Daihatsu lager modeller under eget merke, men mange av disse selges altså også med andre logoer. Størst i så måte er Toyota, dernest følger Subaru og Perodua. I tillegg lager Daihatsu minst to Mazdaer.