Ny svindel:
Prøver å lure forsikringsselskaper med KI-bilder
Det internasjonale forsikringsselskapet Allianz har sett en tredobling i svindelforsøk med bilder fra kunstig intelligens i skademeldinger.
– Det er en del fantastisk teknologi der ute, hjelpemidler som gjør livene våre enklere på mange måter. Dessverre er det også en trist sannhet at svindlere bruker den samme teknologien til ulovligheter, sier Allianz' etterforskningsleder Matt Crabtree til Auto Express.
Selskapet har konstatert en økning på 300 prosent i bruk av kunstig intelligens ved forsøk på forsikringssvindel – i løpet av bare ett år.
Norske forsikringsselskaper har ikke sett en tilsvarende utvikling ennå, men er godt forberedt – les mer om det lengre nede.
Har du lest disse sakene fra Motor?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
Manipulerte bilskilt
Allinanz' observasjoner gjelder på tvers av alle forsikringsområder. Eksempelet som gis, er likevel fra en bilskademelding. Og det er enkelt å tenke seg at forsøket kunne vært mer utspekulert utført:
Via et underselskap i Liverpool kom det inn et bilde av en bil med skader på støtfangeren foran. Reparasjonen skulle koste rundt 1000 pund. Vedkommende ble avslørt på enkleste vis, da forsikringsselskapet fant originalbildet via et av personens innlegg på sosiale medier.
Litt mer utspekulert var de som dro til bilhopphuggere for å ta ekte bilder av biler prikk like deres egne.
Deretter manipulerte de i stedet registreringsskiltene.
Vet det skjer
Motor har spurt de norske forsikringsselskapene Storebrand, If, Gjensidige, Tryg og Fremtind om hva de har sett – og om hvordan de forbereder seg.
Særlig det siste – forberedelse – er et punkt samtlige fremhever.
– Det å lage bilder av egen bil som er skadet, vet vi foregår, sier Andreas Svane Jacobsen, leder for utredning hos Storebrand.
– Vi har ikke avslørt slike tilfeller hos oss ennå, og jeg er ikke kjent med om det har skjedd hos andre selskaper, heller. Men vi er klar over utfordringene vi nå står ovenfor, sier han.
Mest lest på Motor.no:
Lite intelligens ...
– Vår oppgave er å ligge et steg foran, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If.
Han vil ikke fortelle om If har støtt på tilfeller av KI-generert svindel ennå, men understreker at selskapet følger nøye med, til en viss grad i samarbeid med øvrige aktører i bransjen.
– De som prøver seg, kan ofte være veldig fantasifulle. Et konkret eksempel er skadekrav der man har hentet bilde direkte fra nettet. Det er ikke kunstig intelligens, men lite intelligens. Når man nå bruker programmer som Midjourney eller Adobe photoshop, er dette blitt en del av den nye hverdagen. Men jeg vil si at naturlig intelligens trumfer kunstig intelligens mange ganger. Hvis man vet hva man skal se etter, har bildene fortsatt svakheter som gjør at man oppdager at de er laget på kunstig vis, sier Clementz.
Bruker det motsatt vei
Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige forteller at selskapet har kjøpt et system som kan bidra til å avdekke forfalskede og manipulerte bilder og dokumenter.
– Vi ser på AI-utviklingen som en mulighet for bedre deteksjon av forfalskninger, men også som en trussel. Vi ser allerede et stort antall forfalskede bilder og dokumenter og investerer i å være gode på deteksjon av det, sier Rysstad.
Pressesjef Ole Irgens i Tryg fremhever det samme:
– Teknologien kan også brukes – og blir brukt – av forsikringsbransjen for å oppdage forsøk på å svindle selskapene, sier han.
Samarbeid på tvers
– Ett eksempel på dette er pilotprosjektet som Tryg, sammen med Frende og Fremtind, gjennomførte i 2022, der selskapene delte anonymiserte data med hverandre for å bygge opp KI-modeller som lettere kan identifisere forsøk på svindel, sier Irgens.
Kommunikasjonssjef Anette Grønby Rein i nettopp Fremtind forteller at å overdrive skadekrav, eller melde en skade som ikke har skjedd, er blant gjengangerne.
– Vi kan ikke avsløre for mange detaljer, men det vi ser, er at mange bruker falsk dokumentasjon. Ofte avslører vi svindelforsøk fordi bildene er forfalsket eller lånt fra internett, opplyser hun.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Forbrukertilsynet:
P-gebyrer kan være ulovlige
-
Piggdekk-forbud:
700 har fått piggdekk-gebyr
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Peugeot:
Krever penger for appen fra bilene er nye
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Finansieringskampanjer:
Denne bilen får du med 0 i rente
-
Fakturagebyrer:
Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger
-
Bilkjøp:
«Sveriges NAF» fraråder Tesla
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Se karakterene:
Anerkjente viskerblad-merker får kritikk
-
eCall:
Viktig sikkerhetsutstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes