ÉN AV TO: Hydrogenstasjon på Høvik, den ene av to stasjoner i Norge.

El-stengte kollektivfelt:

Er dette sjansen for hydrogen­bilene?

Det er så få hydrogenbiler på norske veier at de fortsatt får lov til å kjøre i kollektivfeltet i Oslo og omegn. Kan det få fart på salget?

Publisert

6. mai mistet elbilene muligheten til å bruke kollektivfeltene i Oslo og Akershus som en følge av at ring 1 i Oslo skal være stengt for trafikk i tre år.

Det betyr likevel ikke at alt som ikke er kollektivtransport, må ligge unna «bussfila»: Biler som går på hydrogen, har fortsatt tilgang.

I SSBs tabell over bilparken i Norge etter drivstofftype er det 338 personbiler som går på «annet drivstoff,» som vil si gass, hydrogen og parafin. 

Den totale personbilbestanden var ved utgangen av 2023 2.886.795 biler. Det betyr at andelen biler med «annet drivstoff» er 0,01 prosent, og neppe i stand til å skape særlig kø, selv om alle bilene skulle møte opp til samme tid.

– Økt interesse

Siden 2000 er det, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken, registrert 270 nye hydrogenbiler.

«Bestselgeren» er Toyota Mirai med 138 eksemplarer. Dagens modell kom på markedet mot slutten av 2020. Ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken er det registrert rundt 65 Toyota Mirai av nyeste modell.

SLUTT: Elbiler har ikke lenger lov til å kjøre i kollektivfeltet i Oslo og Akershus, men det har biler som går på hydrogen.

Les også: Betaler 14.000 kr måneden for to biler de ikke får kjørt

Det har med andre ord til nå vært lenge mellom hver gang noen har etterspurt en hydrogenbil. Nå kan den norske Toyota-importøren fortelle om en temperaturforandring.

–  Ja, vi har merket betydelig økt interesse for Toyota Mirai de siste ukene, spesielt til våre forhandlere i Asker og Bærum. Vi har tilgjengelig både nye og brukte Mirai gjennom våre forhandlere, sier Espen Olsen, kommunikasjonssjef hos Toyota.

At de ivrigste befinner seg i Asker og Bærum, er ikke så rart. Køen fra den kanten er heftig i morgenrushet og tilsvarende voldsom om ettermiddagen. I tillegg har de en fordel som få andre har, en fyllestasjon for hydrogen, faktisk én av to i hele Norge. Den ligger ved Høvik i Bærum langs E18. 

Den andre ligger ifølge Olsen i Trondheim.

Én modell

Det eneste andre merket som har hatt en hydrogenbil i sitt sortiment i Norge i nyere tid, er Hyundai, sist med Nexo.

–  Vi har merket oss en større interesse for hydrogenbiler, men vi selger ikke Nexo lenger og har i så måte ikke hatt økt etterspørsel, sier Øyvind Knudsen, kommunikasjonsdirektør hos importøren.

Det betyr at det i dag kun er en eneste hydrogenbil på markedet, Toyota Mirai, som har en startpris på 788.400 kroner (Les test her). 

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, tror likevel kollektivtilgangen kan gi biler som går på hydrogen et løft.

ELBIL HAR VUNNET: Nils Sødal i NAF tror hydrogenbiler kan få et viss fotfeste hvis infrastrukturen kommer på plass, men mener elbilen uansett vil dominere markedet i Norge.

– Det kan bli et oppsving for hydrogenbiler lokalt i Asker og Bærum. Dette har vært foregangskommuner for elbiler og kan bli det nå for hydrogenbiler. Interessen for hydrogenbiler etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler, viser at denne fordelen anses som viktig. 

Flere stasjoner

Men ha sier samtidig at dette ikke er nok til å gi slike biler et større gjennombrudd.

– For at det skal bli et skikkelig oppsving for hydrogenbiler utover et par kommuner, må det bli flere fyllestasjoner, og prisene på teknologien må ned.

Hvis dette skulle skje, så tror Sødal likevel at det er elbilene som har «vunnet» i Norge.

Praktiske fordeler

– Sånn det ligger an nå, så har de batterielektriske bilene tatt privatmarkedet. De vant rett og slett teknologi-racet foran hydrogenbilene. Så det ser ut til at elbilene blir nullutslippsbilene for folk. 

Han tror teknologien vil være mer aktuell for andre sektorer en personbiler, men at hydrogenbilens fordeler sammenliknet med elbilene, kan gjøre at de får et marked i Norge.

– Hydrogen er nok mest aktuelt for tungtransport, busser, skip og tog. Men man skal aldri si aldri. Hydrogenbilene har også sine praktiske fordeler som at de tankes opp raskt. Så om kostnadene både ved bilene og hydrogenproduksjonen går ned samt at det blir bygd ut fyllestasjoner, kan det hende at flere privatfolk også kjøper hydrogenbil.