VANT: Jon Hongve fikk medhold i klagesaken mot Onepark.
Foto: GEIR RØED og PRIVAT
Gebyr: 69 kroner
Vant prinsippsak om parkering – «hårreisende»
Forbrukerklageutvalget konkluderer med at parkeringsselskapene ikke kan ta de høye gebyrene.
– Det er flott. Dette er en viktig sak for mange, Det er
jo helt hårreisende å få en regning på 79 kroner for en parkering som skulle
kostet 10 kroner, sier Jon Hongve på Tjøme.
Sommeren for halvannet år siden parkerte han med sin Volvo V60 på en
parkeringsplass i Tønsberg i 15 minutter.
– Da jeg dro, fant jeg ikke ut hvordan jeg skulle betale.
Etterpå glemte jeg det, men så fikk jeg regning i posten, forteller han til
Motor.
Regningen var på 79 kroner.
69 kroner var gebyr, bare 10 kroner var for selve
parkeringen.
Behov
Hongve hadde fått med seg mediesakene om
parkeringsselskapenes høye gebyrer, og nektet å betale hele gebyret, bare en
liten del av det. Parkeringsselskapet Onepark og innkrevingsselskapet Riverty
nektet derimot å redusere gebyret.
Hongve klaget til Forbrukertilsynet, som ikke greide å
mekle til enighet. Da klaget Hongve videre til Forbrukerklageutvalget.
Parkeringstvister er ikke blant sakstypene utvalget
normalt behandler. Men fordi Forbrukerklageutvalget ser at parkeringsgebyrer
angår mange bilister, og at parkeringsselskapenes gebyrer har behov for
rettslig avklaring, tok de opp saken som en prinsippsak.
– En prinsipiell avgjørelse fra Forbrukerklageutvalget
kan sette presedens og gir veiledning for fremtidige saker. Den vil også
påvirke den juridiske veiledningen som Forbrukertilsynet gir til parter når vi
mekler i tilsvarende saker, forklarer Marita Sofie Ytrehus, juridisk
seniorrådgiver i Forbrukertilsynet.
– Driftskostnader
I Forbrukerklageutvalget fikk Jon Hongve fullt medhold.
Utvalget mener han kun skal betale tre kroner i fakturagebyr.
– Kostnader til digital infrastruktur, IT-kostnader,
administrasjon, lønnskostnader til ansatte som jobber med fakturaer, innkreving eller
kundeservice i forbindelse med regninger, kan ikke kreves dekket inn gjennom gebyrer til
forbrukere. Slike kostnader er ordinære driftskostnader, heter det i
Forbrukerklageutvalgets enstemmige vedtak.
Motor har spurt Onepark hva de synes om vedtaket. De har
ikke besvart våre henvendelser.
Etter at vedtaket ble fattet, har Hongve betalt 10 kroner
pluss det lille fakturagebyret.
– Jeg fikk bare tilbakemelding om at innbetalingen min er
registrert.
Forbrukerrådets råd
Forbrukerrådet varslet i fjor at de går til massesøksmål
mot parkeringsbransjen for å få senket de høye gebyrene.
– Dette vedtaket får ingen direkte betydning for
gruppesøksmålet, men vil kunne inngå som et rettslig kildegrunnlag for
gruppesøksmålet, skriver leder for juridiske tjenester Ragnhild Løseth i en
epost.
Hun er tydelig i sitt svar om hva andre bilister som blir
ilagt gebyr nå kan gjøre:
– Forbrukere kan etter vårt syn betale det beløpet de
anser som korrekt i gebyr, og la det bli med det. Det blir da selskapets ansvar
å dokumentere hva som utgjør et lovlig gebyr, skriver Løseth.
Flere forbrukersaker på Motor.no: