LENGE IGJEN: Porsche kommer ikke til å kutte ut biler med eksosrør med det første.

Porsche:

Skal selge fossil­biler «langt inn i 2030-årene»

En mulig handelskrig mellom Europa og USA, og vanskelig konkurranse i Kina, gjør at Porsche tar grep for å sikre lønnsomhet.

Publisert

Under resultatframleggelsen for 2024 nylig, uttalte Porsche at de vil vurdere muligheten for å videreføre noen av kostnadene som president Donald Trump truer med å pålegge importen fra EU til forbrukerne, men håpet at et «fornuftig» tollregime vil vinne frem, melder Automotive News.

– Når temaet blir konkret, vil vi vurdere hvilke prisalternativer som finnes for å videreføre dette til forbrukerne, sier finansdirektør Jochen Breckner.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Dårligere margin

Porsche senker også sitt lønnsomhetsmål, som en følge av sviktende salg i Kina.

Bilprodusenten sikter nå mot en margin på 15 til 17 prosent på mellomlang sikt, etter å tidligere ha hatt som mål opptil 19 prosent.

Porsche-aksjene falt kraftig forrige måned da selskapet informerte om at marginen i år ville ende på 10 til 12 prosent, grunnet investeringer i nye modeller med forbrenningsmotor og ladehybrider.

Les også: Porsche har bommet på det elektriske skiftet

Den forventede marginen for 2025, som er basert på en salgsinntekt som antas å være omtrent lik 2024, på 39 til 40 milliarder euro, tar ikke høyde for nye tollsatser som Trump kan pålegge bilimport fra Europa.

Mer forbrenningsmotor

Selskapet planlegger en ny 911-modell og vurderer en ny SUV-serie mot slutten av tiåret. 

De har også forandret strategi når det gjelder elektrifisering, som gjør at de fortsatt vil utvikle nye modeller med forbrenningsmotor. Årsaken er svak etterspørsel etter de elektriske Macan og Taycan.

Planen er å bruke 800 millioner euro på utvikling av flere modeller med forbrenningsmotor. Selskapet sier at de vil tilby en rekke forbrenningsmotor-modeller «langt inn i 2030-årene.»

Tidligere i år kunngjorde Porsche at de ville redusere arbeidsstyrken i Tyskland med 1900 arbeidere, i tillegg til en tidligere beslutning om å ikke fornye omtrent 2000 midlertidige kontrakter.

I Norge, hvor elbiler er totalt dominerende på nybilmarkedet, hadde Porsche et bra 2024. Det ble registrert 1523 nye Porscher, en vekst på 210 prosent sammenliknet med året før, viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. 78 prosent av bilene var elektriske.