PORSCHE-APPEN: Telefon med app i forgrunnen, og Geir Kjøsens Porsche Cayenne i bakgrunnen.Foto: GEIR KJØSEN
Millionbilen mistet funksjoner:
Plutselig forsvant app-funksjonene til Porschen
– Jeg liker ikke å fortelle hvor mye bilen min koster. Men når man kjøper en Porsche Cayenne til godt over millionen, forventer man at bilens funksjoner virker, og er tilgjengelige, sier Geir Kjøsen.
Apper som gir mulighet for å forvarme kupeen, starte og stoppe
lading, samt mange andre nyttige funksjoner, er blitt vanlig på stadig flere
bilmodeller.
– Derfor er det frustrerende når appen plutselig ikke lenger
fungerer, sier Geir Kjøsen.
For nesten ett år siden, i februar i fjor, mistet
Oslo-mannen flere av funksjonene på appen sin.
– Ikke kan jeg fjernstyre klimaanlegget, og jeg kan
heller ikke åpne og låse dørene, eller felle speilene ut og inn, forteller
Kjøsen.
Bare noen av funksjonene på appen, som han attpåtil
betaler nesten 4000 kroner for i året, virker.
– Mister eierskapet
Kjøsen kontaktet Porsche, som først sendte Kjøsen en
veiledning på hva han bør gjøre. Da det ikke fungerte, fikk han etter en ny
henvendelse svar om at «Connect service (appens navn) er ikke lenger
tilgjengelig for ditt kjøretøy.»
Et par dager etterpå fikk han epost om at «Connect
service er kun tilgjengelig for biler laget fra 2018».
Kjøsens Porsche Cayenne er fra 2015. Han er godt fornøyd
med bilen, men ikke med at tjenester plutselig blir borte – og fjernes.
– Man har ikke lenger eierskap til det man har kjøpt, og
betaler for, sier han – og legger til:
– Jeg fikk heller ingen formell beskjed om at det ble
slike endringer.
Samtidig lovet de medlemmene sine å ha fokus på
appløsninger fremover.
– Biler markedsføres og selges med slike tjenester når de
er nye, og disse kan, etter vårt syn, ikke uten videre fjernes, sier juridisk
konsulent Frida Strugstad Harbø hos NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
NAF mener en så stor produsent som Porsche bør kunne løse
problemet for Kjøsen og andre Porsche-eiere som har biler som er fem år eller
eldre.
Fikk feil informasjon
Og det gjør Porsche Norge, når Motor tar kontakt.
Etter noen dagers undersøkelser, viser det seg at Geir
Kjøsen har fått helt feil informasjon fra Porsches kundeservice.
I fjor ble to apper slått sammen til én; Appen My
Porsche. Kommunikasjonssjef Maren Helgestuen hos Porsche Norge forteller at denne
appen skal fungere for både Kjøsen og alle andre.
Hun beklager Kjøsens opplevelser.
– Det er veldig beklagelig, og vi står til disposisjon
for å hjelpe ham videre med å løse dette lokalt. Overgangen fra tidligere
app-tilbud til My Porsche er utviklet med hensikt om å forenkle og forbedre
kundeopplevelsen, sier hun.
Annonse
– Unødvendig
Porsche tar lærdom av kundebehandlingen Kjøsen fikk.
– Support er en sentralisert tjeneste, hvor
kommunikasjonen internt dessverre ikke har vært tilfredsstillende i denne
saken. Vi tar med oss denne erfaringen videre.
Det er Geir Kjøsen glad for.
– Men det burde ikke være nødvendig at jeg måtte kontakte
NAFs juridiske avdeling. Da jeg fikk beskjed om at tjenestene ikke lenger var
tilgjengelig for min bil, kontaktet jeg også både min lokale forhandler og
importøren om saken, uten å få hjelp. De henviste meg bare tilbake til
kundeservice, sier Kjøsen, og legger til:
– Nå får jeg imidlertid god hjelp fra den lokale
forhandleren, og en vilje til å feilsøke.