MACAN: Porsche opplevde et kraftig salgsfall i Kina, noe som får konsekvenser. Bildet er fra Macan-produksjon i Leipzig.
Foto: PORSCHE
Marginene krymper:
Porsche har bommet på det elektriske skiftet
Det er uro innad i Porsche etter at elektrifiseringsstrategien har feilet. Nå blir en videre satsing på forbrenningsmotorer dyr.
Porsche er tradisjonelt sett ett av bilselskapene med høyest margin, men advarer nå at høye utgifter kommer til å senke marginen, melder Automotive News (for abonnenter).
Utgiftene er knyttet til at de skal utvide tilbudet av biler med forbrenningsmotor. Planen var opprinnelig at det meste av nye modeller skulle bli elektriske i neste generasjon, men et svakere salg enn ventet har gjort at de har forandret strategi.
Les alle Motors biltester:
Tar store tap
En oppdatering av modellutvalget kommer til å gjøre at selskapet tar et tap på 800 millioner euro, tilsvarende 9,3 milliarder kroner. Dette gjør at marginen vil falle til mellom 10 og 12 prosent i 2025.
Det opprinnelige målet var mellom 15 og 17 prosent, mens de langsiktige målene er en margin på 20 prosent.
Utfordringer med å gå over til en elektrisk modellinje har særlig kostet Porsche mye i Kina, hvor leveringstallene falt med 28 prosent i 2024.
Dette har ført til at flere ledere i Porsche sitter utrygt. Selskapet meldte for ikke lenge siden at de vurderer å sparke finansdirektøren, Lutz Meschke, og salgssjefen, Detlev von Platen, som har fått mye av skylda for selskapets dårlige resultater og svake aksjekurs.
Porsches kostbare nye investeringer dreier seg blant annet om oppgraderinger av bensinversjonene av Cayenne, Macan og Panamera, som opprinnelig var planlagt å kun være elektriske i sine nye generasjoner.
Kutter i jobber
I oktober sa Porsche at de planla å kutte kostnader grunnet usikre økonomiske tider, økende konkurranse i Kina og en elektrifiseringsovergang som går tregere enn ventet. Selskapet kan komme til å kutte inntil 8000 jobber.
Porsche-aksjene falt med 27 prosent i fjor og har sunket siden selskapets børsnotering i 2022. Markedsverdien har halvert seg fra en topp på 109,5 milliarder euro i mai 2023.
Porsche leverte 310.718 biler i 2024, det var tre prosent svakere enn året før.
Situasjonen var helt annerledes i Norge, der den nye, elektriske Macan fikk fart på leveringene i andre halvår. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at det ble levert 1523 nye Porscher, en vekst på 210 prosent sammenliknet med året før. 71 prosent av bilene var Macan.
Har du lest disse sakene fra Motor?