Fra januar til og med september tapte Polestar 8,2 milliarder norske kroner, skriver Vi Bilägare. I samme periode solgte selskapet drøyt 42.000 biler.
Dermed er tapet på nærmere 200.000 kroner per leverte kjøretøy.
For å bøte på problemene har produsenten lånt noe over 2,2 milliarder kroner fra Volvo Cars og nesten 2,8 milliarder fra moderskipet Geely.
I tillegg forlenger Volvo løpetiden på et tidligere lån – et utestående beløp på nærmere ni milliarder som skulle vært tilbakebetalt neste år, er utsatt til 2027.
Det slutter dessverre ikke der. Polestar melder at selskapet trenger ytterligere 14,4 milliarder kroner, uten å vise til en konkret plan.
Kreditoren Volvo Cars uttrykker tro på prosjektet i en pressemelding:
– Polestar er på vei inn i en ny fase med lanseringen av Polestar 3 og Polestar 4. Deres nye forretningsplan er utformet for å gjøre Polestar økonomisk bærekraftig, sier Volvo Cars' finansdirektør Johan Ekdahl.
Polestar-sjef Thomas Ingenlath viser til selskapets premiumsatsing og sier at målet nå er høyere marginer, snarere enn salgsvolum.
– Vi reduserer kostnadene og forbedrer effektiviteten for å skape et mer lønnsomt Polestar, sier han.