Ny kurs:

Polestar skal snu skuta med luksus­satsing

Her er de fire bilene som skal gjøre røde tall grønne for Polestar. Med satsingen på premiumsegmentet skal klimaregnskapet i null og driftsregnskapet i balanse i 2025.

Publisert Sist oppdatert

LOS ANGELES (Motor): Etter tre år med Polestar 2 som eneste volummodell kommer Polestar-sjef Thomas Ingenlath med Polestar 3 og Polestar 4 for salg i Norge i første halvår 2024, begge i SUV-format og med en innstegspris som plasserer merket nærmere et premiumsegment, hvor inntjeningen normalt er bedre.

Polestar tapte 8,2 milliarder kroner i årets første ni måneder – og har måtte ta opp nye lån fra Volvo og moderselskapet Geely.

Ved siden av nye penger kommer Ingenlath med en ny forretningsplan.

– Det er ikke lett å etablere et nytt merke. Alt går ikke alltid etter planen. Dere som har fulgt oss siden starten har sett utfordringene som har dukket opp. Men vi er trygge på at marginene kommer i premiummarkedet, sier han.

De fire neste

Bilene de viste frem under Polestar Day i Los Angeles i kveld er vist i litt ulike sammenhenger tidligere:

  • Polestar 3 kommer i en Launch Edition med startpris på 825.500 kroner og 610 km rekkevidde. SUV-en har produksjonsstart i første kvartal og kundeutleveringer i Norge i første halvår 2024. 490 cm lang og med kapasitet for 2200 kg hengervekt kommer den inn med ganske interessant prising mellom Xpeng G9 og mer etablerte konkurrenter som Volvo EX90, Audi Q8 e-tron og BMW iX.

  • Polestar 4 er allerede i salg i Kina, og kommer også til Norge neste år. Coupé-SUV-en kommer både som firehjulstrekker og med bakhjulstrekk – og rekkeviddeanslag på henholdsvis 560 og 600 km. Det blir Polestars raskeste produksjonsmodell til nå, med akselerasjon på 3,8 sekunder – og den første uten bakrute.

  • Polestar 5 er ventet i 2025, en luksuriøs sedan som det ikke er sluppet altfor mye spesfikasjoner om ennå.

  • Og det som trolig blir lansert som Polestar 6, er per nå en såkalt Precept-versjon av en elektrisk roadster, antagelig med en prislapp nær to millioner kroner når den kommer i 2026.

POLESTAR 3: Denne SUV-en er neste bil ut.
POLESTAR 4: SUV nummer to har coupe-form.
POLESTAR 5: En luksussedan er på veien neste år.
POLESTAR 6: Speedkula kommer i 2026.

«Begeistring»

– For å få suksess, både for oss som selskap og for elektrifiseringen globalt: Det handler om å lage biler som begeistrer folk, sier Ingenlath.

Gradvis introduseres nå teknologi og løsninger som kan gjøre elbil-livet litt enklere. Og det viktigste er knyttet til elbilenes batterier.

Det nærmeste vi kommer et paradigmeskifte skjer med lanseringen av Polestar 5 i 2025:

I samarbeid med selskapet StoreDot presenterer Polestar en batteriteknologi som gjør at bilen kan lades for 160 km kjøring på fem minutter.

Minimalistisk, skandinavisk design vil treffe godt i det kinesiske markedet

Thomas Ingenlath, Polestar-sjef

– Den bilen vil være en pionér på hurtiglading. Jeg ble blåst av banen over hva ingeniørene har gjort mulig med denne bilen, sier Thomas Ingenlath.

StoreDot-gründer Doron Myersdorf lover silikonbatterier som kan lades ekstremt hurtig – uten at det reduserer batteriets kapasitet.

– Ladeangst vil snart tilhøre fortiden, sier Myersdorf.

– Tilbake i 2017 produserte vi batterier for en mobiltelefon som kunne fullades på fem minutter. Neste år skal vi demonstrere denne teknologien i en bil for første gang – i en Polestar 5, sier Myersdorf.

Pilotprosjekt

Samtidig lanserer Polestar med Göteborg Energi et storstilt prosjekt hvor V2G-teknologi (bil-til-nett) er satt i system, når et hundretalls Polestar 3-modeller skal testes som påkoblede batterienheter.

– Gjennomsnittsbilen er ikke i bruk 90 prosent av tiden. Hva skjer når vi utnytter den muligheten? Med V2G-teknologi blir bilen et batteri. Jo flere biler som kobles på nettet, jo bedre, sier Tania Ridd, kommunikasjons­direktør i Polestar.

V2G-løsninger er brukt i flere asiatiske land, dette blir første gang det testes i stor skala i Europa.

Polestar OS

Og apropos Asia: Polestar har en større satsing på trappene i Kina, verdens største elbilmarked, som stod for 59 prosent av det globale elbil-volumet i 2022 (med 5,9 millioner biler).

Polestar skal etablere et samarbeidsselskap med mobilaktøren DreamSmart, som i likhet med Polestar også har Geely som hovedeier. Gjennom mobilselskapet Meizu har DreamSmart laget programvare som brukes i over 100 millioner mobiltelefoner.

Nå skal den teknologien flyttes fra mobil til bil. 

Med Polestar 4 kommer en versjon med spesiallaget programvare for det kinesiske markedet, kalt PolestarOS.

Under presentasjonen i Los Angeles viste DreamSmart-representanter ikke bare P4-modeller med mobilinspirert brukegrensesnitt på bilens infortainmentskjerm, men også en ny mobiltelefon med Polestars navn og design.

– Kina vil bli et nøkkelmarked for oss for å nå break-even. Minimalistisk, skandinavisk design vil treffe godt i det kinesiske markedet, og vi får et spennende samarbeid med DreamSmart om mobilteknologi og programvare, sier Thomas Ingenlath.

I SENTRUM: Thomas Ingenlath omgitt av selskapets biler.