I oktober 2019 kjøpte Arild Tofting fra Strømmen i
Akershus en splitter ny Audi e-tron for 873.000 kroner av Møller Bil på
Romerike.
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2024.
Audi e-tron er en premiumbil med masse funksjoner og
luksusutstyr. I likhet med mange andre elbiler kan du låse og åpne bilen via
appen. Du får også blant annet tilgang til online veitjenester og online
trafikkinformasjon, mulighet for nødanrop fra kupeen, og du får vite bilens
parkeringsposisjon ved å se på kartet i appen.
Tre år etter at Tofting kjøpte Audien, oppdaget han plutselig
at disse funksjonene og tjenestene ikke varer evig, om han ikke betaler en
lisens for å beholde dem.
Akkurat det er ikke uvanlig, slik er det blitt på
mange moderne biler. I noen år er funksjonene og tjenestene gratis å bruke. Deretter
må du betale.
Fikk ikke info
Det som var spesielt for Tofting, var at han ikke hadde ventet å miste funksjonene. Han ble nemlig ikke informert av Møller om at
han noen år etter kjøpet ville måtte betale for å beholde dem.
Han sendte derfor en epost til Møller og klaget, da de
første funksjonene forsvant høsten 2022, da bilen var tre år gammel.
– Jeg ser at det er funksjoner som fulgte med bilen da
jeg kjøpte den, som er blitt fjernet. Det står ingenting i kontrakten dere og
jeg inngikk om at enkelte funksjoner var tidsbegrenset. Jeg har sjekket
grundig, skrev Tofting, og la til:
– Jeg kan heller ikke se at det på noe tidspunkt før jeg
overtok bilen ble opplyst om dette.
Han skrev også at han forventer å få beholde slike
tjenester.
– Hvis man skal akseptere at enkelte funksjoner bare
forsvinner etter en tid, så kan man jo lure på hva som blir det neste. Dere kan
jo da i prinsippet fjerne alle funksjoner som ikke er påkrevd i henhold til kjøretøyforskriftene, skrev Tofting.
Annonse
«Ikke innrømmelse»
Møller Bil godtok først å forlenge den ene lisensen med
ett år, senere med ytterligere ett år, etter det som Møller Bil selv beskriver
som en «lengre prosess» mellom forhandler og importør.
Møller Bil påpekte også at de forlenger kun for å være
hyggelige, og «ikke som en innrømmelse av at det foreligger en mangel», som de
skriver i et brev.
Møller vedgikk imidlertid overfor Tofting at det ikke ble
opplyst om at tjenestene og funksjonene hadde en tidsbegrensning, hverken i
prislisten for bilen, eller i kjøpekontrakten med ham.
Arild Tofting klaget til forbrukermyndighetene.
Forbrukerklageutvalget, som behandler tvister mellom blant annet bilkjøpere og
bilselgere, har vedtatt at han skal få tilbake 40.000 kroner av kjøpesummen.
Tofting har innhentet noen av prisene han må betale for å
forlenge tjenestene til det som statistisk er bilens levetid.
Forbrukerklageutvalget mener dette utgjør ca. 40.000 kroner.
– Bilkunden må
kunne legge til grunn at bilen har funksjonene i hele bilens levetid når det
ikke er opplyst om annet, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Møller Bil mener på sin side at prislisten er bare ett av
stedene bilkunder innhenter informasjon. De påpeker at det er blitt informert
om begrenset varighet for funksjonene og tjenestene både på nettet og i Audis
app. Men Møller har ikke dokumentert dette overfor forbrukermyndighetene,
påpeker Forbrukerklageutvalget.
– Det foreligger dermed en mangel ved bilen, konkluderer
utvalget.
Annonse
– Ikke enige
Motor har spurt Møller Bil Romerike hva de synes om
vedtaket, og om de anker. Bilforhandleren har ikke besvart Motors henvendelse.
I stedet er det kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther hos importøren
Harald A. Møller som svarer.
– Vi kan være tydelige på at vi ikke er enig i
Forbrukerklageutvalgets vurderinger og konklusjon. Men av hensyn til
ressursbruk både for kunden, rettsapparatet og oss selv, har vi landet på at vi
ikke tar saken videre, skriver hun i en epost.
Arild Tofting får derfor pengene han er tilkjent.
Toftings sak får også positive konsekvenser for andre
Audi e-tron-eiere. Møller erkjenner at de kunne vært flinkere til å informere om
hvor lenge forskjellige funksjoner virker gratis.
– Derfor legger vi til rette for at aktuelle kunder kan
få forlenget lisensperioden. Løsningen innebærer at vi kan sørge for
forlengelse av aktuelle lisenser for Audi e-tron-kunder som fortsatt eier
bilen, og som kjøpte bilen ny av oss før 1. februar 2020.
Hun ber disse kundene kontakte forhandleren sin for
nærmere avtale.
NAF kritisk
Senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat mener
vedtaket har betydning for mange kunder – først og fremst alle andre Audi
e-tron-kunder som ikke har blitt opplyst om begrensningene i kjøpekontrakt og
prislister, samt kunder for andre bilmodeller og bilmerker som heller ikke er
blitt tilstrekkelig informert.
– Møller har ikke opplyst om at funksjonene kun ville
være inkludert i en periode, før bilkjøperen selv måtte sørge for å tegne
abonnement for at disse skulle fungere videre. Dette er noe selger må opplyse
konkret om, ikke bare vise til at det er akseptert i en app, hvor man må krysse
av «godkjenn» for i det hele tatt få tilgang til noen av apptjenestene, sier
Svennungsen, og legger til:
– Det må kunne forventes at selger gir mer konkrete
opplysninger om viktige forhold, som tilgjengelighet til funksjoner som bilen er
solgt med.
Annonse
– Lite kundevennlig
Arild Tofting er glad for at han har fått medhold hos
forbrukermyndighetene, selv om han mener det reelle tapet utgjør mer enn 40.000
kroner, fordi Møller foreløpig ikke har satt en pris på funksjonene som utløper
når bilen er 10 år gammel.
Da han skrev om dette på en gruppe for Audi e-tron-eiere
i sosiale medier, fikk han stor respons fra andre e-tron-eiere.
– Det er jo lite kundevennlig med lisenser som har
begrenset varighet før man må betale. Det er i hvert fall ikke det jeg forventer
av et premiummerke.