De fleste nye biler har praktiske apper hvor bileierne kan styre blant
annet forvarming, nedkjøling, lading og låsing av bilen. På Peugeots nye biler
må man nå betale for dette fra bilene er så godt som nye.
– Det er fabrikken som vil ha det slik, sier PR- og
informasjonssjef Stian Gihle.
Peugeot tar betalt også for en rekke andre praktiske tjenester, som fotoboksvarsling
og oversikt over trafikken (live trafikk). Kun de
første seks månedene er gratis.
Motor har gått gjennom alle prislistene til Peugeots biler.
Ingen av prislistene opplyser om prisen for å bruke disse tjenestene. Det er NAF kritisk til.
– Bilselgerne er forferdelig dårlige til å informere om
abonnementsløsninger og priser, sier Vigdis Svennungsen, senioradvokat hos NAF
Advokat.
– 60 kroner i måneden eller kun 600 kroner i året. Vi
tenker at det er en levelig pris, svarer Stian Gihle, som er ansvarlig for Peugeot
hos importøren Bertel O. Steen, når Motor spør om prisen for å bruke funksjonene.
Han svarer imidlertid ikke på spørsmålet om hvorfor prisene ikke står i
prislistene.
Hos de fleste bilmerkene er disse tjenestene inkludert i noen
år, gjerne i tre–fem år, før bilprodusentene krever betaling. Peugeot har nå bare en seks måneders
gratis prøveperiode før bileierne må tegne abonnement hos en
tredjepartstilbyder.
– Det er det de har bestemt fra fabrikken. Vi får ikke
gjort noe med det, sier Gihle.
Han gir uttrykk for at tjenester som forvarming
og ladestyring ikke er viktige for bileierne, bare kjekke å ha.
– «Connect plus» er mer «nice
to have», skriver Gihle i en epost.
Annonse
Nødoppringning
Fra 2018 er det påkrevd at bilene skal ha et system for
nødoppringning ved ulykker, såkalt e-call. Også dette krever Peugeot betaling
for, fra bilene er 10 år gamle.
Det kan de ikke, ifølge NAF.
– Ecall-tjenesten skal og kan ikke være en abonnementstjeneste, fordi dette er noe som er påkrevd for at bilene skal være typegodkjent for salg,
påpeker Audun Bergerud, teknisk konsulent hos NAF Advokat.
På spørsmål om hvorfor det er inkludert i 10 år, og ikke lengre
eller kortere, svarer Peugeots PR- og informasjonssjef:
– Det er for bilens «levetid», som fabrikken kaller det.
– Mener dere med det at 10 år er beregnet levetid på
bilene?
– Neida. De varer mye lenger! Fabrikken sier 10 år. I
løpet av 10 år vil det dessuten skje mye på dette området.
Prisen for å beholde nødoppringning og andre funksjoner etter
10 år er ikke klar, ifølge Gihle.
NAF er kritisk til utviklingen. Spesielt den korte tiden
hvor det er gratis, som Peugeot nå innfører, og den manglende
prisinformasjonen.
– Bilene selges med disse tjenestene, som kanskje også
fremheves i markedsføringen. Blir det mange slike tillegg, må det kunne
forventes at forbrukerne får en konkret oversikt over hva som kan falle bort,
og hva bilen faktisk vil koste med alle abonnementer, sier senioradvokat Vigdis
Svennungsen i NAF Advokat.
Stian Gihle i Bertel O. Steen varsler at dette bare er
begynnelsen.
– Vi kommer nok til å få flere tjenester man kan abonnere
på, sier han.
Annonse
40.000 kroner
Hvis du har fått manglende informasjon om gratisperiode
og priser, kan du klage. Det gjorde
Arild Tofting fordi han ikke fikk tilstrekkelig informasjon fra Møller Bil, da han
kjøpte sin Audi.