KREVER PENGER: Oppvarmet kupé koster nå ekstra penger, hvis du gjør det via appen.

Peugeot:

Krever penger for appen fra bilene er nye

Peugeot krever nå penger for at du skal kunne bruke vanlige tjenester via appen på nye biler. NAF mener ordningen er på grensen.

Publisert

De fleste nye biler har praktiske apper hvor bileierne kan styre blant annet forvarming, nedkjøling, lading og låsing av bilen. På Peugeots nye biler må man nå betale for dette fra bilene er så godt som nye.

– Det er fabrikken som vil ha det slik, sier PR- og informasjonssjef Stian Gihle.

Peugeot tar betalt også for en rekke andre praktiske tjenester, som fotoboksvarsling og oversikt over trafikken (live trafikk). Kun de første seks månedene er gratis.

Motor har gått gjennom alle prislistene til Peugeots biler. Ingen av prislistene opplyser om prisen for å bruke disse tjenestene. Det er NAF kritisk til.

– Bilselgerne er forferdelig dårlige til å informere om abonnements­løsninger og priser, sier Vigdis Svennungsen, senioradvokat hos NAF Advokat.

– Levelig pris

– 60 kroner i måneden eller kun 600 kroner i året. Vi tenker at det er en levelig pris, svarer Stian Gihle, som er ansvarlig for Peugeot hos importøren Bertel O. Steen, når Motor spør om prisen for å bruke funksjonene.

Han svarer imidlertid ikke på spørsmålet om hvorfor prisene ikke står i prislistene.

Hos de fleste bilmerkene er disse tjenestene inkludert i noen år, gjerne i tre–fem år, før bilprodusentene krever betaling. Peugeot har nå bare en seks måneders gratis prøveperiode før bileierne må tegne abonnement hos en tredjeparts­tilbyder.

– Det er det de har bestemt fra fabrikken. Vi får ikke gjort noe med det, sier Gihle. 

Han gir uttrykk for at tjenester som forvarming og ladestyring ikke er viktige for bileierne, bare kjekke å ha.

– «Connect plus» er mer «nice to have», skriver Gihle i en epost.

Nødoppringning

Fra 2018 er det påkrevd at bilene skal ha et system for nødoppringning ved ulykker, såkalt e-call. Også dette krever Peugeot betaling for, fra bilene er 10 år gamle.

Det kan de ikke, ifølge NAF.

6 MÅNEDER: Dette er informasjonen i Peugeots prislister.

– Ecall-tjenesten skal og kan ikke være en abonnementstjeneste, fordi dette er noe som er påkrevd for at bilene skal være type­godkjent for salg, påpeker Audun Bergerud, teknisk konsulent hos NAF Advokat.

På spørsmål om hvorfor det er inkludert i 10 år, og ikke lengre eller kortere, svarer Peugeots PR- og informasjonssjef:

– Det er for bilens «levetid», som fabrikken kaller det.

– Mener dere med det at 10 år er beregnet levetid på bilene?

– Neida. De varer mye lenger! Fabrikken sier 10 år. I løpet av 10 år vil det dessuten skje mye på dette området.

Prisen for å beholde nødoppringning og andre funksjoner etter 10 år er ikke klar, ifølge Gihle.

Bare begynnelsen

Motor har tidligere skrevet om Renaults rekkeviddevinner Scenic, hvor du må betale for intelligent cruisekontroll fra bilen er fem år gammel.

NAF er kritisk til utviklingen. Spesielt den korte tiden hvor det er gratis, som Peugeot nå innfører, og den manglende prisinformasjonen.

– Bilene selges med disse tjenestene, som kanskje også fremheves i markedsføringen. Blir det mange slike tillegg, må det kunne forventes at forbrukerne får en konkret oversikt over hva som kan falle bort, og hva bilen faktisk vil koste med alle abonnementer, sier senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

Stian Gihle i Bertel O. Steen varsler at dette bare er begynnelsen.

– Vi kommer nok til å få flere tjenester man kan abonnere på, sier han.

40.000 kroner

Hvis du har fått manglende informasjon om gratisperiode og priser, kan du klage. Det gjorde Arild Tofting fordi han ikke fikk tilstrekkelig informasjon fra Møller Bil, da han kjøpte sin Audi.

Han ble i Forbrukerklageutvalget tilkjent et prisavslag på 40.000 kroner, som Møller Bil godtok.

Dette utgjør summen det vil koste å abonnere på tjenestene i Audiens beregnede levetid.