Mobilappene som gjør at vi kan fjernstyre flere av bilens
funksjoner, har blitt manges favoritter.
– Som franskmann var det en så deilig tanke at man kan
varme opp bilen, slik at man slipper å måke vekk snø, sier Vincent Claveau i
Kristiansand.
Høsten for to år siden kjøpte han en nesten ny 2022-modell
Citroën ë-C4 for 325.000 kroner. Bilen hadde da bare gått 5500 kilometer.
Men app-funksjonene ble bare en deilig tanke. Helt siden
han overtok bilen, har det vært problemer med å få Citroën-appen til å fungere.
– Jeg har vært så overrasket, og så skuffet, sier
Claveau.
– Bryr seg ikke
Han har forgjeves forsøkt å komme frem til en løsning med
merkeforhandleren Mobile.
– Jeg vil gjerne få frem at jeg virkelig har prøvd å løse
dette med Mobile uten å blande inn advokat. Men de bryr seg ikke.
Etter snart to år med problemer, har han nå gått til
rettslige skritt og sendt inn forliksklage mot forhandleren. I forliksklagen
skriver advokaten hans, Thomas Oftedahl i Fram Advokatfirma, at mobilappen
sluttet å kommunisere med bilen kort tid etter kjøpet. Dermed kan ikke Claveau
bruke app-funksjoner som forvarming, ladestyring og låsing/opplåsing av bilen.
Claveau og kona har også slitt med andre feil på bilen,
som de mener ikke er utbedret.
Oftedahl påpeker at Claveau ved bilkjøpet ble forsikret
om at app-funksjonene skulle fungere feilfritt. Men i ettertid har det vist seg
at det allerede ved kjøpet var kjent at nettet som appen og bilen kommuniserer
gjennom, ville bli slukket, ifølge Oftedahl.
Han påpeker at Claveau har kjøpt en nesten ny bil.
– Da bør slike funksjoner virke, sier advokaten.
Annonse
Diskuteres
På Facebook-gruppa for Citroën ë-C4-eiere diskuteres app-problemene
flittig.
I slutten av august meldte en eier om at appen da hadde
virket de siste to ukene. Flere andre svarte det samme – at nå virker
mobilappen igjen.
Andre brukere opplevde det motsatte. En eier
skrev i et svar at appen hans plutselig sluttet å virke, etter å ha virket
problemfritt det siste halvåret.
«Noe ustabil»
Vincent Claveau krever nå å få heve bilkjøpet, fordi han
mener bilforhandleren ga uriktig informasjon, og at appen ikke lenger virker.
Men merkeforhandleren nekter å godta kravet om heving.
I et brev til advokat Thomas Oftedahl, skriver daglig
leder og eneeier av bilkonsernet Mobile, Ole Grangaard, at årsaken til
app-problemene skyldes at 3G-nettet er lagt ned, og at app-tjenestene har vært
«noe ustabile» på 2G-nettet.
– Men det forhold at enten myndighetene eller
teleselskapene velger å slukke et av nettene, er utenfor produsentens eller
vårt ansvar. Problemstillingen er således ikke reklamasjonsmessig, skriver
Grangaard.
Annonse
4G-løsning
Ole Grangaard skriver også at det pågår en prosess hvor
man forsøker å få funksjonene til å virke gjennom 4G-nettet. Dette bekreftes
også av en Citroën-selger som en annen bileier har snakket med. Men det skal
ikke være avklart hvem som skal betale for dette arbeidet.
Motor har kontaktet Ole Grangaard. Han ønsker ikke å
svare på Motors spørsmål, hverken om problemene Claveau opplever, eller om
arbeidet som gjøres for å få bilene på nett igjen.
– Denne saken er en sak mellom Vincent Claveau og en av
våre forretninger, og er ikke noe vi ønsker å kommentere overfor Motor. Vi
ønsker å ha direkte dialog med kundene våre, skriver Grangaard i en kortfattet
epost.
– Virker ikke
3G-nettet ble slukket i 2020, mens 2G-nettet stenges i 2025. Blant systemene som da ikke vil fungere, er også nødsystemet i biler,
kalt eCall, som varsler om ulykker.