IKKE FORNØYD: Vincent Claveau er misfornøyd med at han ikke kan bruke appen på sin nesten nye Citroën.

Vincent er fortvilet:

Mobil-appen virker ikke i nesten ny bil

– Jeg gledet meg så mye, men det fungerer jo ikke, sier Vincent Claveau. Appen til hans nyere Citroën har bare «tekniske problemer».

Publisert

Mobilappene som gjør at vi kan fjernstyre flere av bilens funksjoner, har blitt manges favoritter.

– Som franskmann var det en så deilig tanke at man kan varme opp bilen, slik at man slipper å måke vekk snø, sier Vincent Claveau i Kristiansand.

Høsten for to år siden kjøpte han en nesten ny 2022-modell Citroën ë-C4 for 325.000 kroner. Bilen hadde da bare gått 5500 kilometer.

Men app-funksjonene ble bare en deilig tanke. Helt siden han overtok bilen, har det vært problemer med å få Citroën-appen til å fungere.

– Jeg har vært så overrasket, og så skuffet, sier Claveau.

– Bryr seg ikke

Han har forgjeves forsøkt å komme frem til en løsning med merkeforhandleren Mobile.

«PROBLEM»: Denne meldingen får Vincent Claveau når han forsøker å logge seg inn på mobilappen. (faksimile)

– Jeg vil gjerne få frem at jeg virkelig har prøvd å løse dette med Mobile uten å blande inn advokat. Men de bryr seg ikke.

Etter snart to år med problemer, har han nå gått til rettslige skritt og sendt inn forliksklage mot forhandleren. I forliksklagen skriver advokaten hans, Thomas Oftedahl i Fram Advokatfirma, at mobilappen sluttet å kommunisere med bilen kort tid etter kjøpet. Dermed kan ikke Claveau bruke app-funksjoner som forvarming, ladestyring og låsing/opplåsing av bilen.

Claveau og kona har også slitt med andre feil på bilen, som de mener ikke er utbedret.

Oftedahl påpeker at Claveau ved bilkjøpet ble forsikret om at app-funksjonene skulle fungere feilfritt. Men i ettertid har det vist seg at det allerede ved kjøpet var kjent at nettet som appen og bilen kommuniserer gjennom, ville bli slukket, ifølge Oftedahl.

Han påpeker at Claveau har kjøpt en nesten ny bil.

– Da bør slike funksjoner virke, sier advokaten.

Diskuteres

På Facebook-gruppa for Citroën ë-C4-eiere diskuteres app-problemene flittig.

I slutten av august meldte en eier om at appen da hadde virket de siste to ukene. Flere andre svarte det samme – at nå virker mobilappen igjen.

Andre brukere opplevde det motsatte. En eier skrev i et svar at appen hans plutselig sluttet å virke, etter å ha virket problemfritt det siste halvåret.

«Noe ustabil»

Vincent Claveau krever nå å få heve bilkjøpet, fordi han mener bilforhandleren ga uriktig informasjon, og at appen ikke lenger virker.

Men merke­forhandleren nekter å godta kravet om heving.

I et brev til advokat Thomas Oftedahl, skriver daglig leder og eneeier av bil­konsernet Mobile, Ole Grangaard, at årsaken til app-problemene skyldes at 3G-nettet er lagt ned, og at app-tjenestene har vært «noe ustabile» på 2G-nettet.

– Men det forhold at enten myndighetene eller teleselskapene velger å slukke et av nettene, er utenfor produsentens eller vårt ansvar. Problemstillingen er således ikke reklamasjonsmessig, skriver Grangaard.

4G-løsning

Ole Grangaard skriver også at det pågår en prosess hvor man forsøker å få funksjonene til å virke gjennom 4G-nettet. Dette bekreftes også av en Citroën-selger som en annen bileier har snakket med. Men det skal ikke være avklart hvem som skal betale for dette arbeidet.

Motor har kontaktet Ole Grangaard. Han ønsker ikke å svare på Motors spørsmål, hverken om problemene Claveau opplever, eller om arbeidet som gjøres for å få bilene på nett igjen.

– Denne saken er en sak mellom Vincent Claveau og en av våre forretninger, og er ikke noe vi ønsker å kommentere overfor Motor. Vi ønsker å ha direkte dialog med kundene våre, skriver Grangaard i en kortfattet epost.

– Virker ikke

3G-nettet ble slukket i 2020, mens 2G-nettet stenges i 2025. Blant systemene som da ikke vil fungere, er også nødsystemet i biler, kalt eCall, som varsler om ulykker.

Du kan lese mer om slukkingen hos Nkom, Nasjonal kommunikasjons­myndighet.

Advokat Thomas Oftedahl påpeker konsekvensene som slukkingen får.

– Dette er derfor en interessant sak for mange bileiere, sier han.

Citroën-eier Vincent Claveau rister på hodet av Mobiles tilbakemeldinger i hans sak.

– Jeg ser de sier appfunksjonene skal fungere med 2G. Men det virker ikke hos meg.