LAV NYTTELAST: Hyundai Ioniq 5.

Kjøpte ny Hyundai:

Oslo-kvinne fikk prisavslag for lav nyttelast

En bilkjøper får et solid prisavslag etter at det skilte 160 kilo mellom oppgitt nyttelast og reell nyttelast.

Publisert

For snart tre og et halvt år siden, i mars 2021, kjøpte en Oslo-kvinne en ny Hyundai Ioniq 5 av merkeforhandleren Birger N. Haug for 523.000 kroner.

Da hun kjøpte bilen, informerte selgeren at nyttelasten er 520 kilo. Da hun fikk vognkortet, så hun at det sto 445 kilo der.

Halvannet år etter kjøpet hadde hun bilen til kontroll hos Statens vegvesen, som dokumenterte at bilen veide enda mer enn tidligere oppgitt. Dermed var det bare 360 kilo igjen til nyttelast.

NAF-uttalelse

Bilkjøperen klaget flere ganger til forhandleren, både før og etter vegvesenets veiing. Men hun fikk kun avslag på klagene – også etter at NAF engasjerte seg i saken hennes.

NAFs tekniske konsulent Audun Bergerud skrev en uttalelse, og viser til at tilgjengelig nyttelast ikke er stor nok til en gang å frakte fire passasjerer. Dersom man er fem personer i bilen, som alle har en gjennomsnittsvekt på 75 kilo hver, og ikke har noen bagasje, vil man ha en overvekt på 15 kilo.

Samme avslag

Oslo-kvinnen klaget i fjor sommer til forbrukermyndighetene, og nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at hun skal få et prisavslag på 50.000 kroner.

Dette er samme sum som Thor Frode Lindvig fra Fåvang i Gudbrandsdalen fikk i prisavslag, etter at han kjøpte Hyundai Ioniq av Sulland på Lillehammer.

Forbrukerklageutvalget mener det er en mangel når nyttelast-kapasiteten viser seg å være 160 kilo lavere enn oppgitt.

Salgssjef for nybil ved Birger N. Haug i Oslo, Martin Norberg, opplyser til Motor at de tar vedtaket til etterretning, og at de ikke har tenkt å anke det.