LAV NYTTELAST: Hyundai Ioniq 5.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Kjøpte ny Hyundai:
Oslo-kvinne fikk prisavslag for lav nyttelast
En bilkjøper får et solid prisavslag etter at det skilte 160 kilo mellom oppgitt nyttelast og reell nyttelast.
For snart tre og et halvt år siden, i mars
2021, kjøpte en Oslo-kvinne en ny Hyundai Ioniq 5 av merkeforhandleren Birger
N. Haug for 523.000 kroner.
Da hun kjøpte bilen, informerte selgeren at
nyttelasten er 520 kilo. Da hun fikk vognkortet, så hun at det sto 445 kilo
der.
Halvannet år etter kjøpet hadde hun bilen
til kontroll hos Statens vegvesen, som dokumenterte at bilen veide enda mer enn
tidligere oppgitt. Dermed var det bare 360 kilo igjen til nyttelast.
NAF-uttalelse
Bilkjøperen klaget flere ganger til
forhandleren, både før og etter vegvesenets veiing. Men hun fikk kun avslag på
klagene – også etter at NAF engasjerte seg i saken hennes.
NAFs tekniske konsulent Audun Bergerud skrev
en uttalelse, og viser til at tilgjengelig nyttelast ikke er stor nok til en
gang å frakte fire passasjerer. Dersom man er fem personer i bilen, som alle har
en gjennomsnittsvekt på 75 kilo hver, og ikke har noen bagasje, vil man ha en
overvekt på 15 kilo.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Samme avslag
Oslo-kvinnen klaget i fjor sommer til forbrukermyndighetene, og nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at hun skal få et prisavslag på 50.000 kroner.
Dette
er samme sum som Thor Frode Lindvig fra Fåvang i Gudbrandsdalen fikk i
prisavslag, etter at han kjøpte Hyundai Ioniq av Sulland på Lillehammer.
Forbrukerklageutvalget mener det er en
mangel når nyttelast-kapasiteten viser seg å være 160 kilo lavere enn oppgitt.
Salgssjef for nybil ved Birger N. Haug i Oslo, Martin Norberg, opplyser til Motor at de tar vedtaket til etterretning, og at de ikke har tenkt å anke det.