MANGEL: IT-konsulent Thor Frode Lindvig har jobbet med å få kompensert for manglende nyttelast på ekteparets bil. Her er han sammen med kona Sigrid Catharina Lindvig, som jobber som sykepleier.Foto: LINA SCHØYEN
Første gang:
Fikk titusener i erstatning på grunn av manglende nyttelast
For litt over to år siden kjøpte Thor Frode Lindvig på Fåvang en ny Hyundai Ioniq 5 av Sulland Lillehammer. Nå har han fått kompensert 50.000 for manglende nyttelast på bilen. Det er Forbrukerklageutvalget som står bak vedtaket, som er det første av sitt slag i Norge.
– Om jeg er glad? Nei, egentlig ikke, med tanke på
hvor mye jobb denne saken har kostet meg, sier Thor Frode Lindvig.
Han opplever nærmest å ha bli lurt av Sulland Lillehammer,
og mener han i en lang prosess med Sulland generelt har fått svært lite gehør
for sine mange krav, blant annet knyttet til adaptiv cruisekontroll, filholder
og nødbremsing ved rygging med tilhenger.
Nådde frem
Men nå i september har han altså nådd fram med at spriket i
nyttelast mellom vognkortet og vekt målt hos Statens vegvesen på Lillehammer er
en mangel slik Forbrukerklageutvalget definerer det.
Lindvig ble oppmerksom på fenomenet lav nyttelast via
Facebook. Egenvekt med fører var i vognkortet til hans Hyundai oppgitt til 2095
kilo, og tillat totalvekt 2540 kilo.
Hos vegvesenet var vekttallene 2285 kilo med passasjer
(fører). Da gjensto kun 255 kilo i nyttelast, som av Forbrukerutvalget er
definert som en mangel.
Summen Sulland Lillehammer nylig har betalt Lindvig, er totalt
70.325 kroner, hvorav 50.000 er for nyttelast, 14.293 er for
utgifter til leiebil, og 6059 er forsinkelsesrenter.
Merkesjef for Hyundai og Mazda hos Sulland Bil, Morten Weme,
sier de ikke har så mange andre kommentarer til denne summen, annet enn at de
ikke valgte å anke til tingretten.
– Hvorfor ikke?
– Jeg ønsker ikke å si noe om hvorfor vi tok det
valget.
Weme føyer til at de bare er forhandlere av Hyundai og ikke
importører av bilen.
– Men det er dere som får svi i form av å utbetale
en sum penger?
– Det kan du si, men vi har ikke noen ytterligere
kommentar.
– Har dere diskutert saken med Hyundai?
– Det har vi.
– Frykter du at dette kan skape en form for
presedens for andre med tilsvarende krav?
– Det er ikke noe vi har tatt stilling til, vi har
kun forholdt oss til denne saken.
Kjøpsrettslig mangel
Summen på 50.000 kroner var en skjønnsmessig beregnet
sum gjort av bilteknisk konsulent Audun Bergerud i NAF Advokat. Bergerud har
gitt flere anslag på mulig tapt nytte- og markedsverdi, men ingen andre slike
saker er avgjort i Forbrukerklageutvalget.
Advokat Jens Christian Riege i NAF sier de er brukbart
fornøyd med vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.
– Vi har hatt flere henvendelser om nyttelast på
elbiler generelt og denne modellen spesielt. Vi har hele veien ment at lav
nyttelast har vært en kjøpsrettslig mangel, og har nå fått et vedtak som gir
kjøper medhold, og som han nå er kompensert for. Når det er sagt, så er dette
en mangel som på ingen måte er uvesentlig, slik at en etter min vurdering vel
så gjerne kunne ha endt opp med heving som resultat, sier Riege.
Annonse
Vil selge bilen
Thor Frode Lindvig sier han gjerne vil kvitte seg med bilen
han kjøpte for to år siden, selv om den fungerer fint til daglig bruk – som er å
pendle til jobb på Lillehammer. Men ikke til ferie og fritid.
– Så hvis jeg har råd til det, vil jeg gjerne
selge denne bilen.
– Blir det en ny Hyundai?
– Nei, det blir det ikke. Og i en slik sak
opplever jeg, selv om jeg vant fram med dette med nyttelast, at jeg som
forbruker har hatt overraskende dårlige rettigheter og har måttet «mase» mye.
Lindvig har i hovedsak gjort alt selv, men sier også han ikke
hadde hatt økonomiske ressurser til å følge opp dette videre, dersom Sulland Lillehammer
hadde anket til tingretten.
Derfor er nyttelast viktig
Nyttelasten på en bil er viktig først og fremst på grunn av
trafikksikkerhet. En overlastet bil fører blant annet til ubalanse og forlenget
bremselengde.
Ved et uhell kan overlast også føre til avkortning på
forsikring, og det kan påvirke garantien. Det er presisert, blant annet av
Polestar, at dette også gjelder vekt.
Kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge
sier på generelt grunnlag at det ikke er noe galt med vekten som er målt på
deres biler.
Han ønsker ikke å kommentere denne saken spesielt.
Lindvigs klage til Forbrukerutvalget oppnådde delvis
medhold. Kravet om installering av blant annet ble krav om batterioppvarmer og
forsinket montering av tilhengerfeste, fikk ikke medhold.