Bilutstillingen i Shanghai åpnet nettopp med en rekke nyheter som viser modeller vi kan forvente i norske bilbutikker, og andre som aldri kommer hit.
For bilprodusentene er dette viktige saker, Kina er verdens største bilmarked, men ikke-kinesiske merker har slitt med fallende salg de senere årene.
Det betyr at det er rekke av de store og etablerte produsentene satser hardt på å vise fram nye modeller som skal få den kinesiske bilkunden til å velge noe annet enn lokale merker.
Volkswagen prøver å finne fram til kundene med biler designet spesifikt for Kina, med tre nye modeller.
– De tre konseptbilene er det synlige resultatet av vår «I Kina, for Kina»-strategi. Vi har derfor gjort alle nødvendige forberedelser for å beholde lederposisjonen blant utenlandske bilprodusenter i Kina, sier Thomas Schäfer, administrerende direktør for Volkswagen, i en pressemelding.
Modellene det er snakk om, heter ID. Aura, ID. Era og ID. Evo. De tre bilene tilhører det som kalles ny energi-kjøretøy (NEVs). I Kina omfatter denne kategorien elbiler, ladehybrider og biler med rekkeviddeforlenger.
Volkswagen ID. AuraFoto: VOLKSWAGEN
Volkswagen ID. EraFoto: VOLKSWAGEN
Volkswagen ID. EvoFoto: VOLKSWAGEN
ID. Aura er et resultat av samarbeidet mellom FAW og Volkswagen. Det er en sedan med coupé-linjer. Den er elektrisk og bygget på en ny plattform designet for det kinesiske markedet.
ID. Era er en stor SUV, som skal produseres av Saic Volkswagen. Den har tre seterader og er den første modellen som tar i bruk Volkswagens nye rekkeviddeforlenger-teknologi. Det vil si at den har en bensindrevet generator som driver et batteri. Til sammen skal dette gi en rekkevidde på 100 mil.
ID. Evo siker mot et yngre publikum og kommer fra Volkswagen Anhui. Det er en elbil med 800-volts arkitektur, og er en stor SUV som skal være den første i en ny serie som kalles ID. Unyx.
Det er lite som tyder på at noen av disse modellene skal selges utenfor Kina.
Annonse
Audi
– Med vårt nye Kina-eksklusive merke AUDI fortsetter vi å flytte grenser. E5 Sportback tilbyr det aller beste fra Audi, nytenkt og tilpasset kundene i Kina, sier Gernot Döllner, styreleder i Audi AG.
Audi har rett og slett valgt å komme med en nytt merke i Kina, som heter AUDI.
AUDI E5 SportbackFoto: AUDI
AUDI E5 Sportback har fire dører og er elektrisk. 488 centimeter lang, 196 centimeter bred og 148 centimeter høy. Effekten er inntil 777 hestekrefter og rekkevidden 770 kilometer. Fire ulike drivlinjer tilbyr enten bakhjulsdrift eller quattro firehjulsdrift. Aakselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen skal være på 3,4 sekunder.
Det «nye» merket skrives altså med store bokstaver, men uten de fire ringene, er utviklet i samarbeid med SAIC og framstår som en ren kinesisk satsning.
I Kina er teknologi viktig, og bilen leveres med et nytt operativsystem som skal tilpasse seg hver enkelt sjåfør sine ønsker.
Lexus
Lexus viser fram en ny generasjon ES, med elektrisk drivlinje, kalt ES 350e som kommer i to varianter, forhjulsdrift med 224 hestekrefter og firehjulsdrift med 343.
Lexus ES 350eFoto: LEXUS
Det er en diger sedan, 16,5 centimeter lengre enn dagens ES, totalt 514 centimeter lang.
Lexus er ellers sparsommelige med noe annen informasjon enn den rent designmessige.
Europeisk salgsstart er planlagt i 2026.
Annonse
Mazda
Mazdas første store elbil, 6e, er i disse dager på vei inn i Europa. I Shanghai viser merket fram en elektrisk SUV.
EZ-60 er utviklet i samarbeid med Changan og deler plattform med Deepal S07.
Mazda EZ-60Foto: MAZDA
Bilen er 484 centimeter lang og Mazda anslår at den vil ha en rekkevidde på 60 mil i den noe snille, kinesiske, syklusen CLTC. Det serveres ikke mer av tekniske spesifikasjoner, bortsett fra at bilen har bakhjulsdrift.
Salget i Kina starter i år, og det er ventet at den så skal lanseres i andre deler av verden, lik 6e.
Vi Bilägare tror den vil få navnet CX-6e i Sverige.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision V skal vise hvordan framtiden til merkets varebilavdeling vil se ut.
Mercedes-Benz Vision VMercedes-Benz AG – Communicati
Modellen er bygget på en ny plattform, kalt Van Electric Architecture. Vision V skal være starten på en ny serie av luksuriøse MPV-er, og byr blant annet på en innfellbar 65-tommers tv-skjerm, surroundlydsystem med 42 høyttalere og syv projektorer. Samt selvsagt karaoke.
I presentasjonen sier Mercedes absolutt ingenting om bilens tekniske spesifikasjoner.
Annonse
Toyota
Det japanske bilmerket viser fram b7Z, utviklet i samarbeid med Guangzhou Automobile Group.
Toyota b7ZFoto: TOYOTA
Det er en sedan som skal være over fem meter lang, og b7Z er ment å være flaggskipet i Toyotas kinesiske elbilserie.
Bilen skal på markedet i løpet av ett år, og det er grunn til å tro at modellen kun skal selges i Kina.