ÅRGANGSBILER: Dette er noen av bilmodellene som ble lansert i 1995.

Nye veteranbiler:

Bilmodellene som blir 30 år

Et nytt år betyr en ny dose med bilmodeller som blir veteraner. Se bilderull nederst i saken.

Publisert

Ifølge Toll- og avgiftsdirektoratet defineres en bil som veteranbil fra og med 1. januar det året kjøretøyet blir 30 år.

Det betyr at alle biler som er produsert i 1995, er veteranbiler i 2025. 

Veteranbiler slipper engangsavgift ved import til Norge, og har gunstigere forsikringer og redusert årsavgift. Samtidig kan det innebære at disse avtalene gir veteranbilen begrensninger på årlig kjørelengde.

Entusiastbiler

Dette er biler som ikke er tiltenkt å være bruksbiler, men samler- og entusiastbiler.

Det ble lansert en rekke nye modeller i 1995, som med andre ord kan defineres som veteranbil. Samtidig skal man huske på at det kan være et begrenset tilfang av en bilmodeller fra første år de var i produksjon.

Bredt register

Finner man en, er det uansett grunn til å tro at dette vil være den mest moderne veteranbilen som er å oppdrive.

1995-årgangen inneholder et bredt register av kjøretøy, noe for enhver smak, som man pleier å si. I bilderullen under er det utvalg av de modellene vi mener er mest interessante, i alfabetisk rekkefølge.

ALFA ROMEO GTV: Designet av Pininfarina. Var tilgjengelig med både fire- og sekssylindrete motorer. Kom også som kabriolet, kalt Spider.
ALFA ROMEO 145: Erstattet Alfa Romeo 33, og kom som tre- eller femdørs, som het henholdsvis 145 og 146. Motoralternativer fra 90 til 150 hk.
ALPINA B12: Alpinas versjon av BMWs 750i. Under panseret er det en V12-motor.
BENTLEY TURBO S: Den mest sjeldne av Turbo-utgavene, laget i færre enn 100 eksemplarer. Motoren yter 414 hestekrefter.
BENTLEY AZURE: Kabriolet basert på Continental R. Var i produksjon fram til 2003, og ble laget i 1403 eksemplarer totalt.
BMW Z3: Ved introduksjonen var Z3 kun tilgjengelig som roadster med firesylindrede motorer. Senere kom kraftigere motorer og en coupé.
BMW 5-SERIE (E39): Fra starten av var den fjerde generasjonen 5-serie tilgjengelig med en rekke motoralternativer. Var i produksjon til 2004.
DODGE VIPER: Dette er andre generasjon Viper. I starten hadde modellen 421 hestekrefter, senere kom det enda kraftigere utgaver.
FERRARI F50: Motoren tok utgangspunkt i Formel 1-bilen og yter 519 hestekrefter. 349 eksemplarer ble laget. Verdt rundt 50 millioner kroner i dag.
FIAT BARCHETTA: En klassisk roadster fra Italia. Veier litt over ett tonn og har en firesylindret motor på 129 hestekrefter.
LEXUS LX: Hører hårfint inne blant 1995-bilene, da den gikk i produksjon i november. Er i stor grad samme bil som datidens Toyota Land Cruiser.
MERCEDES-BENZ E-KLASSE (W210): Den andre generasjonen E-klasse. Hadde en rekke motoralternativer helt fra starten av. Laget fram til 2003.
PEUGEOT 406: Oppfølgeren til 405-modellen. Hadde en startpris på rundt 230.000 kroner i Norge.
SUZUKI X-90: X-90 er en bil på 371 centimeter, med to- eller firehjulsdrift og to seter. Kjent for sin symmetriske form.
VOLVO S40: Tok over etter 440/460 og ble totalt, som sedan og stasjonsvogn, laget i over én million eksemplarer.