MYE DYRERE: Audi Q8 e-tron.

Nye regler fra 1. juli:

Denne bilen blir 800 kroner dyrere å lease – hver måned

Fra 1. juli øker månedsbeløpet for leasing av premium-elbiler med mange hundre kroner, mens leasing av helt vanlige dieselbiler stiger med 1000-lappen.

Publisert

Årsaken er at momsreglene endres for leasing-, bilutleie- og drosjevirksomhet. Regjeringen mener reglene nå blir mer nøytrale. Men samtidig har også staten gått glipp av store momsinntekter, som de nå vil sørge for å få inn.

Regionavisen Fædrelandsvennen har med Kristiansand Bilhandlerforening som kilde kommet frem til at moms-endringen vil føre til at det månedlige leasingbeløpet for en Skoda Kodiaq vil øke med rundt 1000 kroner.

For en Audi Q8 e-tron vil månedsbeløpet øke med anslagsvis 500 til 800 kroner, avhengig av modell og utstyrsnivå.

Styreleder i Kristiansand Bilforhandlerforening, Terje Jochumsen, sier til Fædrelandsvennen at det har vært gunstig å lease mange biler fremfor å kjøpe, men at endringene nå vil føre til at flere vil kjøpe.

Åtte år

Nøyaktig hvilke momsregler endres egentlig?

Direktør Richard Haave Hanssen i rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO skriver på BDOs nettsider at inntil 1. juli har man kunnet selge leasingbiler videre uten å betale moms, når de har vært leaset i fire år.

Også tre års leasing har vært fordelaktig for leasingselskapene, og dermed også for leasingkundene.

Men fra 1. juli kommer det en betydelig endring hvor man må betale moms for restverdien av bilen. Er bilen verdt 50 prosent etter fire års leasing, må man betale 50 prosent merverdiavgift.

For å unngå moms på restverdien, må bilen leases i hele åtte år.

– Og det er det jo ingen som gjør, sier Ida Krag, leder for næringspolitikk i Norges Bilbransjeforbund i dette innlegget hos Bilbransje 24 (krever innlogging).

Hun påpeker også at elbiler som leases nå, må betale mer i moms – i kroner – enn elbiler som kjøpes.

Rammer elbilene

Bilbransjen har også tidligere tordnet mot momsendringene.

Direktør Stig Morten Nilsen i bilbransjeforbundet uttalte til Motor i fjor høst at de nye reglene også vil gå ut over rimelige elbiler under momsgrensen på 500.000 kroner den dagen momsgrensen fjernes, eller senkes.

– Det eneste man da har oppnådd, er å gjøre leasing som finansieringsalternativ mye dyrere, og sannsynligvis uaktuelt, sa Nilsen.

Bilbransjeforbundet har nå regnet ut at dersom bunnfradraget for moms senkes fra 500.000 kroner til 300.000 kroner, vil en elbil til 500.000 kroner med dagens rente bli nesten 550 kroner dyrere å lease hver måned.

Dersom momsfritaket på elbiler faller helt bort, vil det blir ca. 1000 kroner dyrere i måneden å lease en elbil til 500.000 kroner, ifølge BDO.

BDO påpeker at momsendringene i enda større grad vil ramme den ordinære bilutleiebransjen, som har utleiebilene sine betraktelig kortere enn det leasingbransjen har. Dette fører til at det også blir dyrere å leie bil i ferien for deg og meg.

PS.

Har du en løpende leasingavtale? Da blir du ikke rammet. Løpende leasingavtaler omfattes ikke av endringene.