MYE DYRERE: Audi Q8 e-tron.
Tomm W. Christiansen
Nye regler fra 1. juli:
Denne bilen blir 800 kroner dyrere å lease – hver måned
Fra 1. juli øker månedsbeløpet for leasing av premium-elbiler med mange hundre kroner, mens leasing av helt vanlige dieselbiler stiger med 1000-lappen.
Årsaken er at momsreglene endres for leasing-, bilutleie-
og drosjevirksomhet. Regjeringen mener reglene nå blir mer nøytrale. Men
samtidig har også staten gått glipp av store momsinntekter, som de nå vil sørge
for å få inn.
Regionavisen Fædrelandsvennen har med Kristiansand
Bilhandlerforening som kilde kommet frem til at moms-endringen vil føre til at
det månedlige leasingbeløpet for en Skoda Kodiaq vil øke med rundt 1000 kroner.
For en Audi Q8 e-tron vil månedsbeløpet øke med
anslagsvis 500 til 800 kroner, avhengig av modell og utstyrsnivå.
Styreleder i Kristiansand Bilforhandlerforening, Terje
Jochumsen, sier til Fædrelandsvennen at det har vært gunstig å lease mange
biler fremfor å kjøpe, men at endringene nå vil føre til at flere vil kjøpe.
Åtte år
Nøyaktig hvilke momsregler endres egentlig?
Direktør Richard Haave Hanssen i rådgivnings- og
revisjonsselskapet BDO skriver på BDOs nettsider
at inntil 1. juli har man kunnet selge leasingbiler videre uten å betale moms, når de har vært leaset i fire år.
Også tre års leasing har vært fordelaktig for
leasingselskapene, og dermed også for leasingkundene.
Men fra 1. juli kommer det en betydelig endring hvor man må
betale moms for restverdien av bilen. Er bilen verdt 50 prosent etter fire års
leasing, må man betale 50 prosent merverdiavgift.
For å unngå moms på restverdien, må bilen leases i hele
åtte år.
– Og det er det jo ingen som gjør, sier Ida Krag, leder
for næringspolitikk i Norges Bilbransjeforbund i dette innlegget hos
Bilbransje 24 (krever innlogging).
Hun påpeker også at elbiler som leases nå, må betale mer i
moms – i kroner – enn elbiler som kjøpes.
Rammer elbilene
Bilbransjen har også tidligere tordnet mot
momsendringene.
Direktør Stig Morten Nilsen i bilbransjeforbundet uttalte
til Motor i fjor høst at de nye reglene også vil gå ut over rimelige
elbiler under momsgrensen på 500.000 kroner den dagen momsgrensen fjernes,
eller senkes.
– Det eneste man da har oppnådd, er å gjøre leasing som
finansieringsalternativ mye dyrere, og sannsynligvis uaktuelt, sa Nilsen.
Bilbransjeforbundet har nå regnet ut at dersom
bunnfradraget for moms senkes fra 500.000 kroner til 300.000 kroner, vil en
elbil til 500.000 kroner med dagens rente bli nesten 550 kroner dyrere å lease
hver måned.
Dersom momsfritaket på elbiler faller helt bort, vil det
blir ca. 1000 kroner dyrere i måneden å lease en elbil til 500.000 kroner, ifølge
BDO.
BDO påpeker at momsendringene i enda større grad vil ramme
den ordinære bilutleiebransjen, som har utleiebilene sine betraktelig kortere
enn det leasingbransjen har. Dette fører til at det også blir dyrere å leie bil
i ferien for deg og meg.
PS.
Har du en løpende leasingavtale? Da blir du ikke rammet.
Løpende leasingavtaler omfattes ikke av endringene.