BRÅSTOPP: Kåre Lindemann opplevde at hans Volvo XC40 plutselig skjøt fart rett i en stolpe her i parkeringshuset på Sandvika Storsenter.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
I Sandvika Storsenter:
Ny Volvo-krasj – bilen gikk i svart etter vask
Med begge barnebarna som passasjerer opplevde Kåre Lindemann marerittet. Bilen skjøt full fart framover og smalt rett i en stolpe. Gassen var inntrykket 100 prosent, hevder Volvo.
For Kåre Lindemann (80) har hele yrkeskarrieren handlet om sikkerhet og kontrollrutiner.
Den pensjonerte sivilingeniøren har jobbet med kvalitetssikring og implementering av IT-systemer for Det Norske Veritas.
Han har hatt ansvar for blant annet sikkerhet ved utslep og installasjon av store offshore-konstruksjoner, tilsyn med mobile offshore konstruksjoner, marine-fartøy og forvaltning av DNVs byggeregler og tekniske standarder.
Lindemann er overrasket over at nye biler, etter hans mening, kan framstå som litt uferdige ved levering.
Tidligere XC40-hendelser
Sandvika: Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. Bilen var en VolvoXC40.
Drammen: 5. september opplevde Hanne Hatleberg Nielsen og mannen at deres Volvo C40 akselererte voldsomt da de skulle parkere utenfor sønnens hus. Bilen hoppet fem meter ned på tomta til naboen.
Kolbotn: 27. september smalt Rolf Otto Strøm rett i veggen i et garsjeanlegg på Kolbotn. Kjæresten Bjørg sto rett utenfor og kunne blitt truffet. Rolf Otto hadde parkert ferdig da bilen, en Volvo XC40 skjøt fart bakover og så full fart framover.
Trondheim: 29. oktober 2024 kjørte Berit Hovin tvers gjennom en garasjeport og kolliderte med naboens Audi. Berit, som er tidligere politibetjent, satte bilen i P og skulle hente nøkler i veska da bilen skjøt fart. Bilen var en Volvo XC40.
Se lenker til alle artikler lengre nede i denne saken
– Jeg er en stor tilhenger av elbiler, men skeptisk til at de ofte har mange barnesykdommer. Det kan være feil med skjermen, radar eller andre elektroniske komponenter som trenger oppdateringer for å fungere skikkelig, sier bileieren som selv har opplevd flere elektroniske feil på sin Volvo XC40.
Hva skjedde?
Hendelsen som satte en skikkelig støkk i Lindemann, skjedde 9. november 2024 i parkeringshuset ved Sandvika Storsenter.
Han hadde hentet barnebarna på 18 og 11 år. De skulle inn på storsenteret for å handle, og Lindemann skulle parkere bilen i parkeringsgarasjen som er på bakkeplan.
Det er ganske trangt i garasjen, og han stoppet bilen foran en stolpe før han skulle rygge inn på plassen.
Uten forvarsel skjøt bilen framover og krasjet i stolpen.
Heldigvis var det bare et par meter fram, så bilen fikk ikke opp mye fart før det ble bråstopp. Kollisjonsputene ble ikke utløst, men de automatiske setebeltestrammerne klemte til. Lindemann og barnebarna klarte seg uten skader, men måtte en tur på legevakta for kontroll.
Bilen ble hentet av Viking og kjørt til Volvo Fornebu for kontroll og reparasjon.
Annonse
100 prosent gass
Kåre fylte ut Volvo sitt «Formulär för incidentrapportering», der han forklarte i detalj hva som skjedde. En stund senere fikk han beskjed over telefon fra Volvo om at bilen var undersøkt og ingen feil funnet. Gassen var trykket inn 100 prosent.
– Det høres helt usannsynlig ut for meg. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg ikke tråkket inn gassen, forklarer Lindemann.
Han har tenkt mye over hendelsen og utdyper:
– Hvis jeg skulle ha kommet borti gassen ved et uhell, er det helt usannsynlig at jeg har trykket inn pedalen 100 prosent, understreker Lindemann.
Han brukte den såkalte OPD-funksjonen på sin Volvo. OPD står for one pedal drive, énpedalskjøring, og er en funksjon som gjør at bilen bremser på motoren og kan stå helt stille uten at sjåføren har foten på bremsen.
Selv om OPD er aktivert, må sjåføren likevel ha foten på bremsen for å skifte mellom drive og revers på girspaken.
Dagen før hendelsen i parkeringshuset hadde Lindemann vasket bilen i vaskemaskin. Da han var ferdig, gikk alle kamerasystemer på bilen i svart. Både forover- og bakover-kameraet var ute av funksjon. Likevel var bilen mulig å kjøre, så Lindemann tok den hjem. Neste gang han startet opp, var alt i orden.
– Jeg har tenkt en del over denne hendelsen, som viser hvor følsom elektroniske komponenter kan være for fuktighet eller andre ytre påvirkninger. Mitt liv som sivilingeniør har lært meg at alle elektroniske systemer kan være sårbare og må ha reserveløsninger som trer i kraft ved behov. Jeg stiller meg undrende til om elbiler har tilstrekkelig med backup-systemer, sier Kåre Lindemann.
Han fortsetter:
– Hva om elektronikken som styrer gass, også kan påvirkes av fuktighet. Hvor sikker er bilen da?
Annonse
Tilbakekalt på grunn av fukt
Volvo tilbakekalte rundt 5000 biler av denne modellen i Norge på grunn av mulige problemer med korrosjon i ledningsnettet som har med bilens akselerasjon å gjøre. Fuktighet og korrosjon kan gi feil signal om gasspådrag.
Kåre Lindemanns bil er en 2023-modell og har aldri vært tilbakekalt.
Fornøyd Volvo-kunde
Lindemann har kjørt Volvo store deler av livet og er fornøyd med servicen han har fått av sin lokale forhandler. Nå har han gått litt ned i bilstørrelse og kjøpt seg en splitter ny Volvo EX30. Han er veldig fornøyd med kjøreegenskapene til den snertne lille SUV-en, men ett lite hjertesukk har han til slutt:
– Jeg er skeptisk til at de samler nesten alle viktige funksjoner på skjermen i midten. Når jeg må flytte blikket ned der for å gjøre enkle justeringer av varmeapparatet eller lignende, føler jeg at fokuset fjernes fra trafikkbildet. Jeg stopper derfor bilen hver gang jeg må gjøre noe med skjermen.
Annonse
Hva sier Volvo?
Motor har i arbeidet med denne artikkelen vært i kontakt med Volvo på Fornebu, som henviste oss videre til Volvo Car Norge. Kommunikasjonssjef Erik Trosby svarer dette på våre spørsmål:
– Har dere en kommentar til Lindemanns opplevelse der han hevder at bilen skjøt fart uten at han trykket inn gassen?
– Etter hendelsen gjennomførte våre tekniske spesialister dataanalyser av bilens styreenheter og EDR (Event Data Recorder). Analysen viser at gasspedalen ble trykket helt inn i et kort øyeblikk (under 0,5 sekunder) før bilen kolliderer. Dette skjer i forbindelse med en parkeringsmanøver. Vi har forståelse for at det var en ubehagelig opplevelse for de involverte.
– Stemmer det at Volvos undersøkelser viser at gasspedalen var trykket inn 100 prosent?
– Ja, gasspedalen ble trykket helt inn i et kort øyeblikk før bilen kolliderer.
– Var bremsen aktivert i sekundene før ulykken?
– Dataene viser at bremsen ble først trykket inn etter at bilen kolliderte.
– Volvo XC40 akselerer fra 0–100km/t på 4,9 sekunder. Dette er raskere enn mange biler i denne klassen. Til sammenligning akselererer en vanlig Porsche Macan fra 0–100 på 5,7 sekunder. Anser dere Volvo XC40 som en trygg bil for alle sjåfører?
– Sikkerhet er Volvos høyeste prioritet, og våre biler er trygge å kjøre.