SMADRET: Garasjeporten ble fullstendig smadret, før Berits Volvo fortsatte rett inn i naboens splitter nye Audi.Foto: PRIVAT og JON TERJE HELLGREN HANSEN
Pensjonert politi i ny Volvo-krasj:
– Det verste er å ikke bli trodd
Da Berit satte på parkeringsbremsen for å finne en nøkkel, skjøt bilen fart og vraket naboens Audi. 14 dager seinere fikk den pensjonerte politikvinnen et forelegg på 8000 kroner.
Berit Sjømæling Hovin (66) er pensjonert politi. Hun har jobbet mange år på operasjonsentralen, i ordensavdelingen og i UP.
– Jeg har kjørt veldig mye politibil i tjenesten, men aldri opplevd noe så skremmende som dette, sier Berit da vi møter henne i garasjen på Heimdal, der uhellet skjedde.
Tirsdag 29. oktober i år skjedde uhellet i garasjen.
Berit hadde vært på øvelse med politikoret og var på vei hjem. Været var veldig dårlig den dagen. Regnet øste ned, og Berit måtte kjøre gjennom flere store vanndammer på sin ferd hjem fra politihuset der korøvelsen hadde vært. Bare 30 meter hjemmefra slapp hun av en kollega som hadde sittet på hjemover.
Bilen, en Volvo XC40 fra 2022, har aldri vært tilbakekalt.
Volvo tilbakekalte rundt 5000 biler av denne modellen i Norge på grunn av mulige problemer med korrosjon i ledningsnettet som har med bilens akselerasjon å gjøre. Fuktighet og korrosjon kan gi feil signal om gasspådrag.
Berit er fortsatt preget av hendelsen, som hun frykter kunne endt mye verre.
– Tenk om det hadde vært noen innenfor porten. Jeg kunne kjørt dem rett ned. Hvem hadde hatt ansvaret da, undrer den tidligere politikvinnen.
Hva skjedde?
– Jeg skulle åpne garasjeporten, men fjernkontrollen var tom for batteri, så jeg måtte finne fram nøkkelen. Omtrent fem meter foran porten satte jeg på parkeringsbremsen og tok av meg sikkerhetsbeltet, forklarer Berit.
Hun har tenkt gjennom hendelsen mange ganger og faktisk gjort en liten rekonstruksjon for å forsikre seg om at hun husker riktig.
– Jeg bruker alltid parkeringsbremsen når jeg stopper bilen, så dette er blitt en slags rutine for meg, sier Berit.
Hun forteller at hun strakk ut høyre arm mot baksetet for å hente veska hvor nøklene lå. Da vrir hun seg samtidig litt mot høyre, men ikke helt rundt. Veska lå midt i baksetet.
Tidligere XC40-hendelser
Sandvika: Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter.
Drammen: 5. september opplevde Hanne Hatleberg Nielsen og mannen at deres Volvo C40 akselererte voldsomt da de skulle parkere utenfor sønnens hus. Bilen hoppet fem meter ned på tomta til naboen.
Kolbotn: 27. september smalt Rolf Otto Strøm rett i veggen i et garsjeanlegg på Kolbotn. Kjæresten Bjørg sto rett utenfor og kunne blitt truffet. Rolf Otto hadde parkert ferdig da bilen, en Volvo XC40 skjøt fart bakover og så full fart framover.
Se lenker til artikler nederst i denne saken
Idet hun strekker seg mot veska, skyter bilen fart og farer gjennom porten. Den fortsetter i stor fart 10 meter etter porten før den treffer en parkert Audi som presses inn i veggen bak. Audien, som tilhører en av naboene, ble skadet foran og bak, men kunne repareres. Berits Volvo ble kondemnert etter hendelsen.
– Det var helt forferdelig. Jeg rakk ikke å tenke eller reagere før bilen krasjet inn i garasjen. Akselerasjonen var voldsom, forklarer Berit.
Vi har fått Berit til å gjenta denne bevegelsen slik at vi kan se hva som skjer med føttene. Når hun strekker ut armen og vrir seg mot høyre, trekkes faktisk høyrefoten litt bakover. Ikke fram mot gasspedalen.
Annonse
Krimtekniker
Oppe i leiligheten hørte ektemannen, Helge Hovin (68) smellet. Han trodde først det var en transformatorboks i nabolaget som hadde eksplodert. Så så han lyset som strømmet ut fra garasjen, og forsto at lyden kom derfra. Berit ringte ektemannen, som kom løpende ned.
Helge har jobbet som krimteknisk etterforsker siden 1995. De siste årene var han leder av krimteknisk avdeling i Trondheim, før han pensjonerte seg i 2013. Han har samarbeidet med ulykkesgruppa til Statens vegvesen på utallige trafikkulykker opp gjennom årene.
– Det første som slo meg, var omfanget av skadene nede i garasjen. Porten var splintret, og naboens nye Audi var kraftig sammentrykket både foran og bak, forklarer Helge.
Sammen med svigersønnen, som også er politi, fikk de raskt oversikt over de materielle skadene og forsikret seg om at Berit ikke var alvorlig skadet. Til tross for sjokkopplevelsen og noen små skrubbsår var hun like hel.
– Jeg tenkte med det samme: Dette kan ikke Berit ha gjort ved et uhell. Skadeomfanget var så stort. Bilen har hatt en voldsom akselerasjon. Jeg kan ikke forstå annet enn at det måtte være noe teknisk feil med bilen, sier Helge.
Både Helge og Berit hadde fått med seg nyhetene om Sandvika-ulykken som skjedde 23. september, der en mann omkom etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus.
Ringte politiet
– Jeg ringte politiet med det samme, sier Helge.
Han ville ha en objektiv gransking av uhellet selv om det ikke var personskader.
– Min erfaring som krimtekniker sier meg at det er viktig for politiet å gjøre sine egne undersøkelser i slike saker. Ikke bare stole på en ulykkesrapport fra eksterne, sier Helge.
Politiet kom og gjorde et avhør av Berit og noen undersøkelser på stedet. Bilen ble tauet inn og undersøkt av eksperter fra Volvo. De konkluderte med at det ikke var tekniske feil på bilen.
Få dager etter at Volvos rapport var oversendt politiet fikk Berit et forelegg på 8000 kroner for uaktsom kjøring. «Påtalemyndigheten mener straffeskyld i denne saken kan bevises utover enhver rimelig tvil», skriver politiet i et brev til Berit datert 13. november 2024.
– Jeg ble forbannet og skrev en klage med det samme. De har jo ikke lagt noe vekt på Berits forklaring og stoler fullstendig på Volvo, som sier det ikke er noe feil med bilen, ergo må Berit ha opptrådt uaktsomt. Det blir opp til oss å bevise Berits uskyld, mens Volvo gransker seg selv. Det føles ikke riktig, sier Helge Hovin.
14 dager seinere får ekteparet beskjed fra politiet om at saken mot Berit er henlagt grunnet bevisets stilling.
– Vi er glade for henleggelsen, men føler oss ikke helt renvasket ennå, sier Helge.
Han fortsetter:
– For oss er det viktig å finne ut så mye som mulig om hva som skjedde. Hvis det er noe feil med systemene, må det fram. Kanskje er det flere som kjører rundt i farlige biler.
Annonse
Parkeringsbremsen
Blant annet vil ekteparet gjerne ha svar på om parkeringsbremsen var aktivert eller ikke.
Motor har spurt Volvo om de kan lese av data fra bilen som forteller om parkeringsbremsen har vært aktivert eller ikke.
Erik Trosby i Volvo svarer følgende på epost:
Data som viser status på parkeringsbrems kan ikke leses fra EDR-boksen på denne modellen.
Vi føler med ekteparet i Trondheim og forstår at dette har vært en skremmende opplevelse for dem. Vi tar alle hendelser på alvor, og har derfor gjennomført fysiske inspeksjoner av bilen og dataanalyser av bilens styreenheter og EDR (Event Data Recorder). Analysen viser at det ikke var teknisk feil på bilen som kan ha forårsaket hendelsen. Vi registrerer at eieren sier at dette ikke stemmer med hennes opplevelse.
Volvo har ingen tilfeller i Norge der den tekniske analysen i etterkant av en rapportert hendelse har vist at bilen akselererte utilsiktet. I tillegg har både Politiet og Statens vegvesen tidligere i høst uttalt at de ikke har funnet teknisk feil på biler de har undersøkt etter mistanke om utilsiktet akselerasjon.
Glad ingen ble skadet
Når hendelsen har kommet litt på avstand, er ekteparet veldig glade for at ingen ble skadet. Men fortsatt gnager usikkerheten. Hva om noen hadde blitt drept i denne hendelsen. Hvem hadde hatt ansvaret da?
– For meg er det verste med hele saken følelsen av å ikke bli trodd, sier Berit. Hun fortsetter:
– For oss handler ansvaret denne gangen om forsikringsoppgjør og egenandel, men hva om noen hadde blitt drept eller skadet? Hadde det da vært opp til oss å bevise vår uskyld?
– Jeg håper og tror at det fortsatt er politiets ansvar å finne ut mest mulig om hva som har skjedd. Ikke bare slå seg til ro med at det ikke var noe teknisk feil med bilen, sier Helge Hovin.
Motor har vært i kontakt med Trøndelag politidistrikt om saken.
– Vi mente først at saken var tilstrekkelig bevist, men så kom det fram nye opplysninger i saken som gjorde at vi valgte å henlegge etter bevisets stilling, sier Sunniva Tronvoll, politijurist Trøndelag politidistrikt til Motor.