INGEN BOBILDRØM: Bobilkjøpet ble ikke som planlagt for ekteparet som kjøpte bobil til over millionen.

Møttes i retten:

«Ny» bobil hadde gått 3272 km

Bobilforhandleren skrev at bobilen hadde gått 1 kilometer. Men da kjøperne kjørte hjem med den tilsynelatende nye bobilen, så de plutselig at kilometertelleren sto på 3272 kilometer.

Publisert

Da kjøperne, et ektepar, spurte bobilforhandleren om hvorfor bobilen hadde gått flere tusen kilometer, kom selgeren av bobilen på at bobilen hadde blitt brukt som utstillingsbil på et «roadshow».

Ekteparet betalte 1,04 millioner kroner for bobilen, og gikk til retten for å få hevet kjøpet. Der fikk de fullt medhold.

Midtre Hålogaland tingrett har dømt bobilfirmaet Norbil til å ta tilbake bobilen, og refundere hele kjøpesummen, pluss utlegg som ekteparet har hatt.

I dommen påpeker tingretten hvor mye 3000 kilometer egentlig er.

– Da saksøkerne leste av kilometerstanden på overleveringsdagen, viste telleren 3272 km. Til sammenlikning utgjør avstanden mellom det nordligste og sørligste punktet i fastlands-Norge 1748 kilometer. Det vil si at bobilen nesten har kjørt strekningen Norge på langs målt i luftlinje, to ganger. Saksøkte har forklart at bilen er brukt som utstillingsbil i forbindelse med «roadshow», og at kjøringen skyldes denne bruken, skriver tingretten.

– Klanderverdig

Opplysningen om at bobilen bare hadde gått 1 kilometer sto både i salgsannonsen og i kjøpekontrakten.

– Slik retten ser det, kunne bobilfirmaet med enkle grep sjekket hva kilometerstanden faktisk var, før annonsen ble lagt ut, og kontrakten ble signert. Retten er derfor av den oppfatning at forhandleren har opptrådt på en klanderverdig måte, skriver tingretten.

Oversvømmelse

Det var heller ikke bare utstrakt bruk som viste seg å være feil med bobilen, som altså ble solgt som en splitter ny bobil.

Bare to uker etter kjøpet regnet det. Da strømmet det inn regnvann gjennom inngangsdøren på bobilen, slik at inngangspartiet ble oversvømt.

Det viste seg at døren bulte ut.

En annen bobilforhandler gikk gjennom bobilen og påpekte i en rapport flere feil og mangler, blant annet omlakkering på en dør, skjev hengsel, feilmonteringer og sprukket fender mellom bo- og bildel.

Beklaget

Bobilforhandleren Norbil har beklaget at de leste av kilometertelleren feil. 

De var i utgangspunktet enig i at kjøpet kan heves, men krevde samtidig at ekteparet tok tilbake innbyttebilen sin.

Det har tingretten med henvisning til rettspraksis bestemt at de ikke behøver. Den «nye» bobilen står nå registrert på bobilforhandleren, og er avregistrert.