INGEN BOBILDRØM: Bobilkjøpet ble ikke som planlagt for ekteparet som kjøpte bobil til over millionen.
Illustrasjonsfoto
Møttes i retten:
«Ny» bobil hadde gått 3272 km
Bobilforhandleren skrev at bobilen hadde gått 1 kilometer. Men da kjøperne kjørte hjem med den tilsynelatende nye bobilen, så de plutselig at kilometertelleren sto på 3272 kilometer.
Da
kjøperne, et ektepar, spurte bobilforhandleren om hvorfor bobilen hadde gått
flere tusen kilometer, kom selgeren av bobilen på at bobilen hadde blitt brukt
som utstillingsbil på et «roadshow».
Ekteparet
betalte 1,04 millioner kroner for bobilen, og gikk til retten for å få hevet
kjøpet. Der fikk de fullt medhold.
Midtre
Hålogaland tingrett har dømt bobilfirmaet Norbil til å ta tilbake bobilen, og
refundere hele kjøpesummen, pluss utlegg som ekteparet har hatt.
I dommen
påpeker tingretten hvor mye 3000 kilometer egentlig er.
– Da saksøkerne leste av
kilometerstanden på overleveringsdagen, viste telleren 3272 km. Til
sammenlikning utgjør avstanden mellom det nordligste og sørligste punktet i
fastlands-Norge 1748 kilometer. Det vil si at bobilen nesten har kjørt
strekningen Norge på langs målt i luftlinje, to ganger. Saksøkte har forklart
at bilen er brukt som utstillingsbil i forbindelse med «roadshow», og at
kjøringen skyldes denne bruken, skriver tingretten.
– Klanderverdig
Opplysningen om at bobilen bare
hadde gått 1 kilometer sto både i salgsannonsen og i kjøpekontrakten.
– Slik retten ser det, kunne
bobilfirmaet med enkle grep sjekket hva kilometerstanden faktisk var, før annonsen ble lagt ut, og
kontrakten ble signert. Retten er derfor av den oppfatning at forhandleren har opptrådt på en
klanderverdig måte, skriver tingretten.
Oversvømmelse
Det var heller ikke bare utstrakt
bruk som viste seg å være feil med bobilen, som altså ble solgt som en splitter
ny bobil.
Bare
to uker etter kjøpet regnet det. Da strømmet det inn regnvann gjennom
inngangsdøren på bobilen, slik at inngangspartiet ble oversvømt.
Det
viste seg at døren bulte ut.
En
annen bobilforhandler gikk gjennom bobilen og påpekte i en rapport flere feil
og mangler, blant annet omlakkering på en dør, skjev hengsel, feilmonteringer og sprukket fender mellom bo- og bildel.
Beklaget
Bobilforhandleren
Norbil har beklaget at de leste av kilometertelleren feil.
De var i
utgangspunktet enig i at kjøpet kan heves, men krevde samtidig at ekteparet tok
tilbake innbyttebilen sin.
Det
har tingretten med henvisning til rettspraksis bestemt at de ikke behøver. Den
«nye» bobilen står nå registrert på bobilforhandleren, og er avregistrert.